Friday, October 31, 2008

Call to pick bosses of calibre

THE best brains, irrespective of race and skin colour should lead state government-linked companies (GLCs), Lau Weng San (DAP-Kampung Tunku) said yesterday.

He said this was because the fate of the state government depended on whether the GLCs remained profitable, so that funds were always available to take care of the people's welfare.

Debating the Development and Planning of Selangor 2025 yesterday, Lau suggested that a committee be formed to select chief executive officers and senior officers at state GLCs.

"The state should ensure only those with abilities and calibre are selected."

Lau added that the crucial thing for those selected was to be able to protect the rights of all, regardless of race.


On the revelation that the State Development Corporation (PKNS) had handed 75 per cent of development projects to non-Malays either directly or indirectly for the past 44 years, he said this indicated that the corporation could not look after the rights of the Malays well.

"This directly stifled the opportunity for Malay companies to be on equal standing with non-Malay companies."

Lau said PKNS should uphold the interest of all people, regardless of race, by providing affordable homes.

He said in Bangi and Kajang, PKNS was engaged in joint-venture projects to build high-end bungalows and condominiums, contrary to its original purpose of providing affordable homes.

Thursday, October 30, 2008

通过恢復地方议会动议 雪州议会设小组研究

(莎阿南29日讯)雪州立法议会今日通过恢復地方议会民选动议,雪州大臣丹斯里卡立将在州行政议会讨论,并成立小组研究。

甘榜东姑区州议员刘永山今日提出恢復地方议会选举动议,他说,地方议会在推动州政府政策扮演重要角色,通过选举,让人民选出有效率、负责任及廉洁地方政府。

“地方议会选举在1965年3月1废除后,虽然当时的首相曾答应在和平情况下可恢復选举,但至今仍未恢復,导致地方政府的行政越来越差,人民对此也失去信心。”

恢復人民信心

他说,为此,民联政府决定为地方政府带来新方向,至少先在雪州落实是项政策,给人民权力选出市议员,恢復人民对地方政府的信心。

“宪法赋予州政府管理地方议会的权力而非中央政府,希望当局定下议程,恢復地方议会选举。”

他说,人民需要依靠市议员为他们解决问题,但市议员往往没尽责,因此雪州在国阵领导下,需要国州议员帮市议员做工,国阵市议员则白领薪水。

“如今,我发现民联市议员面对很大责任和工作,但他们所领取的津贴与工作不成正比,有些议会更因面对财务问题无法增加津贴。”

“倘若地方议会恢復选举,问题就能解决。”

他认为州政府需要关注及重新检讨,特别是现有法令的限制,同时和州各部门主管讨论及策划,如何恢復地方议会选举。

“我也要求国阵议员赞同这项动议。”

先准备文件才讨论

雪州大臣丹斯里卡立指出,州政府将向中央政府提出恢復地方议会民选事宜,惟首要工作是小组需准备好相关文件,才能与中央讨论。

他说,州政府会在州行政会议讨论并成立小组,成员包括行政议员及州议员,研究如何进行这项任务。

“当局必须确保地方会选举所涉及的事项,包括分区域及选举的地点,毕竟地方议会选举已有数10年没有进行。”

他指出,无论如何,州政府若要与中央政府讨论,则要准备好相关文件,而且当局也必须顾虑到所需要的开销。

雪未达“30%马来人变富”目标 巫统应负全责

(雪兰莪‧沙亚南)掌管雪州回教、马来人习俗、基本设施及公共事务委员会的行政议员哈山阿里说,雪州至今未达到“30%马来人变富裕”的目标,巫统应该负全责。

他说,之前雪州发展局的计划,不论是A级还是F级工程计划,全都落在“特定”人士手中,贫穷马来人根本没有机会得到好处,试问又怎么改善生活?”

哈山阿里今日(周叁,10月29日)在雪兰莪州议会最后一天会议,总结2025年雪州发展计划政策辩论时,回应行动党甘榜东姑州议员刘永山提及,不满雪州发展局70%发展计划落在“特定”马来发展商身上的问题时,作出这么表示。

刘永山在辩论此政策时指出,雪州发展局的发展计划应该公平地照顾到所有具资格的发展商,而不只是有特定背景或关系的人。

发展局应着重建廉价屋

他也强调,雪州发展局应着重在建设廉价屋,造福贫苦大众,但在过去数年来,当局频频与私人发展商合作,建的却是供有钱人居住的高级住宅计划,未免让人失望。

针对刘永山的指责,巫统双溪武隆州议员拿督叁苏汀反驳说,单是沙亚南范围,从16至29区,有无数由雪州发展局主导的组屋计划,这些都是低收入群的住宅,这显示有关的指责不实。

Look beyond race in PKNS top job

From The Sun

Raising a motion on the state planning and development policy up to 2025, Kampung Tunku state assemblyman Lau Weng San commented on the opposition towards Low’s appointment, saying there needs to be a revamp of PKNS.

"There is no point for a Malay to head the GLC if the rights of Malays are pawned off to non-Malays."

Lau said the facts show that between 2004 and 2007, 75% of all development projects were given to non-Malays, either directly or indirectly.

He said PKNS today is building bungalows for the rich instead of low cost homes for those who need it.

"We need to fix these. A state GLC should also help and benefit all people in Selangor, regardless of race," he added.

Wednesday, October 29, 2008

Usul memulihkan pilihanraya kerajaan tempatan

Pilihanraya kerajaan tempatan merupakan manifestasi demokrasi yang paling asas dan kerajaan tempatan merupakan unit pentadbiran yang paling penting untuk melaksanakan dasar-dasar kerajaan negeri. Adalah amat penting untuk kerajaan tempatan dipilih rakyat melalui pilihanraya demi membantu kerajaan negeri Selangor memulihkan keupayaan, kebertanggungjawaban dan ketelusan di negeri Selangor.

Malangnya pilihanraya ini telah dimansuhkan pada 1 Mac 1965. Perdana Menteri pada masa itu, iaitu Allahyarham Tunku Abdul Rahman pernah berjanji di Dewan Rakyat bahawa pilihanraya kerajaan tempatan akan dipulihkan sebaik sahaja keamanan dipulihkan selepas Konfrontasi.

Malahan Suruhanjaya Diraja yang ditubuhkan oleh Kerajaan Persekutuan pada masa itu untuk memperbaiki pentadbiran kerajaan tempatan juga mengesyorkan untuk memulihkan pilihanraya kerajaan tempatan.

Malangnya sehingga sekarang, pilihanraya kerajaan tempatan tidak pernah dipulihkan. Hakikatnya, pentadbiran kerajaan tempatan semakin merosot sehingga rakyat kehilangan keyakinan terhadap kerajaan tempatan. 

Oleh itu, kerajaan PR yang ada sekarang memikul tugas berat untuk memulakan lebaran baru untuk kerajaan tempatan, sekurang-kurangnya kita bermula di Selangor, iaitu memulihkan keyakinan orang ramai terhadap kerajaan tempatan di Selangor dengan memberi kuasa kepada rakyat untuk memilih ahli-ahli majlis.

Saya telah difahamkan terdapat halangan perundangan seperti Seksyen 15(1) Akta Kerajaan Tempatan 1976, iaitu walau apa juga yang berlawanan yang terkandung dalam mana-mana undang bertulis, semua udang-undang berhubung dengan pilihan raya kerajaan tempatan hendaklah terhenti berkuat kuasa atau mempunyai kesan.

Saya ingin menerangkan bahawa Seksyen 4(a) Senarai Negeri Jadual Sembilan Perlembagaan Persekutuan telah menerangkan bahawa bidang kuasa pentadbiran tempatan; termasuk pilihanraya kerajaan tempatan merupakan bidang kuasa negeri. 

Perkara 4(1) Perlembagaan Persekutuan telah menerangkan bahawa Perlembagaan ini ialah undang-undang utama Persekutuan dan apa-apa undang-undang yang diluluskan selepas Hari Merdeka yang tidak selaras dengan Perlembagaan ini adalah tidak sah setakat ketidakselarasan itu. 

Maka tertimbul persoalan sama ada peruntukan Seksyen 15(1) Akta Kerajaan Tempatan 1976 ini sah atau tidak kerana ianya bercanggahan dengan Perlembagaan Persekutuan?

Tambahan lagi, Perkara 76(1)(a) dan (b) Perlembagaan Persekutuan juga tidak boleh diguna kerana tidak berkaitan dengan perbincangan ini. Apa yang tinggal hanya peruntukan Perkara 76(1)(c) di mana Parlimen hanya boleh membuat undang-undang mengenai apa-apa perkara yang disebut satu persatu dalam Senarai Negeri jika diminta sedemikian oleh Dewan Undangan mana-mana Negeri. 

Adakah Dewan Undangan mana-mana Negeri telah bersidang dan meminta Parlimen untuk meminda Senarai Negeri semasa pilihanraya kerajaan tempatan dimansuhkan melalui peruntukan Seksyen 15(1) Akta Kerajaan Tempatan 1976? 

Jawapannya tidak dan saya berharap kerajaan negeri dapat meneliti perkara ini secara spesifik dan menetapkan agenda untuk mengolak langkah memulihkan pilihanraya kerajaan tempatan kerana Perlembagaan telah memperuntukkannya sebagai bidang kuasa negeri dan bukan Persekutuan. 

Kita tidak boleh buta sejarah. Kemerdekaan Malaysia bermula dengan Sistem Ahli atau Member System yang diperkenalkan oleh British, kemudian pilihanraya tempatan diperkenalkan di Georgetown, Ipoh, Kuala Lumpur dan sebagainya. Dengan cara-cara berperingkat seperti ini, Malaya pada pertengahan 1950-an mampu membina lapisan pemimpim tempatan yang mampu membawa Malaya ke arah self-governance. Selama ini, pilihanraya kerajaan tempatan merupakan implementasi prinsip demokrasi di peringkat akar umbi.

Kini, rakyat telah kehilangan hak berdemokrasi yang paling asas ini. Kesan-kesan buruknya amat ketara kerana rakyat amat bergantung kepada ahli-ahli majlis untuk menguruskan masalah tempatan. Malangnya, ahli-ahli majlis kita tidak memegang sebarang mandat daripada rakyat padahalnya kedudukan dan tanggungjawab mereka adalah penting.

Hakikatnya, kita telah menwujudkan satu golongan ADUN dan Ahli Parlimen “longkang” yang perlu mengambil alih tugas ahli-ahli Majlis untuk 40 tahun yang lalu apabila Selangor diletakkan di bawah BN. Ahli-ahli Majlis semasa zaman BN hanya mengambil gaji buta dan kerja-kerja dibuat oleh ADUN dan MP yang 

Pepatah Inggeris ada menyebut “No Taxation Without Representation” atau terjemahannya dalam Bahasa Malaysia ialah “Tiada Percukaian Tanpa Perwakilan”, saya raya saya tidak perlu menerangkan secara terperinci apa maksud pepatah ini tetapi prinsip inilah yang kebetulan kehilangan di Malaysia. 

Rakyat menaruh harapan menggunung tinggi kepada kerajaan Pakatan Rakyat untuk menjadikan PBT di Selangor lebih berdaya maju dan responsif terhadap keluhan dan masalah rakyat. Pilihanraya tempatan kebetulannya memberi peluang kepada kita untuk membantu melicinkan pentadbiran kerajaan tempatan.

Kini, ahli-ahli Majlis telah dilantik dan kebanyakkannya telah bekerja tekun di peingkat akar umbi. Saya juga mendapati tanggungjawab dan tugas mereka adalah sangat berat dan saya bersimpati dengan mereka ini kerana elaun yang mereka terima tidak setimpal dengan tugas yang disandang mereka. 

