Saturday, April 30, 2011

Dilema Najib

Kemenangan besar DAP di pilihanraya negeri Sarawak telah digunakan oleh parti lawan, khususnys UMNO untuk memfitnah parti ini sebagai sebuah parti chauvanis.

Memang hakikatnya bahawa DAP menang di kawasan-kawasan yang ditandinginya yang kebanyakkannya berada di kawasan bandar. Biarpun DAP mendapat sokongan padu daripada masyarakat Cina di kawasan bandar, tetapi sokongan padu juga diberi kepada DAP di kawasan-kawasan separuh bandar dan luar bandar. Ini juga bermakna kaum Bumiputera juga menaruh harapan yang menggunung tinggi kepada DAP untuk membawa perubahan dalam kehidupan mereka.

Najib semakin cemas kerana dua sebab. Yang pertama ialah UMNO dan BN perlu sokongan daripada semua kaum untuk kekal relevan. Mungkin UMNO boleh menang separuh daripada kerusi yang dipertandingkan di Dewan Rakyat tetapi UMNO tidak akan dapat membentuk kerajaan yang kredibel jika kerajaan UMNO ini tidak disokong oleh masyarakat bukan Melayu termasuk Bumiputera bukan Muslim dari Sabah dan Sarawak.

Oleh itu, UMNO tetap memerlukan MCA, MIC, Gerakan dan parti-parti komponen BN yang lain untuk membentuk sebuah kerajaan yang kredibel. Walaupun parti-parti komponen BN ini lemah, tetapi UMNO tetap tidak akan memutuskan hubungannya dengan parti-parti nyamuk ini biarpun realitinya parti-parti nyamuk ini hanya sekadar hiasan sahaja.

UMNO juga tidak sanggup berbuat begitu hanya kerana parti-parti nyamuk ini menegurnya dalam beberapa isu berkenaan dengan kedudukan istimewa kaum Bumiputera.

Itulah sebabnya Najib terus melaungkan slogan "1Malaysia" untuk memancing undi masyarakat bukan Bumiputera, khususnya pengundi Cina. Tidak cukup dengan laungan "1Malaysia", Najib juga melancarkan program-program seperti ETP, NEM dan GTP untuk mengukuhkan keyakinan pengundi Cina bahawa kerajaan BN di bawah pimpinan beliau ingin melakukan perubahan dan pembaharuan dalam pentadbiran kerajaan.

Masalah yang dihadapi oleh Najib ialah laungan "1Malaysia" ini tidak mendapat sokongan padu daripada pengundi Cina. Secara umum, "1Malaysia" dilihat sebagai satu gimik untuk memikat hati pengundi tanpa langkah-langkah konkrit untuk merealisasinya. Ini diikuti dengan cara BN menjalankan kempen pilihanrayanya yang berlandaskan tema "1Malaysia" tetapi tidak banyak berbeza dengan kempen makan minum percuma yang pernah dianjurkan oleh BN sebelum ini.

Bagi pengundi Cina, perbuatan ini telah memberi tanggapan kepada mereka bahawa "1Malaysia" hanya satu alat yang digunakan untuk memancing undi tanpa sebarang pembaharuan bermakna yang betul-betul memanfaat kehidupan harian mereka.

Sebab yang kedua ialah Najib tidak begitu mendapat sokongan daripada partinya sendiri, UMNO, dalam melaksanakan konsep "1Malaysia". Keengganan Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin bahawa beliau ialah "Malay First" dan bukan "Malaysian First" jelas menunjukkan bahawa konsep "1Malaysia" oleh Najib yang menekankan identiti "Malaysian First" tidak laku di kalangan ahli-ahli dan pemimpin-pemimpin UMNO.

Sementara itu, Utusan Malaysia sebagai akhbar harian yang dikuasai UMNO bukan sahaja terus memfitnah parti-parti Pakatan Rakyat seperti DAP sebagai parti chauvanis, tetapi Utusan Malaysia juga membantu menyebarkan fahaman sempit perkauman / ketuanan Melayu. Baru-baru ini, pengarang kanan Utusan Malaysia, Encik Zaini Hassan telah membangkitkan idea "1Melayu, 1Bumi" sebagai respons terhadap kebangkitan DAP yang mendapat sokongan padu pengundi Cina, kononnya.

Najib sebagai Presiden UMNO (bos besar Utusan Malaysia) terus menjauhkan diri daripada pemukiran sempit ini yang dengan jelasnya bertentangan dengan konsep "1Malaysia". Apa yang manarik hati ialah apabila MCA secara terbuka memboikot Utusan Malaysia atas pemikiran sempit ini, TPM Muhyiddin pula secara terbuka cuba melindungi Utusan Malaysia dan mengatakan bahawa Utusan Malaysia hanya melaporkan suara hati masyarakat Melayu.

kepincangan dan ketidakserasian antara PM dan TPM (PM dan UMNO) jelas menunjukkan bahawa Najib menghadapi rintangan besar untuk memahat konsep "1Malaysia" ke dalam hati setiap orang ahli UMNO sendiri.

Ini menimbulkan persoalan, sama ada Najib akan mengalami nasib malang mantan Perdana Menteri, Tun Abdullah Ahmad Badawi di mana beliau gagal membawa perubahan dalam pentadbirannya dan terpaksa "digulingkan" atau Najib mampu menyakinkan orang-orang UMNO untuk berdiri teguh di belakang "1Malaysia"?

Tuesday, April 26, 2011

Bersatulah Melayu (From YB Khalid Samad)

Dipetik daripada laman web YB Khalid Samad:

Bersatulah Melayu

Semenjak selesai Pilihan Raya Sarawak di mana DAP telah menang di 12 kerusi DUN, DAP telah menjadi sasaran pencacai UMNO khususnya Utusan Malaysia dengan slogan ‘Bersatulah Melayu’ mereka. Ini dilakukan walaupun diketahui umum bahawa semua parti-parti komponen PR juga turut menunjukkan prestasi yang semakin meningkat. DAP dijadikan sasaran kerana mereka telah berjaya memperolehi kebanyakan undi dari masyarakat Cina dan dengan itu dikatakan bahawa Cina telah bersatu bawah DAP!

