Thursday, February 07, 2008

Orang Cina mahukan Islam yang adil kepada semua - Chong Eng

Written by Norzah Kepol
Tuesday, 01 January 2008

Bagi sesiapa mengenali lebih rapat dengan Puan Chong Eng, Ahli Parlimen Bukit Mertajam, Pulau Pinang antara pemimpin wanita pembangkang suka bercakap bersandarkan kepada fakta. Chong Eng berkelulusan Ijazah Sarjana Muda Sains Pembangunan Manusia dari Universiti Pertanian Malaysia. Bekas guru dan pernah bertanding kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) Batu Lanchang pada pilihan raya umum 1995. Pada tahun 1999, Chong Eng bertanding di kerusi Parlimen Bukit Mertajam dan terus mempertahankan kerusi tersebut sehingga sekarang. Chong Eng adalah Ketua Wanita DAP Kebangsaan , Ketua Wanita DAP Pulau Pinang dan menjadi Timbalan Setiausaha Agung DAP. Seperkara yang jelas dalam diri Chong Eng boleh dikongsikan di ruangan ini pendirian jelasnya sentiasa membela kepentingan wanita di negara ini. Walau bagaimana pun untuk mengetahui selanjutnya pendirian dan suara hati Chong Eng ikuti temubual di ruangan ini.

SOALAN (S) : Bagaimana dengan persepakatan DAP dengan parti pembangkang lainnya pada pilihan raya umum akan datang?

CHONG ENG : Saya tak boleh komen perkara ini kecuali Setiausaha Agung DAP Kebangsaan (Lim Guan Eng).

S : Apa antara isu bakal diketengahkan DAP pada pilihan raya umum akan datang?

CHONG ENG : Saya rasa memang banyak isu dalam pilihan raya umum akan datang antaranya kenaikan harga barang, kenaikan harga minyak dan tol, tekanan kehidupan, kadar jenayah yang tinggi , ini merupakan satu isu yang sangat penting. Termasuklah isu ekonomi. Nampaknya suasana ini tidak begitu elok kepada rakyat biasa atau mereka yang bekerja untuk orang lain.

S : Adakah rakyat marah dengan kenaikan harga barang umpamanya?

CHONG ENG : Saya rasa perkara ini memberikan kesan kepada parti pemerintah. Setakat mana ianya memberi kesan saya tidak tahu. Tapi perkara ini akan memberikan kesan yang hebat kepada parti Barisan Nasional (BN) kerana rata-rata rakyat merungut pasal kenaikan harga barang umpamanya.

S : Kami difahamkan rakyat tidak berpuashati dengan pentadbiran BN dan parti Gerakan dan UMNO di Pulau Pinang. Apa pendekatan dan strategi DAP untuk merampas Pulau Pinang dari BN?

CHONG ENG : Kami seperti biasa akan membawa isu-isu rakyat di negeri ini. Kami mewakili rakyat Pulau Pinang untuk menyuarakan inspirasi mereka. Sekiranya UMNO dan BN membawa kesilapan jadi mereka bersedia menghadapi tindakan rakyat. Ini negara demokrasi. Bila-bila masa rakyat boleh berubah pendirian memilih parti boleh menyuarakan pandangan mereka. Dalam konteks P ulau Pinang sedikit sebanyak kelemahan pentadbiran BN umpamanya membuatkan rakyat memberikan sokongan kepada DAP.

S : Orang Cina begitu bijak berpolitik dan tidak terlibat dalam demonstrasi jalanan umpamanya untuk menyuarakan pandangan mereka. Kita perhatikan orang Cina tidak begitu radikal dan agak berhemah dalam isu-isu melibatkan kepentingan kaum mereka. Kaum ini juga dilihat agak fokus dalam isu pendidikan dan ekonomi. Apa komen YB dalam soal ini?

CHONG ENG : Saya rasa mungkin perkara ini ada kaitan dengan budaya dan filosopi kaum Cina. Saya rasa orang Cina berpendapat bukan sampai satu tahap yang mereka tidak boleh menyuarakan pandangan. Saya rasa kaum Cina mempunyai banyak saluran untuk menyuarakan pandangan selain daripada parti-parti politik. Mereka ada organisasi-organisasi sendiri seperti antaranya golongan peniaga mereka mempunyai persatuan peniaga untuk menyuarakan masalah ekonomi. Mereka juga ada Perhimpunan-perhimpunan Dewan Orang Cina di setiap negeri berserta gabungannya untuk menolong menyelesaikan masalah kaum Cina. Saya rasa belum sampai satu tahap seperti orang India. Mungkin mereka(orang India) sudah berputus asa dengan saluran-saluran ini. Dan mereka rasa tiada cara lain untuk menarik perhatian pihak lain mendengar suara atau rintihan hati mereka selain demonstrasi.

S : Maksudnya YB berpendapat parti MIC dan PPP umpamanya gagal menyuarakan pandangan bangsa mereka?