Pada masa yang sama, saya mendapati untuk PBT-PBT tertentu, adalah amat sukar untuk menaikkan elaun ahli-ahli majlis bukan sahaja PBT-PBT kekurangan sumber kewangan tetapi ahli-ahli majlis tidak memegang mandat daripada rakyat.

Dilema ini hanya boleh diselesaikan dengan adanya pilihanraya kerajaan tempatan, di mana ahli-ahli majlis dipilih melalui pilihanraya seperti kita dan oleh kerana mereka memegang mandat, maka mereka wajar diberi elaun yang lebih tinggi, mudah-mudahan membolehkan mereka bekerja sepenuh masa.

Saya memohon kerajaan dapat meneliti perkara ini dan kajian harus dibuat, khususnya kajian-kajian terhadap halangan undang-undang yang saya sebutkan tadi, strategi-strategi perlu dirancang dan perbincangan harus diadakan dengan ketua-ketua kerajaan negeri yang lain untuk memulihkan pilihanraya kerajaan tempatan.

舌战政治动荡外资却步课题

自第6天雪州议会开始即“争执不休”的民联和国阵议员,今日再度因政治动荡不安导致投资者失信心课题,再度掀起舌战。

民联议员指出,国阵政府动用内安法令,先后扣留多人,包括政治人物和记者,导致外资却步;国阵雪州议员则反驳,指罪魁祸首是街头纠察行动,导致外资却步。

甘榜东姑州议员刘永山今早提出附加提问,询及国阵最近一再玩弄政治课题,是否影响雪州投资环境及让投资者失信心,雪州高级行政议员郭素沁即以本身原已约好某外资商家恰谈到雪州投资事宜,却无故遭政府援引内安法令扣留,以致外资商家即时退资,让雪州损失惨重。

指示威吓走外资

此话一出,斯里沙登州议员拿督沙甸即起身反驳,他说,难道民联经常进行抗议行动,就没动摇外资商家信心吗?

“别一再以内安法令课题作箭靶!”

针对此事,郭素沁指民联是取得集会准证,且在体育馆举行合法集会,国阵成为反对党后同样大事小事都示威。


她更强调,其余先进国也常有抗议行动,但别人依然先进,人民有绝对权走出街上争取本身权益。

正当双方周旋不清,议长邓章钦即说“人人都有抗议”打圆场,化解双方争执。

今年4月至8月
雪州获51亿投资

高级行政议员郭素沁披露,由今年4月至8月为止,雪州共有130项,总值51亿9065万7423令吉的工厂投资计划,其中10亿3013万1278令吉来自本地厂家,41亿6052万5964令吉来自外国厂家。

她说,州政府已采取系列政策提升州内投资环境及投资者信心,包括推广投资者亲民计划、提供更稳定的投资环境、提升工业区基设、加速各项申请程序及解决问题、成立州或县署投资委员会,以监督各项投资事项,提升地方政府服务效率等。

另外,她也提及州内6间公司负责承建的工业区部分单位空置,主要是有3大原因包括尚在行销中、还未推出市场及正在进行增建中。

Usaha jangka panjang untuk menarik pelabur asing

[Ucapan perbahasan (5) Halatuju Perancangan Pembangunan Selangor 2025 oleh ADUN Kampung Tunku Lau Weng San pada 29 Oktober 2008 di Dewan Undangan Negeri (DUN) Selangor, Shah Alam:]

Semasa perbahasan bajet perngkat dasar, saya pernah membangkitkan persoalan tentang bekalan tenaga elektrik yang tidak stabil oleh TNB dan ketiadaan bekalan gas ke Pulau Indah oleh Gas Malaysia semasa perbahasan di peringkat dasar.

Dalam usaha kita untuk menarik lebih banyak lagi pelabur-pelabur dari luar genara, apakah usaha jangka panjang kita sehingga tahun 2025 untuk memastikan kualiti perkhidmatan syarikat-syarikat kemudahan awam seperti Tenaga Nasional Berhad (TNB), Syabas, Gas Malaysia, Telekom Malaysia sentiasa memenuhi permintaaan daripada para pengguna dan pelabur?

Kerajaan negeri juga harus memastikan pemilihan CEO atau pegawai-pegawai kanan dalam syarikat-syarikat kepunyaan kerajaan negeri dijalankan dengan memilih mereka yang berkemampuan dan berkaliber untuk menyandang jawatan ini.

Oleh itu, saya juga ingin mencadangkan supaya satu jawatankuasa pemilihan ditubuhkan untuk membuat pemilihan ini dan kita jangan menjadikan warna kulit sebagai syarat pertimbangan kita kerana apa yang penting ialah orang yang kita pilih ini mestilah seorang yang dapat menjaga kepentingan rakyat semua kaum di negeri Selangor.

Dengan itu, adalah amat penting untuk kita memilih “the best brain” untuk memimpim syarikat-syarikat ini. Ini disebabkan jatuh atau bangunnya Pakatan Rakyat bergantung kepada syarikat-syarikat ini, sama ada syarikat-syarikat ini mampu memberi pulangan yang besar kepada kerajaan negeri dan mampu menjaga kebajikan rakyat Selangor. Naik turun kerajaan Pakatan Rakyat bergantung kepada prestasi GLC-GLC ini kerana kami perlu memastikan GLC-GLC ini dapat menjana sumber kewangan kepada kerajaan negeri dan bukannya menjadi tanggungan dan beban kerajaan negeri.

Lebih-lebih lagi, saya amat tertarik dengan kenyataan YAB Dato’ Menteri Besar semalam yang menerangkan bahawa hampir 75% daripada projek-projek PKNS diberi kepada syarikat Melayu dan bukan Melayu secara tidak langsung untuk 44 tahun yang lalu.

Ini telah secara langsung membantutkan peluang syarikat Melayu untuk duduk sama rendah dan berdiri sama tinggi dengan syarikat lain. Apa telah jadi pada PKNS? Sepatutnya PKNS harus menjaga hak rakyat Selangor pelbagai kaum dengan membekalkan rumah yang mampu dimiliki kepada mereka.

Baru-baru saya sempat melawat ke kawasan-kawasan seperti Bangi dan Kajang dan saya kagum bahawa terdapat beberapa projek usahasama PKNS yang sedang dijalankan di sana. Apa yang memilukan ialah kebanyakkan projek ini adalah untuk membina rumah kos tinggi seperti kondominium dan banglo. PKNS memainkan peranan penting untuk membekalkan rumah kepada rakyat dan ini merupakan misi PKNS yang tidak berubah sejak penubuhannya. Apa yang diinginkan ialah rumah yang mampu dimiliki oleh rakyat jelata dan saya tidak faham mengapa PKNS perlu memberi tanah-tanah kerajaan kepada syarikat-syarikat pemaju swasta untuk didirikan rumah-rumah mewah.

Jadi itu adalah harapan saya dan saya berharap PKNS boleh menjadi pendahulu dalam hal membekalkan rumah yang mencukupi kepada rakyat dan adalah wajar supaya PKNS dipimpin oleh individu yang berkemampuan. Jangan kita menilai seseorang itu berdasarkan warna kulit dan agama.

Pematuhan kepada Rancangan Tempatan dan Rancangan Kawasan Khas dalam perancangan pembangunan

[Ucapan perbahasan (4) Halatuju Perancangan Pembangunan Selangor 2025 oleh ADUN Kampung Tunku Lau Weng San pada 29 Oktober 2008 di Dewan Undangan Negeri (DUN) Selangor, Shah Alam:]

Masalah yang selalu dihadapi oleh penduduk dan perancang bandar ialah pembangunan dijalankan tanpa mengikuti rancangan yang telah ditetapkan.

Rakyat di Petaling Jaya amat prihatin terhadap rancangan tempatan mereka. Biarpun RTPJ 1 (Rancangan Tempatan Petaling Jaya 1) telahpun diwartakan tetapi rakyat masih bertanya tentang RTPJ 2 yang masih belum diumumkan keputusannya biarpun beberapa siri bantahan awam telah diadakan. 

RTPJ 2 meliputi kawasan yang lebih luas di Petaling Jaya dan dijangka akan menetapkan perancangan pembangunan untuk seluruh kawasan di Petaling Jaya.

Saya ingin bertanya apakah bentuk kajian dan aktiviti yang ingin dijalankan oleh Jabatan Perancang Bandar dan Desa and bagaimana konsep-konsep baru yang akan diterap ke dalam dasar perancangan bandar dan desa di Selangor, seperti Dasar “Green and Clean” dan Transit-Oriented Development (TOD).

Seterusnya, saya juga ingin menyentuh tentang peruntukan tempat letak kereta untuk bangunan perumahan bertingkat di bawah garis panduan dan piawaian perumahan negeri Selangor.

Di bawah garis panduan sedia ada, untuk perumahan bertingkat kos rendah, hanya satu tempat letak kereta (TLK) disediakan untuk setiap unit kediaman dan tambahan 20% untuk pelawat. Apa yang menghairankan ialah hanya 1 petak motosikal untuk 2 unit kediaman.

Saya berpendapat ini adalah tidak mencukupi untuk penghuni rumah kos rendah. Di bawah dasar automobil yang ada sekarang, kerajaan secara tidak langsung menggalakkan rakyat untuk memiliki kenderaan bermotor sendiri tanpa membangunkan satu sistem pengangkutan awam yang cekap. Hakikatnya, ini mengakibatkan pemilikan kenderaan bermotor yang meningkat di kalangan rakyat berpendapatan rendah yang menyebabkan kekurangan tempat letak kereta di pangsapuri rumah kos rendah.

Keadaan yang sama turut berlaku di perumahan bertingkat kos tinggi di mana dua tempat letak kereta (TLK) disediakan untuk setiap unit kediaman. Biarpun begitu, selalunya penghuni-penghuni rumah perlu membeli TLK yang kedua. Ini bermakna kedua-dua TLK ini tidak disediakan percuma kepada pembeli-pembeli rumah. 

Kekurangan tempat letak kereta turut menjadi satu masalah yang rumit apabila kebanyakkan pembeli-pembeli rumah kondominium memberli rumah-rumah ini bukan untuk kegunaan kediaman sendiri tetapi disewa kepada orang luar dan ini secara tidak langsung telah menyebabkan kekurangan TLK kerana setiap unit kediaman itu boleh disewa kepada lebih kurang tiga hingga empat penyewa yang masing-masing membawa kereta sendiri.

Peruntukan TLK yang disediakan di bawah garis panduan ini agak konservatif dan wajar dinilai kembali.

Pemilihan Naib Canselor UNISel harus berasakan kelayakan akademik

[Ucapan perbahasan (3) Halatuju Perancangan Pembangunan Selangor 2025 oleh ADUN Kampung Tunku Lau Weng San pada 29 Oktober 2008 di Dewan Undangan Negeri (DUN) Selangor, Shah Alam:]

Saya juga ingin bertanya apakah wawasan yang kita ada untuk UNISEL untuk unjuran 20 tahun yang akan datang. Adakah kita akan menjadikan universiti ini sebagai sebuah universiti “multi-disciplinary” ataupun universiti teknikal sahaja?

Apakah kriteria-kriteria yang telah ditetapkan untuk memilih Naib Canselor ini? Adalah kerajaan bercadang untuk membentuk sebuah Search Committee untuk mencari dan memilih calon Naib Canselor yang paling sesuai untuk UNISEL?

Pemilihan calon jawatan Naib Canselor perlu mempertimbangkan semua calon tanpa mengira keturunan, bangsa, latar belakang dan sebagainya dengan hanya berpandukan kepada kekuatan akademik yang ada pada seseorang calon itu.