Dengan gaya pemikiran perkauman sempit yang menguasai minda UMNO, maka tidak pelik bagi kita apabila kejayaan DAP untuk meraih undi Cina ditafsirkan sebagai penyatuan Cina untuk ‘menentang Melayu’. Pemikiran perkauman yang menguasai minda UMNO, yang diluahkan melalui lidah tidak rasmi mereka, iaitu Utusan Malaysia, tidak berkemampuan memikirkan sebab dan alasan yang lain mengapa masyarakat Cina secara padu menyokong DAP. Mata mereka dikaburi perkauman dan telinga mereka didendangkan dengan sorakan-sorakan perkauman. Tiada yang mereka mampu lihat dan tiada yang mereka mahu dengar melainkan perkauman.

Hakikatnya, masyarakat Cina telah menyokong calon DAP dan menolak calon SUPP. Kedua-duanya adalah berbangsa Cina. Persoalannya, mengapa masyarakat Cina menyokong seorang calon Cina dan menolak calon Cina yang satu lagi? Ianya tidak boleh dijawab dengan alasan perkauman kerana pada hakikatnya dua-dua calon adalah berbangsa Cina. Yang berbeza adalah seorang calon (SUPP) berdiri bersama BN dan seorang lagi (DAP) berdiri bersam PR. BN melambangkan kerajaan yang tenggelam dengan rausah dan kronisma sambil PR pula melambangkan kerajaan yang bebas rasuah, telus dan berkebajikan. Keadaan Taib Mahmood sebagai pemimpin yang kaya raya hasil rasuah jelas terukir dipemikiran masyarakat Sarawak dan oleh itu masyarakat Cina menolak BN dan sekutu-sekutunya!

Kita seharusnya mengucapkan tahniah kepada DAP dan kumpulan NGO Cina yang telah berjaya mendidik masyarakat Cina untuk menolak pemimpin Cina yang rasuah ataupun yang bersubahat dengan kerajaan yang mengamalkan rasuah. Penolakan menyeluruh oleh masyarakat Cina terhadap amalan rasuah adalah berdasarkan kefahaman yang telah dibina bertahun-tahun melalui proses pendidikan formal dan tidak formal yang menyakinkan mereka bahawa rasuah ini akan memusnahkan Negara.

Oleh itu, saya sememangnya bersetuju bahawa masyarakat Cina telah bersatu, tetapi bukan untuk menentang Melayu, mereka bersatu untuk menentang rasuah dan penyelewengan. Mereka telah berjaya membuktikan di Sarawak bahawa mereka akan menolak mana pemimpin Cina, walau ‘BESAR’ mana sekalipun, walaupun Presiden pada sebuah parti, sekiranya pemimpin itu mengamal atau bersubahat dengan rasuah.

Sememangnya, orang Melayu juga wajib bersatu seperti mereka! Tetapi bukan bersatu di atas dasar perkauman seperti seruan Utusan Malaysia dan PERKASA. Orang Melayu harus bersatu di atas prinsip menolak pemimpin yang rasuah. Lebih-lebih lagi apabila diambil kira bahawa orang Melayu beragama Islam dan Rasulullah (SAW) telah menyatakan dengan jelas bahawa “pemberi dan penerima rasuah berada di dalam api Neraka”. Sepatutnya, kita yang menunjukkan penolakan dan penentangan terhadap rasuah dan pemerintahan yang menyeleweng ini jauh lebih awal dari masyarakat lain. Sepatutnya kita yang berada di depan mendahalui yang lain, menjadi ummat yang boleh dicontohi, tetapi malangnya kita tetap berada ditahap lama, ditinggalkan masyarakat lain, khususnya masyarakat Cina pada ketika ini.

Ini berlaku kerana malangnya, orang Melayu Islam di bawah pengaruh UMNO; dan UMNO di atas sebab kejahilan mereka, telah mengharuskan rasuah di dalam alam politik dengan menganggap pengampunan Allah akan terjamin apabila dilakukan umrah sekali sekala! UMNO yang menakut-nakutkan masyarakat Melayu sehingga terus menyokong perasuah dan perompak rakyat dari UMNO kerana sekiranya tidak, maka Cina akan mengambil-alih kuasa. UMNO yang memperbodohkan masyarakat Melayu sehingga mereka terus tidak sedar bahawa pada hakikatnya bila UMNO kalah yang menang bukan DAP; tetapi PAS atau calon Melayu dari PKR.

Dalam suasana kejahilan, ketakutan dan kebodohan ini UMNO meraih kemenangan demi kemenangan dengan sokongan Melayu. Oleh itu, UMNO ingin suasana sebegini terus kekal di kalangan masyarakat Melayu, supaya mereka akan terus berkuasa. Dan inilah cabaran yang perlu diharungi PAS, khususnya. Untuk membebaskan masyarakat Melayu yang beragama Islam dari belenggu kejahilan, ketakutan dan kebodohan yang dipasang oleh UMNO ke atas mereka. Sehingga, satu hari kelak, masyarakat Melayu Islam akan bersatu, bukan untuk menentang Cina, tetapi untuk menentang rasuah dan menolak pemimpin yang rasuah dan parti yang membudayakan rasuah.

Kalau DAP boleh berjaya dengan masyarakat Cina, mengapa tidak kita, masyarakat Melayu yang beragama Islam? Sekiranya tidak maka kita akan ketinggalan dan masyarakat lain akan menjadi jauh lebih maju dari kita. Bukan sekadar lebih maju dari sudut material, tetapi lebih maju dari sudut nilai ketamadunan juga. Maka akhirnya apa yang akan ada dengan masyarakat Melayu Islam? Seperti yang dikatakan TGNA, "sudahlah tiada wang, tiada ilmu, tiada akhlak pula!". Naudzubillah-himin dzalik.

