Sunday, September 20, 2015

“改變世界一起來”

以下文章刊登在2015年9月號的《思想戰線》。除了通過各州社青團索取《思想戰線》,有興趣的民眾也可以在辦公時間,聯絡民主行動黨政治教育局執行秘書張玉剛(電話:03-9200 5000)了解詳情,或到雪隆區內的各大中文書局如學林、商務及上海書局免費索取,也可以按此下載PDF版

--

201412月,民主行動黨在全國黨員代表大會上通過修改黨章的議決案,保留30%中央執行委員會的固打給女性領袖。民主行動黨霹靂州太平後廊區州議員廖泰義同志當時對此議決案表達異見。

他認為弱勢群體真正需要的是特別的協助,不是固打製的保障,同時固打製一直以來被定型為國陣推行的種族固打製政策。若行動黨推行同樣的固打製,恐怕會步上國陣的後塵。

民主行動黨全國婦女組總秘書張念群同志在題為《為何需要女性固打?》的文章中提出一個很有力的論點:“基於社會的傳統分工,男女對各課題的感受和影響都不一樣。職場托兒所、夫妻離婚後孩子的贍養費、女性在職場上遭受的性別歧視和性騷擾、哺乳媽媽所需要的支持,這些課題一直沒得到應有的重視,和國內女聲薄弱很有關聯。”

念群甚至反問廖泰義同志當上議員後,在州議會的發言和辯論所關注和強大的議題,有多少和女性有關?

雪州社青團政治教育局主任張玉剛在其文《女性參政:數據看不見的挑戰》中提到:“總體來說,民主行動黨給予婦女參政議政的機會及平台是非常多的,但是實際參與的比例和程度仍不足以影響公共決策的製定。”

社青團全國政治教育局主任沈志強在其文《我支持女性固打製的理由》中提到:“當我們提出30%時,我們是在談所謂的決定性少數(critical mass),這個科學概念談的是,少數必須累積到一定的數量,才能達到改變遊戲的轉折點。”

我綜合各造意見,認為作為一個民主社會主義政黨,行動黨推行類似的扶弱固打製並非壞事,但是黨也必須要有一套機制來衡量固打製的有效性,意即固打製只能是短暫措施,一旦目標達到,必須廢除固打製。這些機制包括以下幾點,即:

一、女性參政和議政的機會是否相應提高?如何衡量呢?我們該問:女性議員的數量是否有所提升?出任政府高官和行政官員的女性是否已經相應提高了?
二、女性議員和高層決策者在數量上的提升,是否已經轉變到質量上的提升?女性議題在各級政府機構的重要性是否獲得提升?

第二點其實是符合沈志強同志提出的決定性少數概念,因為要改變遊戲規則,姐妹們就必須要擁有一定程度的發聲權,才能讓大家聽到她們的聲音。

但是,我更關心的問題是,姐妹們的心聲是否一定要由姐妹們帶頭發聲?為何男性議員就一定不能強打這些課題?

Thursday, September 17, 2015

Surat terbuka untuk Bapak Presiden Joko Widodo


17 September 2015

Yang Terhormat Bapak Presiden Joko Widodo,

Terlebih dahulu, saya mengucapkan Salam Sejehtera kepada Bapak Presiden dan seluruh warga Republik Indonesia. Saya juga memohon maaf kerana tidak dapat menulis dalam Bahasa Indonesia. Biarpun begitu, saya percaya sabagai bahasa serumpun, tulisan saya dalam Bahasa Malaysia pastinya boleh difahami oleh Bapak, sebagaimana saya boleh memahami tulisan-tulisan dalam Bahasa Indonesia.

Saya berasa terharu dengan kemenangan Bapak sebagai Presiden Republik Indonesia (RI). Kemenangan Bapak dilihat dan dipantau oleh dunia sebagai titik balik untuk Indonesia menjadi negara yang besar dan penuh kebajikan. Sejurus Bapak dipilih sebagai Presiden, Bapak telah mengambil beberapa langkah untuk menjadikan RI sebuah negara yang ditadbir berasaskan prinsip Rule of Law. Saya terharu dengan kelincahan dan ketegasan pentadbiran RI dalam membanteras pencerobohan perairan oleh bot-bot nelayang asing sehingga ada juga bot nelayan daripada Malaysia yang ditahan dan ada juga yang dibom di tengah-tengah lautan sebagai hukuman. Saya pasti ketegasan pentadbiran Bapak akan membuahkan hasil.

Namun begitu, ketegasan ini juga perlu dilihat dalam usaha pemerintahan Bapak dalam mengatasi masalah jerebu atau kabut asap (haze) yang berpunca daripada pembakaran hutan di Sumatra dan Kalimantan. Masalah jerebu telah menyebabkan banyak masalah ekonomi, kesihatan dan sosial di kalangan rakyat Malaysia.