Kepentingan Perhutanan Bandar dalam pembangunan

[Ucapan perbahasan (2) Halatuju Perancangan Pembangunan Selangor 2025 oleh ADUN Kampung Tunku Lau Weng San pada 29 Oktober 2008 di Dewan Undangan Negeri (DUN) Selangor, Shah Alam:]

PBT membelanjakan wang yang besar untuk tujuan penghijauan dan lanskap setiap tahun di Selangor tetapi selalunya wang yang diperuntukkan untuk penanaman pokok tidak digunakan dengan baik di mana pokok-pokok yang ditanam seperti pokok spesis sawit tidak dapat memberi kesan teduhan dan ini menjejaskan kualiti kehidupan bandar.

Saya meminta supaya program perhutanan bandar dapat dikembangkan dengan berkesan. Saya mencadangkan supaya Jabatan ini memulakan projek perintis perhutanan bandar di PBT-PBT tertentu seperti di Petaling Jaya dan Shah Alam sebagai langkah pertama untuk memajukan bidang ini di peringkat PBT dan seterusnya ke arah mewujudkan bandar-bandar hijau di Selangor menjelang tahun 2025.

Saya percaya program ini dapat digiatkan dengan berkesan jika Jabatan dapat bekerjasama dengan PBT-PBT yang mempunyai peruntukan bajet yang jauh lebih banyak untuk kerja-kerja lanskap. Hakikatnya, kita tidak ingin melihat negeri Selangor sebuah negeri yang penuh dengan hutan konkrit, tetapi sebuah negeri yang maju tetapi dipenuhi dengan kehijauan.

Tuesday, October 28, 2008

Masukkan kampung-kampung baru dan kampung-kampung tradisi ke dalam arus pembangunan perdana

[Ucapan perbahasan (1) Halatuju Perancangan Pembangunan Selangor 2025 oleh ADUN Kampung Tunku Lau Weng San pada 28 Oktober 2008 di Dewan Undangan Negeri (DUN) Selangor, Shah Alam:]

Peruntukan untuk Kampung Baru ialah RM5.46 juta pada tahun 2009. Kampung Baru telah banyak menyumbang kepada pembangunan di Selangor.

Sejak awal pembangunan negara dan negeri kita pada tahun 1960-an, penduduk-penduduk kampung baru merupakan sumber tenaga buruh kos rendah kepada pembangunan perindustrian negara kita. Salah satu contoh klasik ialah Kampung Baru Seri Setia, atau namanya yang lebih dikenali ramai, Kampung Baru Sungai Way.

Bermula dengan pembinaan lebuhraya persekutuan, diikuti dengan pembinaan Lapangan Terbang Antarabangsa Subang, Zon Perindustrian Bebas (FIZ) Sungai Way, kemudian diikuti dengan pembinaan Sunway, Subang Jaya dan township berdekatan seperti SEA Park, Taman Paramount dan sebagainya, penduduk-penduduk Kampung Baru Sungai Way menyumbangkan tenaga buruh kos rendah yang penting untuk menyuburkan projek-projek pembangunan besar yang mengambil tempat di sekelilingnya. Kini tempat-tempat ini mempunyai nilai hartanah yang naik melampung tinggi, apa pula dengan Kampung Baru Sungai Way?

Sebab mengapa Kampung Baru Sungai Way disebut-sebutkan di sini ialah ianya merupakan satu kampung baru yang dikelilingi oleh begitu banyak pembangunan. Selama ini, biarpun kampung baru banyak menyumbang kepada pembangunan ekonomi di Selangor dan Malaysia, kampung baru ini masih menghadapi banyak masalah infrastruktur, termasuk kehilangan sebuah klinik kerajaan yang sekarang dijadikan tempat letak kereta. Biarpun dengan tempat letak kereta ini, Kampung Baru Sungai Way masih menghadapi kekurangan tempat letak kereta.

Kini Pasar Seri Setia dan kedai-kedai berdekatan yang terletak di tengah-tengah Kampung Baru Sungai Way merupakan satu pusat perdagangan untuk menjada keperluan barang harian penduduk-penduduk berpendapatan rendah di sekitarnya seperti Pangsapuri Kos Rendah Impian Baiduri, Desa Mentari, Taman Desa Ria dan sebagainya. Biarpun begitu, Pasar Seri Setia kini amat memerlukan sebuah tempat letak kereta untuk menampung bilangan pelanggan yang besar.

Kampung Baru Sungai Way hanya merupakan salah satu contoh yang baik. Di seluruh Malaysia, terdapat banyak lagi kampung-kampung baru sebegini dan sekarang sudah tiba masanya untuk Kerajaan Selangor Pakatan Rakyat melakukan sesuatu dengan memasukkan kampung-kampung baru dan kampung-kampung tradisi ke dalam arus pembangunan perdana dengan sepenuhnya.

PKNS perlu dipimpim oleh individu yang kompetens


[Ucapan dasar semasa membahas Usul Anggaran Peruntukan Pembangunan 2009 pada 28 Oktober 2008 di Shah Alam]

Dasar setinggan sifar telah dilancarkan untuk menempatkan semula kawasan-kawasan penempatan peneroka bandar. 

Dasar ini sebenarnya tidak mampu menyelesaikan masalah perumahan rakyat Selangor. Apa yang menjadi masalah sekarang ialah kita harus menjadikan rakyat negeri Selangor mampu memiliki rumah sendiri sama ada seseorang itu kaya atau tidak.

Ini adalah amat penting untuk mereka yang berpendapatan rendah, iaitu golongan yang berpendapatan kurang daripada RM1500 sebulan. Kerajaan harus diingatkan bahawa meskipun rumah telah diperuntukkan kepada peneroka-peneroka bandar, masih ramai lagi yang berasal daripada keluarga kedua dan ketiga yang masih menduduki rumah sewa dan tidak mampu membeli rumah-rumah teres atau kondominium kos serdehana yang sudah mencecah lebih daripada RM250 ribu di kawasan-kawasan seperti Ampang Jaya, Selayang, Petaling Jaya, Subang Jaya. Terdapat juga mereka yang bukan berasal daripada keluarga peneroka bandar tetapi menetap di rumah sewa turun-temurun. Malahan saya mengetahui ada di kalangan ADUN yang masih menduduki di rumah sewa.

Saya menyarankan supaya kerajaan memastikan PKNS memainkan peranannya untuk menyediakan rumah yang mampu dimiliki oleh seluruh rakyat Selangor yang bukan sahaja berasal daripada keluarga berpendapatan rendah, malahan golongan yang berasal daripada keluarga berpendapatan sederhana rendah.

Maka dengan itu, perlantikan seorang pengurus besar sementara yang berkaliber amat diperlukan dan pelantikan pengurus besar sementara yang ada sekarang oleh Dato’ Menteri Besar adalah tepat pada masanya. Kita perlu memastikan supaya seseorang yang dilantik untuk menyandang jawatan ini merupakan seseorang yang berkemampuan untuk menepati sasaran ini tanpa mengira bangsa, agama, keturunan dan jantinanya.

PKNS merupakan sebuah anak syarikat kerajaan negeri dan PKNS perlu bertanggungjawab kepada semua rakyat Selangor dan bukan puak-puak tertentu sahaja. Sebagai contoh, negeri Selangor mempunyai jumlah penduduk sebanyak 5 juta orang dan hampir separuh daripadanya ialah warga bukan Bumiputera. Adalah tidak masuk akal untuk kita menjadikan sebuah anak syarikat kerajaan itu sebagai sebuah syarikat yang memperjuangkan agenda-agenda sesetengah masyarakat sahaja padahalnya separuh daripada rakyat Selangor ialah golongan bukan Bumiputera.

Apa sekalipun, kita mesti memastikan mereka yang dilantik ke jawatan-jawatan ini mampu melaksanakan dasar-dasar kerajaan seperti konsep Negara Berkebajikan, konsep C.A.T (dimana “C” bermakna competence) dan konsep Negara Berkebajikan.

Justeru itu, saya mencadangkan supaya Jabatan memperuntukkan sebidang tanah di sekitar Petaling Jaya, Sungai Buluh, Shah Alam dan Subang Jaya yang dilengkapi dengan sistem pengangkutan transit untuk tujuan pembinaan perumahan rakyat. 

Kita telah melawat ke Singapura dan menyaksi dengan mata kita sendiri betapa majunya sistem perumahan rakyat oleh Singapore Housing Board (SHB). Oleh itu, sekarang sudah sampainya masa untuk kita menerjemahkan wawasan kita dalam bentuk tindakan.

Quarrel Over Impact Of Demonstration In Selangor State Assembly

SHAH ALAM, Oct 28 (Bernama) -- A Selangor executive councillor and Barisan Nasional (BN) representative were at each other's throats in the State Assembly Tuesday over the impact of demonstration on efforts to draw investments.

It happened after Lau Weng San (DAP-Kampung Tunku) posed a supplementary question on the political situation in the state and how it influences the investment climate.

In reply, State Investment, Industry and Trade Committee Chairman Teresa Kok said that following her detention under the Internal Security Act (ISA) last month, Selangor had missed an opportunity to get a foreigner from the solar industry to invest in the state.

"It's true I am hoping for a just and more transparent political climate at least for foreign investors to see and have confidence to put money in Malaysia," she said during the question and answer session.

The response prompted Datuk Mohamad Satim Diman (BN-Seri Serdang) to stand up and pose another question whether the demonstrations staged by Pakatan Rakyat had caused anxiety among foreign investors.

Kok responded by asking Satim whether he was aware now that the demonstrators in Selangor were not only from Pakatan Rakyat but also from the BN.

She said most demonstrations held by Pakatan Rakyat were in a stadium and after obtaining the permit while the BN staged one at the State Secretary Building.

She added that in developed countries, many demonstrations were held but their economies remained stable. Hence, she said she belived that investors were afraid of investing in Selangor not because of demonstration but because of the use of the ISA.

The quarrel did not end there, forcing the intervention of Speaker Teng Chang Khim. Both sides staged demonstrations but investments kept on coming to the state, he said.

Replying to Mohd Isa Abu Kasim (BN-Batang Kali) earlier, Kok said that from April to October this year, 130 manufacturing projects worth RM5.19 billion were approved in Selangor.

Of the total, RM4.16 billion was foreign investment.

部落格乱作指责‧行动党将提动议对付基尔

(雪兰莪‧八打灵再也)行动党甘榜东姑区州议员刘永山表示,行动党适耕庄州议员黄瑞林将在本周的雪州议会会议提出把国阵雪州议会反对党领袖兼前雪州大臣拿督斯里基尔交给特权委员会调查的动议。

他在新闻发布会上说,黄氏将针对基尔在其部落格对雪州高级行政议员郭素沁作出胡乱指责,诬告后者指回教堂祈祷声量太大一事,向州议会提呈动议对付基尔。

他指出,州议会特权委员会有绝对的权力维护议员权益,并且针对议员在州议会内外的言行,展开调查,才决定是否给予惩罚。

他也形容前雪州政府把吉隆坡与布城割让给联邦政府是“赔了夫人又折兵”。

刘永山建议雪州政府重新检讨布城租借合约时,一并将吉隆坡列入讨论范围,把永久性割让转成非永久性,以及让雪州政府在吉隆坡的发展有决定权。

他表示,面积达94平方英里的吉隆坡在1974年2月1日正式从雪州分割给联邦政府成为联邦直辖区,成为联邦政府的行政中心。

“既然吉隆坡已名不副实,不再是联邦政府的行政中心,吉隆坡还有必要继续隶属联邦直辖区管辖吗?”

“如果联邦政府拒绝修改合约,以租借的方式向雪州政府租借布城,州政府应慎重考虑修改当初割让吉隆坡和联邦政府签订的合约。”

他指出,当初前州政府以低价永久性割让布城与联邦直辖区实在让人难以置信,州政府每年所获得的款项根本对雪州子民没有任何好处。

他说,他将调查究竟雪州政府在割让吉隆坡时获得多少钱,以及每年特许权税的数额。

Monday, October 27, 2008

Reconsider KL when negotiate about Putrajaya

DAP ADUN for Sekinchan Ng Suee Lim tabled an oral question last week requesting the state government to list out the royalty paid in return to Selangor Government by the Federal Government for the submission of Putrajaya to the Federal Government.