Pada hakikatnya, UMNO mahu menutup kelemahan dan kegagalan mereka dengan melaungkan kembali laungan zaman jahiliyyah. Korupnya mereka, tidak cekapnya mereka, menyelewengnya mereka, semua ini ingin mereka tutupi dengan laungan jahiliyyah perkauman. Supaya Melayu terus sokong mereka walaupun mereka telah gagal dalam semua aspek. Semoga kita tidak tertipu dengan laungan ini dan kita ingat kembali saranan Rasulullah (SAW);
“Tidak dariku, mereka yang menyeru atas dasar assobiyyah, tidak dariku mereka yang berperang atas dasar assobiyyah, tidak dariku mereka yang mati atas dasar assobiyyah”.
Maka apabila ditanya oleh sahabat Baginda apa itu assobiyyah, maka dijawabnya “menyokong kaummu atas dasar yang zalim”. Rasuah itu zalim, penyelewengan itu zalim, pemborosan wang rakyat itu zalim dan perkauman itu zalim. Yang dizalimi adalah rakyat yang akhirnya dinafikan hak mereka dan diadu-domba atas dasar perkauman sehingga persoalan kebenaran dan keadilan menjadi kabur dan tidak diutamakan.

Semoga kita dibebaskan dari belenggu UMNO dan masyarakat Melayu juga akan turut bersatu menolak calon dari UMNO dan BN yang merupakan lambang pemerintahan rasuah dan penyelewengan.

WaLlahu 'Alam
KHALID SAMAD

刘永山将协助双溪威新村风灾灾民

刘永山巡视双溪威新村遭风灾损坏的住家。

(八打灵再也26日讯)民主行动党甘榜东姑州议员刘永山将会为双溪威新村风灾灾民提供援助。

刘永山表示,4月23日双溪威新村发生一场严重风灾和豪雨。许多村民的屋顶都遭强风吹走,导致村民必须在短时间之内自费修理破损的屋顶。

他是在24日巡视双溪威新村之后发表谈话。陪同巡视的还包括双溪威新村村委会秘书高润才、刘永山助理达里夫丁和甯生。

“有鉴于此,任何屋顶受破坏的村民可以把个人资料,如姓名、身份证号码、地址以及损失数目向双溪威新村村委会登记。州议员办公室将会拨款协助村民弥补损失。”

他也指出,去年同时期双溪威新村也面对同样的风灾豪雨。因此,他提醒村民必须时常确保住家结构的稳固,避免住家再遭强风劲雨的侵袭破坏。

村民可以联络每周三晚上7点到9点前往双溪威新村村村委会会所留下相关的个人资料,或致电刘永山办公室电话0379578022留下个人相关资料。州议员办公室将会在近期之内拨款协助村民。

Friday, April 22, 2011

A mature two-party system is the best way to protect and preserve the rights of all Malaysians including Malaysian Chinese

I regret that some political leaders from certain Chinese-based Barisan Nasional (BN) component parties making racial remarks after the humiliating defeats of Sarawak United People’s Party (SUPP), a Chinese-based BN component party, in the recently concluded Sarawak state election.

Whether these leaders are from SUPP or Peninsula-based political parties like MCA or Gerakan, it only shows again that their minds are severely infiltrated with narrow racial agenda. They believe that the defeat of Chinese-based BN component parties in any election will only erode the community’s representation in the government. They even claim that the opposition is “checking the Chinese with Chinese”. I can only say that this is just another excuse for dereliction of responsibility. When the country is independent from colonial rule for more than 50 years, such argument certainly does not hold any ground.

Firstly, it is a fact that Chinese-based BN component parties are not equally treated and respected as equal partner in BN. Irregardless of the number of seats they won, their positions and the number of ministerial and Exco positions in the federal and state governments will remain unchanged. Worst still, they cannot even bring effective changes to BN race-based and lopsided policy.

Secondly, the only way for Malaysia to march forward is to establish a mature two-party political system. Only with such system then Malaysians can enjoy real Parliamentary Democracy, separation of powers between the executive, legislative and judiciary, a world class civil service which is colour-blind, a fair and open economin and education policy and most importantly a judiciary system with integrity. This is the only way for all Malaysians to march forward and it is certainly true for Malaysian Chinese. Therefore this is indeed the best way to preserve our rights as Malaysians.

Thirdly, the March 8th political tsunami has proven that Pakatan Rakyat (PR) is capable of running the governments better than Barisan Nasional. PR state governments have launched several welfare programmes which are proven to be effective in helping the people from middle-lower income group. Unlike BN, PR state governments provide institutionalised allocations to mother-tongue education and non Islamic religious organizations. BN owe us an answer as to why it could not have done all these when they were in power for the past 50 years while PR can when it only runs state governments for only three years.

And now after the political tsunami, BN starts emulating PR by launching “1Malaysia” while at the same time provide huge allocaton to Chinese community only during elections to woo Chinese voters.

I urge those BN Chinese leaders who have issued racial statement on the Sarawak state election to examine closely the reasons of urban voters (not necessaily Chinese) abandoning BN instead of pointing fingers at others for their own failures.

健全的两线制才是保障全体国人尤其是华裔同胞权益的最佳途径

我对部分国阵华裔政客针对砂州国阵华基政党——砂州人联党——在砂州补选惨败之后所发表的种族性言论表示遗憾。

这些政党人士的言论,不管他们来自砂州人联党仰或是半岛马华或民政党,再再显示他们狭隘的种族思维。这类人士一再认为,国阵华基政党若在选举惨败,这将会减少国阵政府的华裔代表,直接削弱华裔同胞在政府的代表性。这些政客甚至以“以华制华”等似是而非的说辞来推卸责任。当国家已经独立将近54年,这种说法显然无法成立。

第一、国阵华基政党的地位卑微,甚至当家不当权乃是铁一般的事实。不管华基政党的议席多寡,华裔联邦部长、副部长、州行政议员、州内阁部长助理部长的数量数十年如一日,不曾改变。不管当官的国阵华基政党领袖数目多寡,他们无法改变国阵政府的种族政策。

第二、促进成熟的两线制才是马来西亚向前迈进的唯一途径。只有成熟的两线制,我国才能拥有真正的议会民主、三权分立、去种族化的公共服务、平等开明的经济和教育政策以及廉明的司法制度。只有这样,全体国人尤其是华裔同胞,甚至是子子孙孙的权益才能获得最佳的保障。

第三、308政治大海啸已经证明民联执政的州属有能力打造一个比国阵更好的政府。民联所推行的种种惠民计划让人民能够享有过去国阵政府无法提供的福利。民联政府也提供制度化拨款给华文教育和华裔同胞的宗教膜拜场所。国阵政府执政马来西亚50多年办不到,反而民联执政3年就做到。甚至当民联开始执政之后,国阵政府为了赢取华裔选票,开始以所谓的“一个马来西亚”口号来吸引华社的注意力,同时在选举企图以银弹政策来捞取华裔选票。

国阵华裔领袖应该检讨本身为何无法获得华裔选民,甚至城市各族选民的支持,而不是终日无所事事在报章发文告,把自己应负上的责任推卸的一干二净,然后把矛头指向行动党。

Tuesday, April 12, 2011

My campaign trail in rural areas


For those who want to hear more from me about my campaign trail in Kuching during the ongoing Sarawak state election, I would like to apologise that I could not write anything until now since my arrival on 5th April.