CHONG ENG : Saya rasa mereka gagal untuk membawa perubahan. Bangsa itu (kaum India) mungkin ada menyuarakan pandangan tetapi saluran itu tidak dapat membawakan penyelesaian kepada permasalahan-permasalahan yang ditimbulkan oleh komunitinya. Saya rasa saluran untuk menyuarakan pandangan mereka tidak berkesan. Jadi orang-orang berputus asa ini akan mencari saluran-saluran yang lain.

S : Saya perhatikan dalam apa sahaja isu diketengahkan oleh DAP mempunyai fakta. Kenapa faktor ini wujud?

CHONG ENG : Saya rasa ini adalah kerana kita sudah melalui perjuangan yang agak lama dan panjang. Kami telah mengumpul pengalaman dan lebih faham cara untuk mengutarakan masalah-masalah rakyat. Kita pun sudah membayar harga yang tinggi dan ramai pemimpin kami (DAP) sudah dikenakan tindakan ISA di Kemunting. Jadi kita lebih berhati-hati dan betul-betul concern dengan apa yang diperjuangkan. Kita lebih sensitif untuk membawa segala masalah tanpa memijak tempat-tempat yang dikatakan sensitif. Kami berusaha dan cuba ketengahkan segala isu pembelaan rakyat.

S : Adakah YB berpuas hati dengan isu pembelaan wanita antaranya ibu tunggal, masalah sosial wanita dan sebagainya. Adakah YB berpuas hati dengan Kementerian Pembangunan Wanita,. Keluarga dan Masyarakat?

CHONG ENG :Saya rasa ada banyak ruang untuk diperbaiki. Kita tidak mensasarkan tempat-tempat yang memerlukan bantuan. Ada pihak berpendapat perlu ada satu kaunselor dalam satu keluarga. Ini memang satu sasaran yang tidak realistik kerana pada waktu sekarang pun kita kekurangan kaunselor untuk mereka yang berada dalam krisis. Dalam krisis pun tak cukup kaunselor apatah lagi kita mahu mengadakan satu kaunselor untuk satu keluarga. Saya rasa ini tidak realistik dan ini selalunya slogan tidak membawa munafaat kepada realitinya. Jadi saya rasa yang terpenting kalau kita hendak mengupayakan wanita khasnya wanita dan ibu tunggal yang miskin kita mesti memberikan perkhidmatan penjagaan anak-anak mereka. Anak-anak mereka perlu dijaga barulah ibu bapa mereka boleh keluar bekerja. Kalau anak –anak tidak dijaga pada masa akan datang kita akan membelanjakan banyak wang untuk membina pusat-pusat pemulihan dan juga penjara. Saya rasa untuk memberi peluang yang sama kepada anak-anak dari keluarga yang miskin dan ibu tunggal kita mesti menyara anak-anak mereka. Ini adalah paling penting sekali sekiranya kita mahu mengupayakan wanita. Golongan wanitalah yang paling perlu diupayakan.

S : Adakah peruntukan sebanyak antaranya RM400 atau RM500 untuk golongan wanita bermasalah boleh dianggap relevan sebagai saraan kehidupan mereka dewasa ini?

CHONG ENG : Itu untuk sementara sahaja. Umpamanya kalau kita berikan ikan kepada seorang lebih baik kalau kita mengajarkan bagaimana cara menangkap ikan. Bantuan ini amat penting tetapi tidak cukup untuk mengupayakan ibu –ibu tunggal ini berdikari. Saya rasa semua bentuk bantuan dengan lain matlamat dan tujuan terakhirnya supaya mereka boleh berdikari. Dan mereka boleh depend on themselves keluarga mereka. Begitu juga ibu tunggal kita mesti membantu mereka supaya mereka boleh berdikari akhirnya. Anak-anak mereka juga harus mempunyai peluang yang sama di dalam pendidikan.

S : Dulu kita melabelkan DAP terlalu sentimen perkauman dan memperjuangkan kepentingan orang Cina sahaja. Tapi kini kita perhatikan Hindraf terlalu sentimen perkauman sehingga sanggup menjadikan demonstrasi jalanan tiada permit untuk menyuarakan pandangan mereka?

CHONG ENG : DAP sejak ditubuhkan memang untuk semua rakyat Malaysia. Parti UMNO, MIC dan MCA mereka memang merupakan parti perkauman. Mereka parti untuk satu kaum sahaja. Mereka juga mempermainkan isu-isu perkauman dan bukan DAP. Untuk Hindraf ini saya rasa negara kita ingin menjadi sebuah negara yang maju pada 2020. Untuk sebuah negara maju perlu mempunyai pasukan polis yang cekap serta boleh menangani isu demonstrasi jalanan. Semua negara maju membenarkan rakyatnya berdemonstrasi secara aman. Jadi tugas pasukan polis ialah supaya memastikan demonstrasi itu berjalan secara aman dan bukan membuat provokasi. Di negara maju lain tidak wujud provokasi polis dan sebagainya. Kita gunakan kuasa kita dan berpendirian oleh kerana perhimpunan ini tidak sah maka kita gunakan water canon dan segala kekasaran lainnya untuk menyuraikan keadaan. Kita kalau mahu menunjukkan satu negara yang bertamadun dan sudah maju kita mesti menunjukkan bahawa pasukan polis kita boleh menangani demonstrasi seperti ini secara aman.