According to the agreement sealed between the Selangor Government and the Federal Government, the Federal Government agreed to pay RM200 million upfront and an annual royalty of RM7.5 million to Selangor Government; in return Putrajaya will be given forever to the Federal Government.

Nobody would believe the then Selangor Government could sign such a lopsided deal with the Federal Government when the then Selangor Government chopped off a big piece of land to the Federal Government with only RM7.5 million as annual royalty, which is considered very low.

The Mentri Besar told reporters during a press conference that he will seek an audience with the Sultan of Selangor to check out how to increase the royalty.

If the Selangor Government were to negotiate with the State Government on this matter, I would suggest that the current status of Kuala Lumpur to be included in the talks.

Kuala Lumpur was officially placed under the jurisdiction of Federal Government in 1st February 1974 and thus becoming the administration centre and the capital of the Federal Government since then. When the Federal Government took over Putrajaya from Selangor in 2000, Putrajaya emerges into a new Federal Government administration centre, slowly replacing Kuala Lumpur.

Though Kuala Lumpur is still the capital of the Federal Government but it is no longer a federal administration centre. Today, only 8 ministries out of a total of 31 ministries are now still operating from Kuala Lumpur. These ministries are the Housing and Local Governments Ministry, Defense Ministry, Tourism Ministry, Information Ministry, International Trade and Industry Ministry, Heritage Ministry, Women, Community and Family Development Ministry and Works Ministry. And it is well understood that the Information Ministry has to be based in Kuala Lumpur as Angkasapuri is located in Kuala Lumpur.

Since most ministries have moved to Putrajaya, there is question that whether it is appropriate for Kuala Lumpur to remain under the jurisdiction of Federal Government?

If the Federal Government refuse to amend the agreement to allow Selangor Government to lease Putrajaya to Federal Government (which will allow the Selangor State Government to be able to collect a reviewed royalty every year based on market price), then the Selangor Government should seriously consider to include Kuala Lumpur in the negotiation package, by also seeking to review the agreement signed between the two parties when Kuala Lumpur was carved out of Selangor.

It is possible for Federal Government to refuse to review the Putrajaya agreement. After all, Putrajaya has become the administration centre for the Federal Government for the past eight years and certainly the Federal Government will not wish to disrupt their operations in Putrajaya. Secondly the agreement signed eight years ago is benefiting the Federal Government.

However, from the view of the Selangor State Government, if the Selangor State Government only collect a mere RM7.5 million a year as annual royalty and RM200 million as initial payment, I dare not think about the royalty that we are suppose to collect for Kuala Lumpur, as it could be much lower considering the fact that Kuala Lumpur was taken away 34 years ago. The annual royalty paid to the Selangor Government could be insignificant considering the huge inflation rate incurred between 1974 and 2008.

That is why the Selangor state government must also include the future of Kuala Lumpur in the deal, of whether it is possible for both parties to enter into a new leasing agreement, or the Selangor state government could seriously consider taking back the management of Kuala Lumpur. 

What is most important is that the Federal Government must be fair to Selangor Government.

重新讨论割让布城配套应考虑吉隆坡现有的地位

雪州行动党适耕庄区州议员黄瑞林日前在州议会提呈一项口头问答,要求州政府交待州政府割让布城给联邦政府所获得的好处。

州政府回答说联邦政府以初期2亿令吉,而后以每年750万令吉付还给雪州政府,以换取州政府永久性把布城割让给联邦政府。

毫无疑问的,没有人会相信雪州政府当初以如此便宜的价格把这一块土地割让给联邦政府。更没有人相信这项割让行动是永久性的。

州务大臣在过后的记者会上表示州政府将会征询雪州苏丹殿下的看法,以提高州政府在这方面所应该获得的赔偿。

其实,我认为如果州政府到最后必须和联邦政府洽谈此事,我们应该把吉隆坡的前景也一并列入讨论范围之内。

吉隆坡是在1974年2月1日正式从雪州分割出去成为联邦直辖区。30多年来,吉隆坡隶属联邦政府的管辖,成为马来西亚联邦政府的行政中心。自从联邦政府向雪州政府索取布城之后,布城摇身一变成为联邦政府的行政中心,取代吉隆坡。

联邦政府的行政中心已经从吉隆坡迁移至布城,虽然吉隆坡还是一国之都,但是吉隆坡已经不再是行政中心。目前联邦政府31名部长当中,只有以下8名部长驻扎在吉隆坡,即房地部、国防部、旅游部、新闻部、贸工部、文物部、家庭部、工程部。其中新闻部保留在广播大厦(Angkasapuri)是可以理解的。

既然吉隆坡已经名不副实,不再是联邦政府的行政中心所在地,吉隆坡还有必要继续隶属联邦直辖区的管辖吗?

如果联邦政府在谈判过程之中拒绝修改和约,以租借的方式向雪州政府租借布城,那么雪州政府应该慎重考虑修改当初关于割让吉隆坡时和联邦政府签订的合约。

联邦政府拒绝修改合约的可能性是存在的,因为布城已经成为联邦政府行政的心脏地带,联邦政府不可能在短短8年之内愿意进行大幅度的更动,更何况联邦政府并没有必要这么做,因为现有的不公平合约对联邦政府有利,联邦政府无需主动拿石头砸自己的脚。

如果在8年前割让布城仅让雪州政府获得一笔2亿令吉以及每年750万的赔偿金,我不敢想象34年前当雪州政府割让吉隆坡时所获得的利益。这个数目肯定比布城的来得少,更何况通货膨胀将会进一步加剧货币的贬值。因此,割让吉隆坡给联邦政府可说是雪州政府割地赔钱给联邦政府。

因此,雪州政府可以把吉隆坡的地位列入考虑范围之内,这包括雪州政府是否能够针对吉隆坡的地位重新和联邦政府签署一份新的租借合约,或者是雪州政府拿回吉隆坡的管理权。只有这样做才是比较公平的做法。

Friday, October 24, 2008

Ke arah DUN Selangor yang bermaya

Ucapan (2) perbahasan bajet (belanjawan) Kerajaan Selangor 2009 peringkat jawatankuasa 
Mukasurat: 144 
Maksud Bekalan: B03 Dewan Negeri Selangor
Butiran: 505000 Pentadbiran dan kewangan
Kod: 12000 Elaun tetap 
Saya mendapati bahawa Dewan kita menjadi semakin aktif dan vibrant dalam memperbahaskan isu-isu yang berkaitan dengan negeri Selangor dan Malaysia. Malahan standard perbahasan yang ditonjolkan oleh Ahli-ahli Dewan, jika tidak melebihi Dewan Rakyat, sekurang-kurangnya standing dengan Dewan Rakyat.

Selepas sidang Dewan kali ini, saya menjangkakan bahawa kita akan mempunyai lebih banyak Jawatankuasa Pilihan Khas dan mesyuarat-mesyuarat pelbagai jawatankuasa juga akan bertambah.

Tambahan lagi, jawatankuasa-jawatankuasa seperti PAC dan SELCAT kadang-kala melibatkan aktiviti siasatan dan lawatan, maka perbelanjaannya sudah pasti akan bertambah. Oleh itu, saya tidak pasti sama ada unjuran output yang diterangkan seperti di muka surat 142 hingga 143 ini merupakan unjuran yang tepat atau tidak.

Saya memohon supaya angka-angka output ini dapat dipertimbangkan.
Mukasurat: 144 
Maksud Bekalan: B03 Dewan Negeri Selangor
Butiran: 505000 Pentadbiran dan kewangan
Kod: 11000 Gaji dan upahan 
Selain itu, saya juga ingin menyentuh tentang jawapan-jawapan kepada pertanyaan-pertanyaan lisan dan bertulis kepada ADUN.

Saya berpendapat pemberian jawapan-jawapan bertulis kepada pertanyaan-pertanyaan dapat dipercepatkan dan bukannya dikirimkan kepada sebulan atau dua bulan selepas sidang berakhir.

Apa yang jelas ialah anggota-anggota Exco sudahpun mempunyai jawapan terhadap pertanyaan-pertanyaan kita setiap kali sebelum sidang dewan bermula dan saya tidak menampak sebarang sebab jawapan-jawapan bertulis boleh dilengah-lengahkan lagi. 

Di sini saya memohon supaya dalam masa seminggu selepas sidang dewan berakhir, kami boleh menerima jawapan ini dalam bentuk elektronik atau bercetak untuk memudahkan kita memperjelaskan kepada penduduk-penduduk di kawasan kami.

Kalau di Dewan Rakyat, jikalau sesuatu soalan lisan itu tidak dijawab pada hari itu, soalan itu akan dijadikan sebagai soalan bertulis dan jawapannya akan dihantar kepada Ahli-Ahli Dewan Rakyat pada petang hari itu ataupun keesokannya hari.

Saya juga ingin memohon supaya setiap ADUN diberi sekeping CD rakaman video persidangan yang lalu. Kadang-kala kita sebagai ADUN memerlukan CD ini untuk simpanan peribadi kita dan adalah amat susah untuk kita memuat-turun daripada laman web. Oleh itu, saya menyaran supaya CD rakaman video ini dibekalkan.

Saya berharap barisan Exco perlu mengemaskan masalah ini memandangkan perjalanan Dewan ini semakin rancak.

Kerajaan Negeri harus berhenti menghantar kakitangan awam negeri menerima latihan BTN

Ucapan (1) perbahasan bajet (belanjawan) Kerajaan Selangor 2009 peringkat jawatankuasa 
Mukasurat: 107
Maksud Bekalan: B01 Menteri Besar dan SUK
Butiran: 505000 Pentadbiran dan kewangan
Kod: 11000 Gaji dan upahan 
Pakatan Rakyat yang diterajui oleh DAP, PAS, KeADILan dan baru-baru ini PSM, yang bekerjasama dengan Pakatan Rakyat telah menerap prinsip pentadbiran yang telus, cekap, amanah dan berkebajikan. Adalah jelas bahawa konsep-konsep ini adalah berlainan daripada konsep pentadbiran kerajaan BN yang terdahulu, begitu juga dengan konsep pentadbiran kerajaan persekutuan yang masih diterajui oleh BN.

Apa yang mengecewakan ialah Biro Tata Negara (BTN) yang terletak di bawah Jabatan Perdana Menteri (JPM) ini masih menyebar virus yang mengotori pemikiran rakyat dan kakitangan awam yang berkhidmat di bawah kerajaan negeri.

Dengan itu, Kerajaan Selangor harus berhenti menghantar kakitangan awam negeri menerima latihan BTN (Biro Tata Negara) berikutan kursus-kursus yang dijalankan oleh BTN bercanggahan dengan dasar-dasar kerajaan Selangor.

Rakan-rakan saya di Parlimen pernah menerima aduan bertulis daripada orang ramai, kebanyakkannya mempunyai anak yang sedang menuntut di IPTA-IPTA ataupun merupakan penerima biasiswa kerajaan dimana anak-anak mereka, sama ada bumiputera atau bukan bumiputera dipaksa menyertai kursus Biro Tatanegara yang menggalakkan permikiran perkauman, terdapat dakwaan-dakwaan bahawa pensyarah-pensyarah mengeluarkan kenyataan seperti “kalau ular dengan India depan mata, ketuk India dulu” dan menayangkan video menuduh YB Kinrara dan Bekas Ketua Angkatan Muda KeADILan, Ezam Mohd Noor sebagai penyokong Zionis.