I will be in Sarawak until 18th April and during this long campaign period I will be taking care and sometimes, even lead the campaign in DUN Batu Kawah in which the DAP is contesting the seat for the first time.

While the DAP generally fares well in DUN Padungan, Pending and Kota Sentosa (Batu Lintang is given to PKR in exchange for Padungan), DUN Batu Kawa is quite a challenging task for the party for reasons below:

(1) The seat has always been a BN stronghold and they are fielding the incumbent, Datuk Tan Joo Phoi from BN-SUPP to defend the seat. Tan Joo Phoi, 59, was the former Padawan Municipal Council and was the Assistant Minister in the Chief Minister Department before the dissolution of the state legislative assembly. Tan has close ties with local Chinese association and he enjoys about 50% of the support from the Chinese in Batu Kawah, which is relatively high compared to other DAP seats.

DAP is fielding a young 26-year-old Chemical Science Master Degree Holder, Christina Chiew Wang See to contest the seat. Christina Chiew, though young in politics, was the assistant to Violet Yong, the incumbent candidate of DAP contesting in DUN Pending, an urban seat in the town of Kuching.

(2) There are high concentration of Roman-Catholic Bidayuh voters (~20%) and Malay Muslims voters (~20%) in these area. Traditionally these are the "fixed deposit" and the DAP has got no strong grassroot before March 8th, 2008.

Our campaign in Batu Kawah has always been concentrating on the Bidayuh and Malay villages and residential areas, besides conventional walkabout in commercial areas.

I am tasked to lead the campaigners from Kuching, DAP Batu Kawah branch and from the Peninsula and bring them to different Bidayuh and Malay villagers and residential areas in Batu Kawah.

The first phase of campaign were basically leafleting in these areas, particularly during Friday prayers (to reach out to the Malays) and Sunday prayers (to reach out to the Christians and Roman Catholic). It is quite an experience for Sarawakian campaigners as they have not done this kind of campaign in rural Bidayuh and Malay areas. We were well-received by the congregations in Kampung Bumbok, Kampung Semeba, Kota Padawan, Batu Kawah Everbright Estate etc.

The second phase will be a more difficult task where I am tasked to lead the campaigners from all over the country to distribute leaflets in rural villages and establish contacts with local point-man and explore the possibility of organizing ceramah kelompok in the village.

Our campaigners managed to establish some contact with local people and we move on to work with them. On 11th April, we had our first ceramah kelompok in Kampung Semeba, in the house of Mr Paul.

Most of the villagers are Roman Catholic Bidayuhs and they are a lot of churhes of different denomination in most Bidayuh villages in Kuching (just like surau in Peninsula).

I was touched that we were warmly received by Mr Paul and his family as the party has never been able to make any inroads into rural areas like this, not even mentioning about holding a ceramah in the village).

There are about 200 villagers attending the ceramah. Invited speakers are Teresa Kok, Tony Pua, candidate Christina Chiew Wang See, Khalid Samad and me as the last speaker. The crowds cheered and clapped when we exposed all the scandals and the failures of the the incumbent ADUN to uplift the living standard of the villagers.

We did a second ceramah the next day in Kampung Bumbok, which is also a Bidayuh-majority area and the reception was very good. Locals came and attended the ceramah to listen to our speeches. Selangor State Assembly Speaker, Dato' Teng Chang Khim also spoken on all the welfare programmes in Selangor. YB Chong Chien Jen, Bandar Kuching MP who is also seeking for re-election in Kota Sentosa explained on all the properties that Taib's family members and their crony companies bought oversea in Canada, United Kingdom, Australia and United States.

Generally the reception from the villagers are very good. One observation is that most of the Bidayuhs who attended our ceramahs know very well that we are not giving them any money, free foods or drinks. Instead a lot of them have to buy their own drinks, including the RM3/can Kingway beers (which is very popular among Sarawakians). Therefore we expect that there should be some improvement in our electoral performance this round in rural areas. We will see what will happen on 16th April.

雪州从没禁酒,人联假话误导选民

今天人联党开始在砂州报章刊登广告,企图以雪州卖酒风波制造哦你各种假话,图误导选民。我特此纠正广告错误的讯息。

首先,这个课题从来就不是‘雪州禁酒风波’,因为重头到尾,雪州政府没有禁止商家售卖酒精饮料,尤其是啤酒。

莎亚南第1区至第24区售卖啤酒的商家如今依然能够售卖啤酒。虽然这个地区90巴仙的居民都是穆斯林,但是州政府完全没有干预,商家也非常配合州政府的呼吁,拒绝售卖啤酒给穆斯林。

至于非穆斯林如果要售卖啤酒,他们依然可以自由购买这类饮料,州政府和地方政府完全没有干预。既然连干预也没有,那么人联党的骗话又如何能够站得住脚?