Tuesday, September 15, 2015

Mana-mana pihak yang masih berangan-angan berpakat dengan PAS bakal dihukum para penyokong Pakatan Rakyat

Kenyataan Media oleh ADUN Kampung Tunku Lau Weng San pada 15 September 2015 di Petaling Jaya:
  
Mana-mana pihak yang masih berangan-angan berpakat dengan PAS bakal dihukum para penyokong Pakatan Rakyat kerana parti PAS semakin dilihat mengkhianati perjuangan Pakatan Rakyat (PR) pada tahun 2013.

Justeru itu, pimpinan Parti Keadilan Rakyat (PKR) perlu tegas dalam konteks ini, iaitu kemenangan parti PAS, DAP dan PKR adalah berasaskan kepada komitmen ketiga-tiga parti ini dalam menegakkan agenda perjuangan PR yang terkandung dalam pelbagai dokumen dasar sejak tahun 2008 dan manifesto PRU13 PR.

Hasil permuafakatan ini mempamerkan peningkatan kerusi DUN yang dipegang PR khususnys di Selangor dalam PRU13 di mana PAS khususnya menang 15 kerusi DUN berbanding PRU12. PKR sekurang-kurangnya dapat mempertahankan kesemua kerusi DUN yang dimenanginya pada PRU12 jika tidak kerana persaingan tiga penjuru di DUN Semenyih dan Kota Damansara, apabila persaingan tiga penjuru di DUN Kota Damansara sepatutnya boleh dielakkan kalua bukan kerana PAS meletakkan calonnya di situ.

Walaupun PKR menghadapi cabaran getir dalam PRK DUN Kajang (berikutan krisis MB) dan PRK Permatang Pauh (berikutan boikot jentera PAS Pulau Pinang), tetapi PKR pada keseluruhannya masih dapat mengekalkan kedudukannya disebabkan komitmennya untuk melawan kezaliman UMNO dan BN.

Pada masa apabila negara kita dilanda krisis ekonomi dan rakyat perlbagai kaum semakin muak dengan alasan-alasan yang diberi oleh Perdana Menteri merangkap Presiden UMNO berkenaan dengan skandal RM2.6 bilion wang “derma”, sikap dan pendirian pimpinan PAS kelihatan agah goyah dan lemah. Malahan Presidennya pernah berkata bahawa jawatan Perdana Menteri yang dipikul Najib Razak sekarang tidak harus ditukar kerana “beliau dipilih rakyat” sedangkan BN telah disifatkan sebagai sebuah kerajaan minority kerana hanya mendapat peratusan undi sebanyak 47% sehaja.

任何妄欲與伊斯蘭黨結盟的政黨可能會遭民聯支持者懲罰

民主行動黨甘榜東姑區州議員劉永山於2015915日在八打靈再也所發表的文告:

任何妄欲要與伊斯蘭黨結盟的政黨可能會被在2013年支持民聯的選民視為背叛民聯的奮鬥議程。

有鑑於此,人民公正黨的領袖必須站穩立場,維護2013年選民給予民聯的強大委託,因為民聯三黨在2013年的勝利是奠基於三黨自2008年以來的緊密合作關係和2013年大選競選宣言。

這也就是為何民聯於2013年全國大選在雪州拿下的州議席大增。伊斯蘭黨勝出的議席更是從2008年的8席暴增至2013年的15席。公正黨雖不能維持2008年所勝出的一些議席,但是大體上維持2008年的席位。值得一提的是,如果不是伊斯蘭黨在哥打白沙羅州議席插上一腳,造成三角戰,公正黨應該可在該席位勝出。

Monday, September 07, 2015

Kesimpulan perbahasan saya tentang DEIG dalam sidang DUN yang lepas

Kenyataan Media oleh ADUN Kampung Tunku Lau Weng San pada 7 September 2015 di Petaling Jaya:

Saya ingin menyimpulkan pandangan dan ucapan saya dalam sidang Dewan Negeri Selangor (DUN) yang selesai dua minggu yang lalu berkenaan dengan isu Darul Ehsan Investment Group (DEIG).

Tujuan saya menulis perkara ini sekarang kerana tidak ingin perkara ini mengganggu fokus rakyat jelatan terhadap isu 1MDB, masalah-masalah ekonomi dan perhimpunan raksasa Bersih 4.0. Namun begitu, perkara berkenaan dengan DEIG ini tetap penting bagi saya.

Saya pernah mengganggotai Jawatankuasa Pilihan Khas ABAS sejak penubuhannya pada tahun 2008 sehingga 2013. Saya telah dipilih untuk menganggotai semula Jawatankuasa Pilihan ini sejak November 2013 sehingga sekarang.