Saya berasa khuatir apabila terdapat juga laporan-laporan akhbar yang pernah memetik beberapa kategori kakitangan kerajaan seperti guru-guru sekolah rendah yang terpaksa menghadiri kursus-kursus “cuci otak” ini sebelum mereka boleh naik pangkat. Saya tidak dapat membayangkan bahawa guru-guru yang sepatutnya mendidik anak-anak kita sebagai warga insane yang mulia dan berjiwa Malaysia terpaksa di“cuci-otak” oleh BTN menjadi individu-individu yang menyebarkan propaganda BN.

Justeru itu, saya berpesan kepada Kerajaan Negeri supaya berhenti terus daripada menghantar kakitangan kita ke kursus-kursus yang tidak produktif ini, apatah lagi kursus-kursus ini dari asasnya telah bertentangan dengan dasar-dasar yang dibawa oleh Pakatan Rakyat.

Malahan seruan saya ini bukan dibuat kepada kakitangan di bawah SUK dan Pejabat Menteri Besar sahaja, ianya untuk semua kakitangan awam yang berkhidmat di bawah kerajaan Selangor dan agensi-agensi serta badan-badan berkanun di bawahnya, khususnya yang bertugas di Hulu Selangor, Kuala Selangor, Sepang, Tanjung Karang Dan Sabak Bernam..

Saya juga syaki bahawa mungkin salah satu sebab kadang-kala kami menghadapi masalah dari kualiti kerja atau penyampaian kerja adalah disebabkan oleh kursus-kursus negatif sebegini. Jadi kita tidak salahkan sepenuhnya kakitangan awam tetapi kami perlu perbetulkan perisian yang ada pada mereka.

Saya juga bertanya sama ada SUK bercadang untuk mengambil lebih ramai kakitangan awam yang fasih berbahasa Tamil, Mandarin dan bahasa-bahasa asing seperti Bahasa Jerman, Jepun dan Korea.

Saya melihat ini sebagai sesuatu yang penting kerana kita memerlukan kakitangan ini untuk menangani permasalahan rakyat. Maklumlah, daripada 5.7 juta rakyat di Selangor, hampir separuh daripadanya adalah warga bukan bumiputera dan kami memerlukan kakitangan awam ini untuk menertejemah dan berkomunikasi dengan mereka, khususnya dalam menerangkan dasar-dasar kerajaan negeri kepada mereka.

Dengan adanya kakitangan ini, negeri Selangor bukan sahaja mampu menarik pelaburan asing, tetapi juga pelancong-pelancong asing yang boleh menjayakan projek “Malaysia My Second Home”, malahan “Selangor My Second Home”.

Spectres of Altantuya, Nurin haunt meeting

Reports by Neville Spykerman and Halim Said (NST Street)

SHAH ALAM: The spectres of murder victims Altantuya Shaariibu and Nurin Jazlin Jazimin were briefly raised in the state assembly meeting.

Kampung Tunku assemblyman Lau Weng San cited a video clip of Altantuya as an example when he questioned the efficiency of installing closed circuit television cameras in the state.

He said the police had not been able to identify the suspect as the images on the video clip were blurred.

However, executive councillor Ronnie Liu responded by saying that the blurred images referred to were not those from a video clip in the Altantuya case, but were those of Nurin.

(Nurin Jazlin Jazimin, 8, was abducted, sexually assaulted, and murdered a year ago. Her mutilated body was found in a sports bag dumped outside a shop in PJS 1, Petaling Jaya. Her killers are still at large.

(Altantuya Shaaribuu, a Mongolian translator, was killed in Mukim Bukit Raja, Selangor, in October 2006. Two policemen and a defence analyst are on trial accused of her murder.)

Liu said the proposed CCTV project was an initiative of the previous government to provide CCTV service to all the local councils in the state.

"However the project was put on hold as the cost was too steep. Nonetheless we have resume discussions with the contractor that the previous government has selected, and are in the midst of tweaking the technical aspects to ensure that the images captured on CCTV are of good quality," he said.

Liu said the state government will ensure that the money spent on the CCTV installation will not be a heavy burden.

The executive councillor for modern agriculture methods, natural resources and entrepreneurship, Yaacob Sapari, told the House that the State Fruit Valley project, taken over from the previous government, was progressing well.

Yaacob said the project was neglected by the previous government administration. "When I visited the area, it was badly managed and in a poor state. After we took over, we restored the project and our local produce has increased," he said.

He said the project was initiated to help increase the state's food exports, especially local fruits, and to minimise the import of foreign fruits.

"The project started in 2003 and has been developed in phases. So far, 352 hectares out of the total 533 hectares have been developed for the Fruit Valley project. Various crops such as starfruit, papaya, and other local fruits are being planted," he said.

Yaacob said the valley now also has a lake, gazebos and fruit collection centre.

"On average we can produce 10 tonnes of fruits a month to be exported or sold on the local market," he said.

Yaacob said up to August, sales of RM1.286 million were recorded, of which 78 per cent was starfruit for Europe.

"An agro-tourism area is almost completed and open to agro-tourism projects. We believe that this project is the only one of its kind," he said.

Abolish Batu Tiga Toll A Hard Job

I have raised a lot of issues in the current Selangor State Assembly meeting, which is now in its committee stage.

Among the issues that I raised were the abolition of Batu Tiga toll, proposal to construct a hospital in Petaling Jaya, and the issues on unstable electricity supply by TNB and gas supply by Gas Malaysia.

Some of these issues are and can only be handled efficiently by the Federal Government but the State Government has vowed to look into the matters.

This is most pertinent for the abolishment of Batu Tiga toll where Exco Datuk Dr Hasan Ali who is given the portfolio of infrastructure commented that it is quite impossible to do it unless we take over the federal government.

Rumah Terbuka Hari Raya Puasa 2008

Thursday, October 23, 2008

Pemeliharaan alam sekitar sebagai prinsip pembangunan mampan di negeri Selangor

Ucapan Bajet (9)

Saya mengalu-alukan ucapan YAB Menteri Besar yang menyentuh tentang penjagaan alam sekitar .

Sememangnya kita tidak ingin melihat apa pembangunan lereng dan cerun bukit seperti di Medan Damansara Kuala Lumpur yang ditadbir oleh DBKL Kerajaan Persekutuan yang begitu dahsyat.

Apa yang perlu diingatkan ialah klausa 3.5.6(ii) dan 3.5.7(i) Pelan Struktur Selangor yang diwartakan pada 14 June 2008 antara lain telah menggariskan pembangunan-pembangunan tertentu yang boleh dijalankan.

Di kawasan berbukit dan tanah tinggi di bahagian timur Negeri Selangor iaitu di dalam Daerah-Daerah Hulu Selangor, Gombak dan Hulu Langat, aktiviti pembangunan di zon ini perlu dikawalselia kerana kawasan ini mempunyai kepentingan dari aspek pemeliharaan dan pemuliharaan di mana ia meliputi kawasan berbukit yanq mempunyai ketinggian melebihi 150m.

Di Daerah-daerah Gombak dan Hulu Langat, zon pembangunan terhad meliputi kawasan pembangunan perumahan di lereng-lereng bukit. Di Daerah Hulu Langat, ia juga meliputi kawasan pertanian dan petempatan desa. Pengawalan pembangunan di dalam zon ini adalah untuk memastikan aktiviti pembangunannya dikawalselia bagi mengelakkan masalah hakisan dan tanah runtuh. Ia juga untuk memastikan corak pembangunan pada masa hadapan tidak akan mendatangkan masalah alam sekitar.

Kawasan Hutan dan Tanah Tinggi pula meliputi pemuliharaan hutan-hutan simpan sedia ada yang terdiri daripada hutan tanah tinggi di bahagian Timur Negeri Selangor. Kawasan hutan simpan ini kebanyakannya adalah kawasan berkecerunan melebihi 25o.. 

Pemuliharaan kawasan hutan juga meliputi kawasan hutan paya gambut di Daerah-daerah Kuala Selangor, Sabak Bernam dan Kuala Langat serta hutan paya bakau di kawasan Klang. 

Pelan Struktur ini juga menyatakan bahawa Hutan Simpan Kekal (HSK) yang terletak di dalam Zon Wilayah Lembah Klang dan Pinggiran Wilayah Lembah Klang juga akan terus dipulihara. Pemuliharaan ini adalah selaras dengan kepentingan hutan ini sebagai kawasan tadahan air, hutan perlindungan hidupan liar, perlindungan biodiversiti dan juga untuk keseimbangan persekitaran. 

闭路电视不能解决治安问题

预算案演讲稿(8)

在过去一年,雪州发生许多大型罪案。

除非雪州警察能够采取积极且严厉的行动弥补自身的不足,要不然类似事件将持续发生。其实,在莎丽尼案件发生的前一天,武吉阿曼警察总部所发放的罪案指数已经很好地说明雪州的治安败坏的红灯已经亮了许久。

在2006年,雪兰莪州的严重罪案指数是12,395宗。这个数字在2007年飙升至15,104宗。上涨了21.86巴仙。

若以严重罪案上涨率来看,雪兰莪州处于全国第四,排在吉打、砂拉越以及吉兰丹之后。如果和其他高度城市化的州属(如吉隆坡、槟城以及柔佛)比较,雪兰莪州的严重罪案指数更是惨不忍睹。

雪州行动党对于雪兰莪于2007年的严重罪案率感到担忧。除此以外,去年全国所发生的将近5万宗严重罪案之中,其中1万5千宗或总数的30巴仙发生在雪兰莪州。在2006年,雪州的严重罪案指数占全国严重罪案指数的28巴仙。这显示雪兰莪州在迈向先进州的同时也成为全马数一数二的严重罪案之都。

虽然吉隆坡联邦直辖区和雪兰莪同属一个地区,但是吉隆坡的严重罪案指数从2006年的7539宗仅仅微涨1.33巴仙至2007年的7639宗。吉隆坡的数字若与雪兰莪州相比显然是不成正比,两者同样是高度城市化的地区,为何雪兰莪的严重罪案增长率会远远超越吉隆坡的严重罪案增长率呢?

我们不能继续完全依赖仪器来降低罪案,例如在安装闭路电视一样,我们也同样需要快速的回应时间解决罪案。伦敦是一个最多闭路电视的大都会,但是伦敦有超过80%的罪案是无法解决的。以下我从网路下载的一则当地新闻报道:
Tens of thousands of CCTV cameras, yet 80% of crime unsolved
By Justin Davenport, Evening Standard Last updated at 15:56pm on 19.09.07

London has 10,000 crime-fighting CCTV cameras which cost £200 million, figures show today.

But an analysis of the publicly funded spy network, which is owned and controlled by local authorities and Transport for London, has cast doubt on its ability to help solve crime.

A comparison of the number of cameras in each London borough with the proportion of crimes solved there found that police are no more likely to catch offenders in areas with hundreds of cameras than in those with hardly any.

In fact, four out of five of the boroughs with the most cameras have a record of solving crime that is below average.

The figures were obtained by the Liberal Democrats on the London Assembly using the Freedom of Information Act.
因此,地方政府不能一味以为购买更多的闭路电视就能够解决罪案的问题。

CCTV not the only cure to fight crime

Budget Speech (8)

For the past one year, there were several high profile criminal cases in Selangor.

Unless something drastic but constructive is to be done by Selangor Police Contingents, else we will continue to witness series of young-girl abductions in Selangor. In fact, the latest crime statistic released by Bukit Aman Police Headquarters tells how serious crime rate in Selangor is.

Selangor recorded a hike of 21.86 percent in serious crime, which was also the fourth highest in the country in 2007, signifying worrying trend that the people can no longer feel safe inside and outside their homes.

If the statistic is compared with Kuala Lumpur which is located in the centre of Selangor, one will ask why crime rate in Selangor has gone up so high compared to our neighbour in Kuala Lumpur.