民联三党的政治理念虽然不同,但是可喜的是民联三党拥有共同的目标,及建立一个和谐、繁荣、平等和自由的马来西亚。民联三党的关系不像国阵的主仆关系。在国阵中央,一切都是巫统说了算。在砂州国阵,一切都是土保党说了算。民联三党透视平起平坐的合作伙伴。在雪州,民联三党都是互相依靠才能组织州政府。

Friday, April 08, 2011

黄顺舸拿砂州和雪州以及槟州土地比较,显示他缺乏最基本的地产常识

我对黄顺舸昨日尝试把雪州和砂州的地契更新费做比较感到苦笑皆非。因为黄顺舸的说法显示他的地产常识几乎等于零。

第一、雪州大部分住宅地是永久地契,而砂州住宅地大多是60年租凭地契(Leasehold)。在雪州即使是租凭地契,其期限也比砂州60年来的长,即99年。也就是说州政府如果延长租凭地契,其期限是99年,不是60年。

第二、马来西亚联邦各州土地政策不同。半岛各州土地政策大体上分为三种,即前马来联邦州属(如霹雳、雪兰莪、彭亨和森美兰)、前非马来联邦州属(如玻璃市、吉打、吉兰丹、登嘉楼和柔佛)以及前海峡殖民地州属(槟城和马六甲)。除了半岛,砂劳越和沙巴两州也有各自不同的土地法典。各州属的土地政策各异。更何况联邦宪法清楚阐明土地隶属州政府权限。

第三、从产业市场角度来看,土地的价格、其地税以及更新费乃取决于土地的市价。由于雪州是全国的经济命脉,再加上雪州基本建设较发达,因此雪州土地的平均价格大都比其他州属的同级土地来的昂贵。在槟岛,由于土地有限,因此土地价格也比威省甚至一般地方高。黄顺舸岂能拿砂州排屋地契1300令吉的更新费和雪州3万1000令吉的更新费相比较呢?就好象黄顺舸要拿八打灵再也SS2单层排屋和诗巫经常淹水的单层排屋相比较一样,这基本上不是正确的对比。

黄顺舸不能忽略以上因素,单纯地以各个州属的土地更新费做比较。如此做法,将只会显示黄顺舸本人“不大会”(Bo-Dak-Chek)的从政态度。

砂劳越州人民必须善勇手上神圣的一票作出改变,结束首席部长泰益30年的独裁统治

5年一次的砂州选举又来临了。砂州人民必须善勇他们手上神圣的一票作出改变,结束首席部长30年的独裁统治。

我在选举委员会宣布砂州州议会提名日期和投票日期之后便立即上网购买机票,前来砂州助选。我将会从4月5日一致驻扎至18日。我们和其他西马来的国阵助选员不一样,因为国阵的助选员的住宿、膳食、交通甚至飞机票都有人出钱,反之我虽然是来自执政党州属,但是所有前来砂州助选的费用都是自费。

我一直留到18号,乃是因为我希望在17号或18号能够亲眼目睹新首长宣誓上任。5我在5号从飞机窗口望出去,看见远处的砂州江山,看到砂劳越天然资源之丰富。可惜的是,在过去48年国阵统治砂劳越,尤其是泰益出任砂州首席部长30年期间,砂州纵然拥有最丰富的天然资源,却无法造惠砂州子民。

反观,以前饱受国阵揶揄的在野党如行动党,如今在半岛槟城、吉打、雪兰莪州以及霹雳州成为执政党。成为执政党之后的民联,成功在执政州属推行各项惠民计划,造福人民。民联州政府成功的原因只有一个,即清廉施政。反观,砂州国阵州政府却因为"贪",导致砂州乡区人民的生活依然极度贫困。

最近几天报章有一则新闻可以很好地形容这一点。砂州原任部长占马兴表示内陆地区的基本建设依然非常落后,有者甚至连收音机讯号也没有。这证明国阵过去所谓的发展,其实是发展他口袋的经济,而不是人民的经济。

国阵政府如何浪费人民的钱呢?我们可以看看以下例子:
1. 国阵政府试图在1981年透过马明阁操纵国际锡价失败,导致造成锡价在1982年暴跌。
2. 1983年发生的25亿令吉土著金融丑闻,
3. 80年代中期年马化合作社风暴,华社损失50亿令吉。
4. 国家银行于1992年在外汇市场上进行投机活动而蒙受300亿亏损,
5. 97年金融风暴国阵政府动用国库拯救朋党企业,
6. 吧生港口自由贸易区125亿令吉的丑闻,

我国在马哈迪统治22多年更因为多项拯救朋党计划而亏损不超过1千亿美元。国际财务公信力报告指责马来西亚从2000年至2008年非法流入国外的黑金高达8880亿令吉。

反而,雪州民联政府却能够善用人民的每一分每一豪,提供免费首20立方米自来水。2500令吉老人抚恤金、1500令吉幼儿基金、免费妇女健康检查等等。其中在免费自来水方面,州政府每年承担不低于1亿令吉的费用。直到今天,民联州政府通过惠民计划计划已经送出4千9百万令吉给雪州子民。

此外,民联州政府也制度化拨款给6百万令吉给华文教育、4百万给淡小和6百万给宗教学校。民联执政雪州三年,我们颁发10万张地契给人民和神庙等等。

对我们来说,发展是任何民选政府的责任。可惜,国阵政府却把发展和拨款当成是大选糖果来派发。因此国阵的发展称为"糖果政治",因为只有补选或大选到才有发展可言。可是在非选举期间,选民如果要获得国阵政府协助却是百般困难。

这个就是国阵"Sapu Malaysia"的真相,因为他们表面上说是Satu Malaysia,但是私底下干的就是Sapu工程、合约、金钱和资源的好事。

因此,我希望砂州子民能够了解西马民联州政府执政之后所带来的改变,以便能够比一比谁比较好。

Thursday, April 07, 2011

叶炳汉不能以国阵执政雪州51年来合理化国阵贪污滥权事件

国阵从1957年至2008年执掌雪州51年,民联不曾否认国阵在这51年确实为雪州的建设与发展作出贡献,但是这并不能合理化国阵执政时期所发生的各种贪污渎职和滥用职权事件。

雪州基金会的账目从2005年就没有呈给总稽查师审阅。直到民联执政之后,州政府才下令雪州基金会把所有账目交给总稽查师审阅。真相就是,雪州基金会在2005年亏损1000万令吉以及2006年亏损800万令吉。雪州基金会过后才在2007年获取4000万令吉。民联自2008年开始执政之后便开始出现更大 的盈余,即1亿2800万令吉,2009年获利2500万令吉。至于雪州基金会面临亏损741万令吉,那其实并不是2010年全年的数据。无论如何,这事件也是民联议员在州议会揭发并要求州政府介入调查在公诸于世。

民联议员用于监督本身政府的运作,树立专业问政的形象,不像国阵议员在州议会唯唯诺诺,见到权重为高的领袖便哑口莫言,不敢为人民说话。仅这一点就是国阵过去50多年办不到的政绩。

至于雪州基金会贷学金,雪州政府老早就已经澄清该奖学金是公开给各族学生申请,而且没有设下任何股打制。非巫裔学生申请者人数低乃是因为有关贷学金数额比国家高等教育贷学金来得低。同时,雪州基金会袋学金和公共服务奖学金根本是两个不同的比较。一个是奖学金,一个是贷学金。难道叶炳汉连这最基本的分别也分不出来?