In 2007, out of a total of about 50,000 violent crimes in Malaysia, about 15,000 cases happened in Selangor and this is about 30% of the total number. A year before that, the percentage was only 28%, signifying worrying trend and more and more violent crimes concentrated in Selangor, which was self-proclaimed by the Selangor state government as a developed state over the past two years.

Although Kuala Lumpur and Selangor are both located in the centre of Klang Valley, violent crime rate in Kuala Lumpur has only increased by 1.33% from 7,539 cases in 2006 to 7639 cases in 2007. It is mind-boggling given the fact that there can be such a huge gap when both states are considered highly urbanized.

We can neither afford to totally rely on equipment alone to fight crime nor to be so naïve to believe that crime index will drop so much as when we have state-of-the-art equipment to fight crime.

For example, CCTV must also be coupled with fast response time. London is said to be the capital of CCTV but it was revealed that 80% of the crime unresolved with the installation of more than ten thousands CCTVs in London as what is reported in the following report:
Tens of thousands of CCTV cameras, yet 80% of crime unsolved
By Justin Davenport, Evening Standard Last updated at 15:56pm on 19.09.07

London has 10,000 crime-fighting CCTV cameras which cost £200 million, figures show today.

But an analysis of the publicly funded spy network, which is owned and controlled by local authorities and Transport for London, has cast doubt on its ability to help solve crime.

A comparison of the number of cameras in each London borough with the proportion of crimes solved there found that police are no more likely to catch offenders in areas with hundreds of cameras than in those with hardly any.

In fact, four out of five of the boroughs with the most cameras have a record of solving crime that is below average.

The figures were obtained by the Liberal Democrats on the London Assembly using the Freedom of Information Act.
This explain the latest situation with relation to CCTV and local councils should stop believing the myth of spending more money for more CCTVs will help to reduce crime.

Pemeliharaan alam sekitar sebagai prinsip pembangunan mampan di negeri Selangor

Ucapan Bajet (7)

Saya mengalu-alukan ucapan YAB Menteri Besar yang menyentuh tentang penjagaan alam sekitar .

Sememangnya kita tidak ingin melihat apa pembangunan lereng dan cerun bukit seperti di Medan Damansara Kuala Lumpur yang ditadbir oleh DBKL Kerajaan Persekutuan yang begitu dahsyat.

Apa yang perlu diingatkan ialah klausa 3.5.6(ii) dan 3.5.7(i) Pelan Struktur Selangor yang diwartakan pada 14 Jun 2008 antara lain telah menggariskan pembangunan-pembangunan tertentu yang boleh dijalankan.

Di kawasan berbukit dan tanah tinggi di bahagian timur Negeri Selangor iaitu di dalam Daerah-Daerah Hulu Selangor, Gombak dan Hulu Langat, aktiviti pembangunan di zon ini perlu dikawalselia kerana kawasan ini mempunyai kepentingan dari aspek pemeliharaan dan pemuliharaan di mana ia meliputi kawasan berbukit yanq mempunyai ketinggian melebihi 150m.

Di Daerah-daerah Gombak dan Hulu Langat, zon pembangunan terhad meliputi kawasan pembangunan perumahan di lereng-lereng bukit. Di Daerah Hulu Langat, ia juga meliputi kawasan pertanian dan petempatan desa. Pengawalan pembangunan di dalam zon ini adalah untuk memastikan aktiviti pembangunannya dikawalselia bagi mengelakkan masalah hakisan dan tanah runtuh. Ia juga untuk memastikan corak pembangunan pada masa hadapan tidak akan mendatangkan masalah alam sekitar.

Kawasan Hutan dan Tanah Tinggi pula meliputi pemuliharaan hutan-hutan simpan sedia ada yang terdiri daripada hutan tanah tinggi di bahagian Timur Negeri Selangor. Kawasan hutan simpan ini kebanyakannya adalah kawasan berkecerunan melebihi 25 darjah. 

Pemuliharaan kawasan hutan juga meliputi kawasan hutan paya gambut di Daerah-daerah Kuala Selangor, Sabak Bernam dan Kuala Langat serta hutan paya bakau di kawasan Klang. 

Pelan Struktur ini juga menyatakan bahawa Hutan Simpan Kekal (HSK) yang terletak di dalam Zon Wilayah Lembah Klang dan Pinggiran Wilayah Lembah Klang juga akan terus dipulihara. Pemuliharaan ini adalah selaras dengan kepentingan hutan ini sebagai kawasan tadahan air, hutan perlindungan hidupan liar, perlindungan biodiversiti dan juga untuk keseimbangan persekitaran.

Petaling Jaya memerlukan sebuah hospital kerajaan

Ucapan Bajet (6)

Walaupun Petaling Jaya merupakan sebuah bandaraya yang dilengkapi dengan pelbagai kemudahan awam, salah satu kemudahan awam yang sehingga sekarang masih belum disediakan oleh sebuah hospital kerajaan.

Di sekitar Petaling Jaya, terdapat banyak hospital swasta yang sedang beroperasi. Antara yang terkenal adalah seperti Hospital Assunta. Sementara itu, Hospital Universiti atau Pusat Perubatan Universiti Malaya (PPUM), yang merupakan sebuah hospital separa kerajaan juga telah banyak menyumbang kepada warga Petaling Jaya.

Petaling Jaya ialah antara bandaraya yang mempunyai bilangan warga emas yang paling tinggi di seluruh Selangor.

Daripada kesemua 56 kerusi DUN yang ada di Selangor, kepadatan warga emas di PJ adalah paling tinggi di DUN Damansara Utama, iaitu lebih kurang 10,000 orang, diikuti dengan DUN Bukit Gasing dengan anggaran 9,000 orang warga emas dan kemudian DUN Kampung Tunku dengan lebih kurang 8,000 orang warga emas. Bilangan ini adalah amat ketara jika dibanding dengan kepadatan bilangan warga emas DUN yang lain yang berkisar di antara 3,000 orang ke 5,000 orang.

Oleh itu, saya berpendapat adalah amat penting supaya sebuah hospital kerajaan penuh didirikan di Petaling Jaya, dan saya ingin cadangkan kerajaan negeri untuk memperuntukkan sebidang tanah di Petaling Jaya untuk kegunaan membina sebuah hospital kerajaan yang khusus untuk rawatan penyakit warga emas.

Sementara itu, saya juga berharap Kerajaan Negeri dapat berbincang dengan Kementerian Pusat untuk membina hospital ini di Petaling Jaya. Hakikatnya ialah, ramai orang yang ingat warga Petaling Jaya ini semuanya kaya-raya belaka, tetapi mereka sebenarnya telah melupakan bahawa masih terdapat golongan yang miskin di Petaling Jaya. 

Kalaulah warga Petaling Jaya ini betul-betul kaya-raya belaka, mengapa masih ada rumah pangsa kos rendah yang didirikan di tengah-tengah Petaling Jaya, seperti di DUN Taman Medan, DUN Kota Damansara (Lembah Subang), DUN Bukit Lanjan, DUN Kampung Tunku dan DUN Damansara Utama. Hampir setiap kerusi DUN di Petaling Jaya mempunyai sekurang-kurangnya satu penempatan rumah pangsapuri kos rendah dan ini juga menjelaskan bilangan peneroka bandar yang masih padat menghuni di Petaling Jaya. 

Justeru itu, saya menyeru Kerajaan Selangor dan Jabatan Perancangan Bandar dan Desa untuk mengkaji sedalam-dalamnya kemungkinan untuk memperuntukkan sebidang tanah di Petaling Jaya, khususnya di sekitar DUN Taman Medan atau DUN Seri Setia untuk membina sebuah hospital kerajaan. Kalau peruntukan mengizinkan, saya bercadang supaya kerajaan negeri menanngung sebahagian daripada kos pembinaan hospital ini, ataupun kerajaan negeri boleh menjadikan hospital ini hospital pakar merawat penyakit orang tua dan memberi subsidi yuran perubatan. Barangkali ini lebih bermakna daripada hanya memberi bantuan kewangan dan insuran takaful kepada warga tua.

Saya juga memohon daripada ADUN Bukit Lanjan sama ada mungkin kita boleh membina hospital ini di kawasan beliau memandangkan baru-baru ini kita dimaklumkan tentang tanah-tanah kerajaan untuk kemudahan awam ini diambil oleh parti-parti komponen BN yang lalu.

Saya juga ingin menyentuh tentang borang Program Mesra Usia Emas dan terdapat aduan daripada rakyat tentang borang-borang yang perlu diisi. Aduan juga diterima berkenaan dengan ruangan kaum dan agama yang perlu diisi oleh pemohon di mana cadangannya ialah supaya ruangan ini dihapuskan. Memandangkan borang Mesra Usia Emas ini telah dicetakkan bahawa program ini dibuka kepada sesiapa tanpa mengira kaum dan agama, malahan fahaman politik juga diketepikan, maka saya tidak melihat logiknya untuk mewujudkan ruangan ini.

Juga saya ingin melaporkan tentang kelewatan Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) dalam menjalankan siasatan dan meluluskan permohonan bantuan kemasyarakatan. Saya ada kes-kes yang mana surat telah ditulis kepada JKM tetapi JKM mengambil masa lebih daripada dua bulan untuk menjalankan siasatan, kemudian dua bulan lagi untuk membuat keputusan. Ada kes yang telah lebih enam bulan belum dimaklumkan tentang keputusan permohonan sehingga kita perlu menggunakan wang peruntukan kita untuk menolong mereka yang dalam kecemasan.

八打灵再也需要一座政府医院

预算案演讲稿(6)

虽然八打灵再也是一座设施完善的城市,但是我们到现在连一间政府医院都没有。

反而在八打灵再也却拥有许多私人医院,如阿送达医院。马大医院则是一座半政府医院,还不算是政府医院。

八打灵再也也是全雪州乐年龄人士最多的地方。全雪州56个州议席之中,白乐镇州议席、武吉嘉星州议席已经甘榜东姑州议席是乐龄人士最为集中的地方。白乐镇州议席有将近1万名乐龄人士、武吉嘉星州议席9千名乐龄人士、甘榜东姑州8千名乐龄人士。其他选区大约是在3千至5千名左右。

因此,我希望州政府能够和中央政府讨论如何能够在八打灵再也建一座政府医院。如果可以的话,我更希望这座医院是一座专科治疗老人病的医院。

我必须告诉州政府的是,千万不要以为八打灵再也的乐龄人士都是富有人家。是,八打灵再也是全国人均收入最高的地区,但是八打灵再也的穷苦人数数量也不少。

雪州许多大型的廉价组屋都是设在八打灵再也的州选区,如美丹花园、哥打白沙罗、武吉兰樟、甘榜东姑、白乐镇、斯里斯蒂亚。几乎每一个八打灵再也的州议席都有一个廉价组屋,显示八打灵再也的城市拓荒者为数不少。

因此,我呼吁雪州政府和城乡规划局慎重考虑在八打灵再也拨出一片土地,可能靠近美丹花园或斯里斯蒂亚一带建一所医院。这可能比发出老人医药保险更为实际。

我收到选民投诉,既然州政府已经在表格上方清楚之处这项计划公开给所有雪州子民参与,并无宗教、种族和政治信仰之分。既然如此为何我们还要设立填写宗教和种族的栏呢?

我也希望州政府能够正视社会福利局(Jabatan Kebajikan Masyarakat)的行政效率,因为福利局往往需要用上两个月的时间才能够针对意向申请进行调查,调查之后也需要至少几个月的时间才能够决定是否批准。有者向我投诉,他们等了超过半年音讯全无。 

Kerajaan Selangor perlu tegas dengan TNB terhadap kualiti perkhidmatan yang kurang memuaskan

Ucapan Bajet (5)

Dalam satu pertemuan di antara Kerajaan Negeri Selangor dengan para pelabur dari Jepun, Kerajaan Negeri Selangor telah menerima banyak aduan daripada pelabur-pelabur dari Jepun terhadap gangguan elektrik yang kerap berlaku di Selangor disebabkan oleh kualiti perkhidmatan Tenaga Nasional Berhad (TNB) yang kurang memuaskan.

Aduan daripada pelabur-pelabur asing terhadap ganggungan elektrik yang kerap berlaku di Selangor tidak boleh dipandang remeh dan ringan kerana ianya akan menjejaskan perkembangan ekonomi Selangor.

Untuk makluman semua, pelaburan di negeri Selangor telah mencapai angka RM11.2 bilion dan daripada jumlah ini, pelaburan sebanyak RM1.8 bilion ialah pelaburan Jepun. Satu pertiga daripada pelabur-pelabur Jepun yang melabur di Malaysia, iaitu 617 pelabur daripada 1447 pelabur Jepun melabur di Selangor.

Negeri Selangor memerlukan para pelabur dari dalam dan luar negara untuk terus menyumbang kepada pembangunan ekonomi Selangor. Walaupun begitu, usaha ini akan terus menemui jalan buntu jikalau TNB gagal membekalkan tenaga elektrik yang stabil kepada para pelabur di Selangor. 

Justeru itu, Kerajaan Selangor harus tegas dengan TNB dan meminta TNB memberi jaminan bekalan elektrik yang stabil kepada para pelabur dan pekilang. Lebih penting lagi ialah untuk TNB memasukkan terma-terma ganti rugi kepada para pelabur ini apabila berlakunya gangguan bekalan elektrik.

Para pelabur juga bimbang apabila Gas Malaysia gagal membekalkan sumber gas asli kepada pekilang-pekilang yang melabur di Pulau Indah.

Saya difahamkan bahawa pelabur-pelabur yang melabur di Pulau Indah adalah kerana dijanjikan bekalan sumber gas asli di Pulau Indah. Apa yang mengecewakan mereka ialah biarpun paip bekalan gas asli telah dipasang sejak dua tahun yang lalu, Gas Malaysia masih belum dapat membekalkan gas asli kepada mereka sepenuhnya dengan alasan bahawa bekalan gas asli tidak mencukupi.

Saya berpendapat alasan ini adalah begitu rapuh dan langsung tidak boleh diterima.

Sepatutnya TNB harus memberi kualiti perkhidmatan yang lebih baik dengan kenaikan tarif elektrik sebanyak 26% pada bulan Julai, tetapi TNB masib belum bersedia untuk memberi rebet sepertimana kerajaan negeri memberi air percuma berikutan kejatuhan harga minyak baru-baru ini dengan alasan bahawa harga gas asli masih tinggi.

Kami tidak berharap TNB dapat memberi rebet elektrik kepada pengguna tetapi sekurang-kurangnya dengan penyelarasan tariff elektrik ini, TNB dapat mempertingkatkan kualitinya.

Salah satu cara TNB dapat menyumbang kepada masyarakat ialah dengan pemasangan lampu jalan yang lebih banyak di setiap pelusuk jalan di Selangor, khususnya di kawasan yang mempunyai rekod jenayah yang tinggi.

Saya berpendapat bahawa biarpun kami masih menghadapi kekurangan dari anggota polis, TNB sememangnya dapat membuat sesuatu dengan menerangkan sesuatu tempat itu pada waktu malam untuk mengurangkan kecenderungan penjenayah-penjenayah melakukan aktiviti jenayah di kawasan yang gelap-gelita.

国能效率奇差——雪州政府必须采取强硬立场

预算案演讲稿(5)

雪州政府曾经在一场和日本投资者的对话会中接获许多日本投资者投诉国能效率低弱、电供经常中断的问题。

州政府不能对这些投诉掉以轻心,因为这将会影响雪州的经济发展。

2007年雪州全年外匯总收入则为112亿令吉。在2007年全年中,日本外匯也为雪州带来了18亿令吉的收入。日本投资商在我国所设立的公司共有1千447间,其中的617间则分布在雪州。这占了总投资者的三分之一。

虽然雪州急需外资,但是如果国能无法提供稳定的电流供应,那么这将会影响雪州的形象。因此,我希望州政府能够在这事件向国能采取强硬立场。

投资者也不满马来西亚天然气(Gas Malaysia)无法提供充足的天然气供应给英达岛的工厂设备。投资者当初决定在英达岛投资,乃是因为马来西亚天然气答应提供天然气。虽然当局已经准备充足的设备,但是马来西亚天然气在过去两年无法提供天然气。

我认为这是无法接受的理由。

其实,国能应该在7月提高电费之后,国能应该提高更高素质的服务,但是国能似乎还不能效法州政府提供免费水供,因为国能投诉天然气价格依然高企不下。

我们其实不奢望过能能够提供电费回扣,但是至少国能应该提供稳定的电流供应。

我们知道我们面对警力短缺的问题,但是国能在降低罪案方面还有其可以扮演的角色。在电费上涨之后,国能应该装置更多电灯,照亮雪州的每一条街道,尤其是罪案率高的地方。

Memansuhkan tol Batu Tiga penting untuk memangkinkan pembangunan ekonomi Selangor

Ucapan Bajet (4)

Saya juga ingin mencadangkan kepada Kerajaan Negeri untuk menimbang sama ada Kerajaan Negeri dapat membantu untuk memansuhkan kutipan tol di Plaza Tol Batu Tiga Lebuhraya Persekutuan.

Sejarah Lebuhraya Persekutuan ini bermula sejak pemisahan Singapura dari Malaysia, yang mengakibatkan Kerajaan Persekutuan menjadikan Pelabuhan Klang sebagai pelabuhan utama negara menggantikan Pelabuhan Singapura. Pada tahun 1992 Plus Expressway Berhad (PLUS), pemegang konsesi Lebuhraya Utara Selatan telah menaiktaraf keseluruhan lebuhraya ini kepada 6 lorong. Hakikatnya, PLUS diberi hak konsesi untuk mengutip tol di Plaza Tol Batu Tiga dan Plaza Tol Sungai Rasau.

Lebuhraya Persekutuan menjadi lebuhraya utama di kawasan Lembah Klang telah mengalami peningkatan kadar trafik yang pesat menyebabkan kapasiti lebuhraya tersebut mencapai tahap puncaknya pada pertengahan 1990-an. Akibatnya kesesakan jalan raya yang teruk berlaku sepanjang lebuhraya tersebut dan telah menjadi lumrah terutamanya pada awal pagi dan lewat petang. 

Salah satu sebab kesesakan ialah Plaza Tol Batu Tiga yang menyebabkan kereta-kereta terpaksa berbaris beratusan meter untuk menjelaskan tol. Saya berpendapat ini merupakan satu fenomena yang sangat melucukan kerana para pemandu kereta membayar tol untuk menjimatkan masa, mengapakah pula sekarang ini pemandu-pemandu perlu membayar untuk menunggu-nunggu di hadapan tol?

Kebaikan-kebaikan yang lain yang bakal dikecapi ialah: 

1. Mengeratkan jalinan perhubungan di antara penduduk-penduduk Petaling Jaya, Subang Jaya dan Shah Alam,
2. Memangkinkan perkembangan ekonomi sekitar Petaling Jaya, Subang Jaya dan Shah Alam, malahan kesan-kesannya akan dapat diperkembangkan ke Sungai Buluh dan Puchong.

Saya berharap kerajaan negeri dapat mempertimbangkan semua langkah yang boleh dimabil untuk mengurangkan beban rakyat ini termasuk cara yang kita guna untuk menangani peristiwa di Bandar Mahkota Cheras dan Lebuhraya Grand-Saga.

废除巴都知甲收费站——催化雪州的经济发展

预算案演讲稿(四)

我也谨此向州政府建议,到底州政府能否考虑废除联邦大道巴都知甲收费站

这个收费站的由来是这样的:联邦大道的由来始自新加坡脱离马来西亚联邦,因此马来西亚必须开设本身的国际港口取代新加坡,因此在当时建了这条大道衔接吉隆坡和巴生港口。在1992年,政府把联邦大道的部分经营权交给南北大道有限公司提升和管理,因此南北大道才能够在巴都知甲和双溪拉邵建立收费站。

联邦大道是巴生谷河流域的主要大道。在过去十年,联邦大道的车流量已经达到饱和的现象。联邦大道往往在清晨和傍晚上下班期间面对严重塞车的现象。

其中一个最主要的因素就是巴都知甲收费站。在繁忙时段,驾车人士往往必须排队等着付还过路费,为什么驾车人士付了钱之后还要忍受塞车之苦?

废除收费站能够解决这个问题。其他好处包括:

1. 加强八打灵再也、首邦市以及莎亚南居民的联络
2. 催化雪州的经济发展,带动周边地区如蒲种和双溪毛鲁的发展。

正如州政府成功解决蕉赖皇冠镇风波一样,我希望州政府也能够考虑所有可行的办法,废除巴都知甲收费站,以协助减轻人民所面对的负担。

Kerajaan Persekutuan tidak harus campur tangan dalam urusan JKKK

Ucapan Bajet (3)

Kalau sedemikian kata BN kepada PR supaya jangan selalu bermain politik dengan berangan-angan menukar kerajan dan menumpukan perhatian kepada kerajaan negeri, maka saya juga di dalam Dewan Yang Mulia ini meminta BN turut mengikuti kata-kata mereka sendiri dengan menarik balik perlantikan jawatan Ketua JKKK yang dilantik oleh Kerajaan Persekutuan, iaitu JKKP.

Baru-baru ini, Kerajaan Persekutuan melalui Kementerian Pembangunan Luar Bandar dan Wilayah serta Kementerian Perumahan dan Kerajaan Tempatan telah melantik ketua-ketua kampung untuk mengetuai satu entiti yang langsung tidak dikenali oleh penduduk-penduduk kampung, iaitu JKKP (P – mewakli Persekutuan).

Perlantikan ketua kampung atau ketua JKKK merupakan bidang kuasa kerajaan negeri Kerajaan Persekutuan di bawah BN harus menghormati bidang kuasa kerajaan negeri ini.

Biarpun begitu, Kerajaan Persekutuan mengambil sikap tidak peduli dengan terus menubuhkan JKKP di seluruh kawasan Selangor.

Seperti apa yang diterangkan oleh YAB Menteri Besar dalam ucapannya, Kerajaan Persekutuan harus bersopan dalam hal ini dan perlu mengamalkan sikap beramanah perihal membelanjakan cukai rakyat kerana penubuhan JKKP sudah pasti akan merumitkan pembangunan di dalam kampung dan membazirkan wang rakyat kerana pentadbiran JKKP ini sudah pasti akan melibatkan kos belanja yang tidak diperlukan sama sekali.

Wajarkah Kerajaan Persekutuan berbuat begini? Sudah tentu tidak. Jika ianya wajar, adakah ini bermakna Kerajaan Negeri Selangor boleh menubuhkan Kabinetnya di peringkat Persekutuan? Ianya sudah pasti merupakan sesuatu yang amat ganjil dan tidak masuk akal.

Jika ianya wajar, bolehkan Kerajaan Selangor menubuhkan Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) kita sendiri untuk mengambil alih tugas DBKL di bawah Kerajaan Persekutuan? Adakah kita boleh melantik Datuk Bandar kita sendiri untuk mencampuri urusan Datuk Bandar yang ada sekarang? 

Tiga hari yang lalu YAB Menteri Besar mengeluarkan kenyataan keras meminta Datuk Bandar Kuala Lumpur ditukar atau dipecat kerana gagal menjalankan tugasnya dengan baik. YAB Menteri Besar malahan menyatakan bahawa Datuk Bandar sekarang tidak layak memegang jawatan Pengurus pun di dalam korporat. 