至于廉价屋的数量,通过前朝国阵政府的高压手段下,国阵成功把许多非法木屋铲除,然后把木屋居民强行搬迁至650平方英尺的廉价组屋。这些组屋基本设备非常简陋,甚至已经沦为新的贫民窟。我们承认这一切都是前朝国阵政府干的好事,因此民联政府决定日后不再兴建650平方英尺的廉价组屋,而是面积较为宽大舒适的民房。

除此以外,组屋居民将享有免费首20立方米自来水。州政府将会提供折扣给组屋和公寓联治机构,联治机构必须折扣转嫁给居民。难道国阵的过气政客能够否认这是州政府的功劳吗?

叶炳汉也拿雪州华小学生,教师以及校舍的数量来表扬前朝政府的功劳。这是无可厚非的,但是叶炳汉质问民联为何没有拨款建华小。这句话可是天大的谎言。雪州民联政府每年拨款600万令吉给州内华小,其中400万令吉拨给华小和200万令吉给4所独中。更重要的是,民联政府的拨款是制度化的拨款,反之国阵的拨款却以领袖的喜好来发放。

至于华小校地的问题,州政府根本没有权利决定拨出来的校地该用来建什么源流的学校,因为决定权在教育部的手上。州政府只能支持华小工委会的申请。叶炳汉曾经担任副部长和行政议员,在政坛上已经是非常熟练的政治人物,怎么可能犯上这小小的错误?

因此,我希望叶炳汉能够真真审阅他所发的每一篇文告,尤其是那些假手于他人的文告,不要为了发文告而发文告,结果发了错误百出的文告而误了叶炳汉本人的招牌。

Tuesday, April 05, 2011

DAP Ceramah packed with people at Kuching Park Hotel


The video was taken one night before nomination day.

Firefly Check-in in KLIA due to flight delay

The video was recorded at 3:55pm in KLIA airport, a day before Sarawak State Election nomination day. Most of the passengers are PR campaigners who have been waiting since morning.

It looks like their flights in the morning are cancelled or delayed to 6pm. Mine was at 4:20pm and it was postponed to Malaysia Airlines flight at 6pm.

I came to know that UMNO charters flights from KLIA to Kuching. I'm unclear whether this is the cause of the flights cancellations or delays as I'm unsure whether UMNO campaigners disembark their flights from Firefly, Mas or AirAsia plane.

If they disembark from FireFly, then we will know the cause of our flights cancellations/delay.

Monday, April 04, 2011

前朝国阵县市议员没有选区、无需设立服务中心以及享有额外收入

马华雪州公共投诉局主任汤木以及前任州市议员林春景在4月1日通过记者会炮轰民联州政府提升县市议员的津贴。其中所提出的理由就是以前他们担任县市议员时即使以低微的津贴都能够维持对人民的服务。

汤林两人的言论严重其实已经误导读者。

第一、汤林两人尤其是前八打灵再也市议员兼百乐镇前州议员林春景是否忘记前朝国阵政府委任没有担任任何官职的国阵州议员出任县市议员?

由于当时的国阵州议员(行政议员除外)也兼任县市议员,因此国阵的州议员一个人领两份薪金,即从州政府领取州议员的津贴,还从地方政府领取县市议员的津贴。如此一来,出任县市议员的国阵州议员根本无需理会县市议员津贴的高低。

第二、前朝国阵县市议员没有获分任何选区管理。民联的县市议员规定必须领养选区,并定期主办活动和选民见面。地方政府也提供津贴给他们,好让他们能够聘请助理和设立里办公室,让他们能够更有效地服务选民。这一切都是前朝国阵时期不曾发生的。因此汤林两人的比较基础根本不能成立。

既然没有选区、没有办公室、没有服务中心以及没有助理,就等同于没有服务。既然没有服务,那么国阵县市议员何谈服务选民?

第三、前朝国阵县市议员享有许多‘额外’的收入,而这些收入是先有民联县市议员无法享有的收入。既然有了这些额外的收入,国阵县市议员何必要求辛辛苦苦提高议员津贴呢?

第四、既然民联执政之后,各个地方政府的财务表现多少都有改善。既然有改善,为何州政府不能调高县市议员的津贴呢?

第五、针对林春景指责县市议会没有足够拨款提升基本设备,反而提高县市议员津贴。我呼吁林春景律师能够拿出实际例子,而不是含糊带过。八打灵市议会拥有充足的拨款维修基本设备。那些在外谎称市议会没有足够拨款的人士并不了解市议会的运作而胡乱发言。

Allocation for Kampung Tunku 2010

For those who wish to know how I spent my constituency allocation for 2010, please visit here. Thank you.

Friday, April 01, 2011

州议会毫无异议三读通过法案,雪州首个落实资讯自由法州属

《当今大马》李龙辉

雪州行政议会今早三读通过《2010年资讯自由法案》,成为我国史上首个落实资讯自由法令的州属。

雪州行政议员黄洁冰今早在雪州议会遴选委员会阶段总结后,州议会在没有议员提出异议下,三读通过资讯自由法令。

黄洁冰提呈法案通过三读的动议,获得另一名雪州行政议员西维尔的附议。

或在半年后修改法令

黄洁冰在总结时形容,这是一条具“弹性”的法令,若有需要,州政府将在落实有关法令的5至6个月后,在雪州议会动议以修改这项法令。

她指出,“我们非常乐意听取任何建议。”

她说,非政府组织、公众和公务员在过去9个月给予回馈意见和建议,改善有关法案。

她接着说,雪州政府已认真考虑看待这些建议,因为这对州政府能否有效执法攸关重要。

不会与联邦宪法冲突

她说,由于雪州政府的权力有限,因此只能在现有权力范围内制定法案,而不与联邦宪法起冲突。

“重要的是,我们最终制定一个不越权的法案。”

批国阵议员缺席会议

她也以不点名方式,批评两名来自国阵的州议员,他们身为负责修订该法案的资讯自由法案遴选委员会成员,却从未出席委员会所召开的会议。

“他们有机会与雪州子民创造历史,但他们却选择让它溜走。我对这个举动表示相当遗憾。”

这两名国阵州议员分别是轰埠区的阿都苏古(Abdul Shukur Idrus)与丹绒士拔区的卡林。

扩大资讯委员会权限

黄洁冰在州议会午休期间告诉媒体,雪州政府已根据资讯自由法案遴选委员会和非政府组织的建议,修订了该法令5项关键部分。

她指出,该法令也将上诉委员会(appeal board)改为权限更大的州资讯委员会(state information board),让索取资料不果的大众,能通过这委员会提出上诉,也能通过此管道,针对资讯自由法令发表意见。

她说,这个委员会的成员将由拥有法律背景的人士,如前法官和前律师,及拥有独立背景的人所组成。

至于刑罚方面,黄洁冰说,该法令除了明文规定对付一些滥用所取得资讯的人士之外,也确保资讯官(information officer)不会成为大众索取资料的绊脚石。

她解释,倘若该委员会证明有资料官拥有不良意图,而拒绝向公众提供资料,将会遭到对付。

涵盖地方政府官联公司

黄洁冰继指,该法令已将权限范围涵盖州政府旗下的地方政府、官联公司及政府机构,因此上述所有机关都必须有资讯官,为人民提供他们欲索取的资讯。

她说,该委员会已修改法令的前言部分,将“人人有机会索得各政府机构资料”句子段落的“有机会” (opportunity)字眼,修改成“有合理权力”(reasonable access information)。

黄洁冰续称,州政府需要大约6个月的时间来栽培资讯官、制定索取资料的程序与表格、评估运作成本和成立资讯委员会。

州议会毫无异议三读通过法案,雪州首个落实资讯自由法州属

《当今大马》李龙辉

雪州行政议会今早三读通过《2010年资讯自由法案》,成为我国史上首个落实资讯自由法令的州属。

雪州行政议员黄洁冰今早在雪州议会遴选委员会阶段总结后,州议会在没有议员提出异议下,三读通过资讯自由法令。

黄洁冰提呈法案通过三读的动议,获得另一名雪州行政议员西维尔的附议。

或在半年后修改法令

黄洁冰在总结时形容,这是一条具“弹性”的法令,若有需要,州政府将在落实有关法令的5至6个月后,在雪州议会动议以修改这项法令。

她指出,“我们非常乐意听取任何建议。”

她说,非政府组织、公众和公务员在过去9个月给予回馈意见和建议,改善有关法案。

她接着说,雪州政府已认真考虑看待这些建议,因为这对州政府能否有效执法攸关重要。

不会与联邦宪法冲突

她说,由于雪州政府的权力有限,因此只能在现有权力范围内制定法案,而不与联邦宪法起冲突。

“重要的是,我们最终制定一个不越权的法案。”

批国阵议员缺席会议

她也以不点名方式,批评两名来自国阵的州议员,他们身为负责修订该法案的资讯自由法案遴选委员会成员,却从未出席委员会所召开的会议。

“他们有机会与雪州子民创造历史,但他们却选择让它溜走。我对这个举动表示相当遗憾。”

这两名国阵州议员分别是轰埠区的阿都苏古(Abdul Shukur Idrus)与丹绒士拔区的卡林。

扩大资讯委员会权限

黄洁冰在州议会午休期间告诉媒体,雪州政府已根据资讯自由法案遴选委员会和非政府组织的建议,修订了该法令5项关键部分。

她指出,该法令也将上诉委员会(appeal board)改为权限更大的州资讯委员会(state information board),让索取资料不果的大众,能通过这委员会提出上诉,也能通过此管道,针对资讯自由法令发表意见。

她说,这个委员会的成员将由拥有法律背景的人士,如前法官和前律师,及拥有独立背景的人所组成。

至于刑罚方面,黄洁冰说,该法令除了明文规定对付一些滥用所取得资讯的人士之外,也确保资讯官(information officer)不会成为大众索取资料的绊脚石。

她解释,倘若该委员会证明有资料官拥有不良意图,而拒绝向公众提供资料,将会遭到对付。

涵盖地方政府官联公司

黄洁冰继指,该法令已将权限范围涵盖州政府旗下的地方政府、官联公司及政府机构,因此上述所有机关都必须有资讯官,为人民提供他们欲索取的资讯。

她说,该委员会已修改法令的前言部分,将“人人有机会索得各政府机构资料”句子段落的“有机会” (opportunity)字眼,修改成“有合理权力”(reasonable access information)。

黄洁冰续称,州政府需要大约6个月的时间来栽培资讯官、制定索取资料的程序与表格、评估运作成本和成立资讯委员会。

Kerajaan Selangor masih perlu melibat-gandakan usahanya dalam melicinkan pentadbiran tanah

Saya telah meneliti Penyata Jawatankuasa Pilihan Khas Mengenai Pejabat Daerah Dan Tanah dan saya mempunyai dua perasaan yang berbeza. Perasaan pertama ialah perasaan gembira dan besar hati, perasaan yang kedua ialah perasaan risau.

Saya berasa gembira dan besar hati kerana Jawatankuasa Pilihan Khas Mengenai Pejabat Daerah Dan Tanah telah melakukan tugas mereka untuk menyiasat dan membentangkan laporan yang merangkumi semua masalah yang berlaku di setiap Pejabat Tanah dan Daerah dengan begitu ringkas tetapi menyeluruh.