Saya bersetuju dengan kenyataan YAB Menteri Besar tetapi adakah ini bermakna kita boleh melantik Datuk Bandar kita? Sudah tentu tidak kerana perlantikan Datuk Bandar bukan di bawah Kerajaan Selangor. DBKL pun bukan di bawah penguasaan Selangor seperti perlantikan Ketua JKKK ini juga bukan di bawah penguasaan Kerajaan Persekutuan.

Saya ingin memberi peringatan kepada BN dan wakil-wakilnya di peringkat Persekutuan supaya berhenti daripada terus mencampur tangan dalam urusan kerajaan negeri.

联邦政府不应该干涉村委会事务

预算案演讲稿(三)

如果国阵呼吁民联不要‘玩政治’,专心治好州政府事务,那么我希望国阵也能够这么做,即收回通过乡村发展部和房地部发出的联邦村委会(JKKP)的委任状。

村委会和委任村长是州政府的权限,国阵政府应该尊重州政府的权力。

令人失望的是,联邦政府坚决委任本身的村长。

正如州务大臣所言,联邦政府成立村委会其实是多此一举,浪费公款。这将会导致功能重叠的现象。

这么做应该吗?当然不应该。如果这么做是应该的,难道我们雪州政府也能够在中央层次设立我们的内阁,取代中央政府吗?这是不能够的,也是不可思议的。

如果能够的话,雪州政府能够成立本身的吉隆坡市政局,取代联邦政府的吉隆坡市政局吗?

如果能够的话,州务大臣能够委任吉隆坡市长,取代现有的吉隆坡市长吗?肯定不能够。

三天前, 州务大臣认为现有的吉隆坡市长应该换人做。州务大臣也说现有的市长连一家公司的经理职位也不称职。

我非常任认同州务大臣的看法,但是这是否一位州务大臣能够更换吉隆坡市长。答案是不能,就好像联邦政府不能干涉州政府权限委任村长一样。

因此我希望国阵能够收回成命。

Konsep CAT, Negeri Berkebajikan dan Agenda Ekonomi Malaysia (AEM) sebagai pendorong utama dalam Bajet 2009

Ucapan Bajet (2)

Bajet berimbang Selangor 2009 merupakan satu bajet yang selari dengan konsep CAT, iaitu Cekap, Amanah dan Telus, Negara Berkebajikan dan Agenda Ekonomi Malaysia (AEM) yang merupakan panduan kepada dasar Pakatan Rakyat.

Sebanyak 51% daripada pendapatan yang diperolehi oleh Kerajaan Selangor pada tahun depan akan digunakan untuk tujuan pembangunan dan ini amat berbeza dengan peruntukan pembangunan dalam bajet-bajet yang lepas dan bajet Kerajaan Persekutuan yang dibentangkan dalam beberapa tahun yang lalu.

Malahan Bajet ini turut memberi penekanan yang banyak terhadap pembangunan yang menjaga kebajikan rakyat Selangor. Ini sememangnya berbeza dengan bajet yang dibentangkan sebelum ini di mana tumpuannya lebih diberi kepada pembangunan fizikal melalui projek-projek raksasa yang selalunya menjadi bahan kritikan dan teguran Ketua Audit Negara.

Daripada Tabung Warisan Anak Selangor (TAWAS), bekalan air percuma 20m3, Hadiah Anak Masuk Universiti, Tabung Mesra Usia Emas, Program Peningkatan Pendapatan Hasil Daripada Bahan Batuan Dan Mineral, Pusat Khidmat Krisis Sehenti (OSCC) dan Tabung Pendidikan Anak-Anak Pekerja Ladang dan sebagainya, Bajet ini memenuhi janji Pakatan Rakyat untuk mewujudkan sebuah negeri berkebajikan (welfate state).

Saya berasa syukur apabila kerajaan telah menempatkan fokus yang betul untuk memulihkan pendapatan kerajaan Selangor daripada bahan batuan dan mineral. Kita tidak harus bersikap negatif terhadap kesemua usaha ini seperti yang dilafazkan oleh Yang Berhormat Ketua Pembangkang kepada pemberita. Di mana program-program ini dianggap tidak ada istimewa apabila kerajaan yang lalu di bawah beliau tidak pernah melancarkan begitu banyak program yang dapat memanfaatkan rakyat.

Cuma saya ingin memohon kepada barisan Exco bahawa kita perlu bekerja kuat kerana sama ada program-program ini berjaya atau tidak bergantung kepada kemampuan kita untuk memulihkan pendapatan kita khususnya melalui hasil bahan batuan dan mineral. Pada masa yang sama, kita juga perlu membuka lebih banyak sumber pendapatan untuk kerajaan negeri selain daripada mengurangkan ketirisan.

Untuk itu, saya menyeru kepada Exco yang diberi portfolio menjaga pasir ini supaya berusaha keras. Kalau diperlukan masa 24 jam sehari untuk menjalankan tugas ini, maka terpaksa juga diberikan masa 24 jam sehari. Sememangnya ini merupakan satu tugas yang berat memandangkan kerajaan Selangor masih menghadapi pelbagai masalah khususnya masalah penguatkuasaan.

Saya telah memahami bahawa kerajaan ingin menjadikan Selangor hub pendidikan dan saya ingin menekankan bahawa kita perlu menumpukan fokus di peringkat sekolah rendah dan menengah kerana peringkat persekolahan inilah yang menjadi asas kepada pembangunan pendidikan yang lebih besar pada masa depan.

Dalam pada itu, saya ingin menarik perhatian kerajaan untuk memberi bantuan kewangan kepada SJKC, SJKT, Sekolah Menengah SUWA dan SAR/SRA.

Ingin dimaklumkan bahawa sekolah-sekolah ini selalunya tidak mendapat bantuan kewangan yang penuh daripada kerajaan persekutuan. Dengan itu, kerajaan negeri perlu membantu sekolah-sekolah ini. Harus diingatkan bahawa biarpun pengurusan dan kurikulum SJKC dan SJKT terletak di bawah pengurusan Kementerian Pendidikan, jadi sekolah-sekolah ini mempunyai hubungan yang rapat dengan rakyat setempat khususnya Sekolah Menengah SUWA, biarpun sekolah ini bukan sekolah kerajaan dan dikategorikan sebagai sekolah swasta oleh Kementerian Pendidikan, hakikatnya sekolah-sekolah lebih dikenali sebagai sekolah yang dibina dan diuruskan oleh rakyat. Ianya juga adalah sama untuk SAR/SRA yang selalunya kekurangan infrastruktur.

Gaji guru-guru kafar sebanyak RM738 tadi juga sangat rendah seperti yang dibangkitkan oleh Yang Berhormat Bukit Antarabangsa dan saya bagi pihak DAP Selangor turut memberi sokongan penuh syor-syor daripada Bukit Antarabangsa ini untuk pelaksanaan kerajaan negeri.

Oleh itu, saya menyeru kepada kerajaan untuk memberi peruntukan pembangunan di antara RM10 juta hingga RM20 juta kepada sekolah-sekolah yang dinyatakan seperti di atas pada tahun 2009 untuk menunjukkan komitment kita untuk menjadi Selangor hub pendidikan.

以廉洁、公信和透明,以福利国政策,以及民本经济来推动2009年财政预算案

预算案演讲稿(二)

雪州2009年的财政预算案是一项平衡预算案。这份预算案和行动党的“廉洁、公信和透明”,回教党的“福利国政策”以及公政党的“民本经济”是一致的。

雪州政府拨出总预算案的51巴仙拨款推动发展计划,这和以前和联邦政府的财政预算案是不相符合的,因为过去预算案经常,绝大部分的拨款用在行政开销。

这一次的预算可说是非常着重雪州人民的福利。可以说这一次的预算案是通过注资发展开销来照顾人民的福利。这肯定和以前国阵的预算案截然不同,因为国阵的预算案偏重大型发展计划。这些发展计划每每招惹公众的批评以及总稽查师的责备。

雪州政府所推动的政策,如雪州子民基金(TAWAS)、首20立方米免费自来水、大学入学奖励金、通过矿物资源提升收入计划、一站式危机服务中心、(OSCC)以及园丘工友子女教育基金等等,一再证明州政府正努力履行诺言,实现雪州福利州的梦想。

雪州政府通过其所提呈的预算案可说是把焦点放在正确的地方,尤其是政府决心恢复政府通过沙石采矿所流失的税收。我们不应该如在野党领袖日前通过媒体所言,即这次财政预算案毫无新意可言,因为前朝政府不曾推出如此多的惠民计划。

我希望在这里提出的就是,我们必须努力工作,开源节流,确保这些计划能够成功顺利进行。要知道,我们只需成功不能失败,因为这众多惠民计划全靠我们是否能够提成我们从沙石采矿方面所流失的税收。

因此,我呼吁负责有关事物的行政议员必须努力工作。如果需要一天24个小时来处理这项巨大的任务,那么就必须付出这24小时。尤其是这项工作非常依赖强而有力的执法队伍。

我也理解州政府有意把雪州大造成一个教育中心,因此我认为我们应该把集中力放在中小学教育,因为中小学教育是启蒙教育。

有鉴于此,我呼吁政府在这一次预算案明确提供财政拨款给华小、淡小、独中和人民宗教学校。

必须理解的是,虽然教育部掌管华淡小的管理权以及根据教育部的课程纲要授课,但是华淡小每年获得极为微薄的拨款。至于独中和人民宗教学校,这些学校与其说是私人学校,倒不如说是民办学校。政府不应该铁板一块地把它们归类为私人学校,尤其是这些学校往往面对设备不足的问题。

因此,我在这里明确地向州政府建议明年我们拨款1千至2千万令吉的拨款给上诉的学校,以显示我们的把雪州打造成为教育中心的决心。

BN masih angkuh dan tidak menghormati keputusan pilihanraya umum yang lepas

Ucapan Bajet (1)

Hari ini merupakan hari yang ke-229 Pakatan Rakyat (PR) mentadbir negeri Selangor.

Terdapat banyak peristiwa berlaku sepanjang tempoh 229 hari yang lalu. Pertama sekali rakyat Malaysia mengalami krisis kenaikan harga dan kesuntukan bekalan makanan yang berlaku di pertengahan tahun akibat daripada kenaikan harga minyak yang mendadak.

Selepas itu, pilihanraya kecil Permatang Pauh menyaksikan kembalinya Datuk Seri Anwar Ibrahim ke Dewan Rakyat dengan undi majoriti yang jauh lebih besar, sekaligus menutup segala peluang UMNO untuk mencari political survivalnya melalui sentiment perkauman dan agama.

Rakyat Malaysia masih menyaksikan bagaimana UMNO begitu taksub dan gian dengan politik perkauman dan agama. Hanya yang memeranjatkan ialah mereka ini sekarang telah taksub dengannya sehingga terus menabur fitnah merata-rata tempat tanpa segan silu.

Kalaulah BN berkata bahawa kononnya kalau PR ingin menukar kerajaan pun, PR perlu mengikuti lunas-lunas politik dengan memenangi mandat ini melalui pilihanraya, maka saya pun ingin membuat seruan yang sama kepada BN.

Selama 229 hari ini, saya mendapati salah satu kelemahan besar BN khususnya UMNO ialah mereka masih enggan mengaku telah kehilangan kepercayaan rakyat kerana perasaan cemburu itu masih jelas kelihatan.

Semasa sesi sidang dewan yang lalu, terdapat tuduhan-tuduhan daripada ADUN BN yang mengatakan bahawa rakyat tersalah pilih PR kerana mereka “terpukau” dengan janji-janji manis yang tidak dapat dikota oleh PR.

Sikap sindrom penafian ini membuktikan bahawa BN masih hidup di dunia lama. Mereka masih berangan-angan bahawa mereka masih mampu menawan Selangor.