Saya berasa risau kerana masalah bertimbun-timbun masih ada di Pejabat Tanah dan Daerah dan saya risau ianya akan menjejaskan imej Kerajaan Pakatan di Selangor dan seterusnya menjejaskan iklim pelaburan di Selangor. Masalah-masalah khususnya masalah-masalah yang berkenaan dengan sistem pengurusan tanah secara elektronik perlu diselesaikan dengan cepat:

- Kesukaran mengesan pemilik tanah terutamanya yang melibatkan geran-geran lama
- Alamt tidak lengkap atau telah berpindah menyebabkan bil-bil tidak sampai dan dipulangkan ke Pejabat Daerah
- Lokasi tanah sukar dikesan kerana lot dalam cukai tanah berbeza dengan lot di bahagian pelan
- Hak milik wujud dalam Sistem Pungutan Hasil tanah (SPHT) tetapi tidak wujud dalam Sistem Pendaftaran Tanah Berkomputer (SPTB). SPHT juga sering menghadapi masalah.
- Masalah tunggakan hasil tanah oleh anak-anak syarikat kerajaan.

Kerajaan negeri perlu memberi tumpuan khas untuk menyelesaikan segala masalah yang berkaitan dengan SPHT dan SPTB.

Saya juga meminta supaya kerajaan menetapkan tempoh masa tertentu untuk melaksanakan syor-syor daripada Jawatankuasa ini kerana ianya tidak harus dibiarkan begitu sahaja selepas ini tetapi tindakan perlu diambil untuk melaksanakan satu persatu cadangan-cadangan Jawatankuasa ini.

Sebagai satu permulaan, saya mencadangkan supaya pihak berkuasa negeri diberi masa dua tahun untuk menyelesaikan masalah-masalah berkenaan dengan pengurusan tanah secara elektronik, khususnya masalah-masalah yang melibatkan SPHT dan SPTB.

Yang kedua, kerajaan harus memperbaiki pentadbiran pejabat tanah dan daerah. Saya masih ingat tiga tahun yang lalu kerajaan menubuhkan task force tanah dan beberapa cadangan telah dibawa oleh task force berkenaan untuk memperbaiki pentadbiran tanah di Selangor. Adakah cadangan-cadangan ini telah diambil kira dan jika tidak, mengapa?

Ketiga, kerajaan harus juga belajar daripada negara-negara maju khususnya negara-negara Komanwel yang mempunyai sejarah pentadbiran tanah yang sama. Salah satu contoh yang bagus ialah Singapura yang mempunyai sejarah pentadbiran tanah yang sama dengan kita tetapi mereka mampu untuk memperbaiki dan melincinkan pentadbiran tanah mereka sehingga kejayaan mereka mentadbir tanah mereka menjadi buah mulut warga antarabangsa.

Akhir sekali, saya ingin menyebut tentang saranan untuk menubuhkan Bank Data Tanah yang bertujuan untuk memudahkan pengurusan di samping merancang pembangunan setara di seluruh Selangor. Saya berpendapat bahawa kita tidak boleh berangan-angan bahawa masalah tanah di Selangor dapat diselesaikan hanya dengan penubuhan bank data tanah ini sahaja. Masih terdapat banyak yang perlu dilakukan.

Saya ingin mencadangkan supaya satu mesyuarat atau jawatankuasa yang mirip kepada Jawatankuasa Pusat Sehenti (OSC) perlu diwujudkan di peringkat PTD khas untuk menguruskan urusan tanah yang dibawa oleh para wakil rakyat. Buat waktu sekarang, Mesyuarat Tindakan Daerah yang diadakan sebulan sekali adalah terlalu panjang dan melibatkan banyak jabatan dan agensi kerajaan. Cadangan saya ialah jawatankuasa ini perlu diwujudkan untuk:

1. Membolehkan wakil rakyat mengikuti isu-isu tanah yang berlaku di kawasannya.
2. Menangani masalah-masalah premium yang dihadapi oleh rakyat di kawasannya.
3. Menangani permohonan penukaran status guna tanah atau pemutihan kilang haram di kawasannya.

Untuk cadangan-cadangan Jawatankuasa seperti membangunkan satu sistem penggunaan daftar nombor kad pengenalan sebagai kata kunci bagi pengurusan tanah, cadangan permit singkat masa untuk pemilik kilang haram yang ingin memutihkan kilang mereka dan cadangan untuk menyambung semula tempoh permit khas kepada peneroka Hutan Simpan Kekal Kuala Langat Selatan, saya meminta Kerajaan Selangor agar melaporkan kepada Dewan ini usaha-usaha yang telah dilakukan oleh kerajaan demi menyelesaikan masalah-masalah ini.

Adalah jelas bahawa Kerajaan Selangor masih perlu melibat-gandakan usahanya dalam melicinkan pentadbiran tanahnya. Saya berharap cadangan-cadangan di dalam Penyata ini serta cadangan-cadangan yang diujarkan saya tadi boleh diterima oleh Dewan ini.

雪州砂石权利金五年翻一倍,思美达去年向州政府缴千万

《当今大马》李龙辉

隶属雪州政府的采砂公司思美达(Kumpulan Semesta Sdn Bhd)缴付给州政府的砂石权利金,在过去5年期间激增一倍,从2006年的437万令吉激增至去年的1098万令吉,共增加了661万令吉。

雪州行政议员耶谷士巴里(Yaakob Sapari)指出,思美达给予雪州政府的权利金几乎每年都有增加,分别是2006年的437万令吉、2007年的459万令吉、2008年的716万令吉、2009年的529万令吉和2010年的1098万令吉。

他今日在雪州议会问答环节中,回答民主行动党甘榜东姑州议员刘永山时说,雪州的砂石远比霹雳与森美兰州的砂石价格高,因为雪州的土地价格比较高。

“但是,要从霹雳和森美兰州运输砂石进雪州,也需要比较高的运输费,因此买家比较喜欢雪州的砂石。”

邻州进口砂石满足工业需求

他也说,由于雪州的砂石无法自供自足,只能满足州内工业的30%需求,因此雪州必须向毗邻的霹雳与彭亨州进口砂石。

耶谷士巴里在回答人民公正党万挠州议员颜贝倪的附加问题时说,水利灌溉局或土地局可要求思美达,挖掘堆积在一些河中的堆积砂石,以避免河流在豪雨时因阻塞引发水灾。