S : Tapi rata-rata merungut bila pemimpin UMNO atau BN khususnya minta permit perhimpunan selalu dipermudahkan berbeza parti pembangkang susah mahu mendapatkan permit walaupun perhimpunan itu dijalankan secara aman? Rakyat di negara ini ada yang mahu bersuara tapi tiada mempunyai platform. Itu sebab mereka memberontak bila tidak mendapat permit. Cuba rakyat atau pertubuhan mana-mana pun diberikan padang sama rata menggunakan segala peluang atau kemudahan yang ada di negara ini saya percaya masalah demontrasi jalanan tidak akan timbul?

CHONG ENG : Ya…Ya…saya memang bersetuju dengan pandangan ini.Dia (kerajaan) mesti dilihat ada keadilan. Selalunya wujud dua standard.

S : Dalam isu Hindraf misalnya kenapa pemimpin UMNO khususnya mahukan pemimpin pembangkang menyatakan pendirian masing-masing. Kenapa dalam isu-isu lain umpamanya melibatkan ekonomi, pendidikan pemimpin UMNO lebih berkecuali dan tidak mendapatkan respon pembangkang? Kenapa dalam isu pembelaan rakyat di negara ini kenapa tidak mengajak pemimpin DAP, PAS dan PKR menunjukkan pendirian atau pandangan mereka?

CHONG ENG : Ya…Itu memang selalu kita cakap. Apabila ada masalah mereka akan kata ini tanggungjawab kita bersama. Tapi apabila untuk mengagihkan sumber kek ekonomi mereka kata mempunyai kuasa pula. Seolah ada dua standard. Saya rasa ini menunjukkan bahawa parti pemerintah belum matang lagi dari perspektif demokrasi. Demokrasi ialah mesti menghormati pandangan semua pihak walaupun merupakan pandangan minoriti. Itu hak demokrasi.

S : Adakah benar dakwaan Hindraf bahawa kerajaan ingin menghapuskan etnik kaum di negara ini?

CHONG ENG : Itu pun saya tidak setujulah bukan sampai tahap itu. Tetapi secara realiti memang mereka telah dipinggirkan dalam proses pembangunan. Kalau kita lihat keciciran paling tinggi termasuk pembangunan di bidang ekonomi di negara ini adalah kaum India. Dulu mereka ada 3 peratus ekuiti sekarang hanya 1.5 peratus. Cuba kita tengok mereka ditahan di penjara di Simpang Renggam 40 peratus terdiri kaum India. Padahal dalam populasi kaum mereka cuma merupakan 8 peratus saja. Jadi kita lihat ada yang tidak betul. Dulu kakitangan kerajaan di kalangan kaum India ada 10 peratus sekarang cuma 5 peratus. Jadi mereka memang dalam proses dipinggirkan. Dulu mereka ada tempat di estet-estet tetapi sekarang banyak estet sudah menjadi kawasan pembangunan. Jadi mereka mahu pergi ke mana? Jadi bila mereka datang ke bandar memang mereka menjadi golongan yang miskin.

S : Kenapa jadi begitu? Apa usaha MIC pula untuk menangani masalah bangsa mereka?

CHONG ENG : Itulah saya katakan tadi MIC bukan merupakan satu parti dan satu saluran yang berkesan. Ini adalah kerana UMNO terlalu kuat di dalam BN. Apa yang dikatakan oleh UMNO menjadi polisi dan menjadi dasar dalam parti komponen. Apa yang mereka kata pun UMNO tidak peduli. Begitu juga kata MCA . Saya rasa UMNO mesti bertindak lebih adil kepada parti-parti komponen BN.

S : Jadi YB bimbang dengan perpaduan kaum di kalangan rakyat berbagai bangsa di negara ini? Yalah kalau dulu kita boleh tengok ketiga-tiga bangsa ini hidup berpakat dan bekerjasama dengan baik tapi sekarang seolah-olah ada gap di antara mereka? Orang Melayu dengan kehidupannya. Orang Cina asyik memfokuskan kepada ekonomi begitu juga orang India dalam dunia mereka masing-masing. Sebagai generasi muda saya merasakan kebimbangan teramat sangat andai isu perpaduan kaum ini tidak ditangani dengan baik?

CHONG ENG : Saya rasa dulu pun wujud suasana ini. Sekarang ada golongan tidak toleransi. Ada pihak tidak toleransi kerana awak tidak sama dengan saya maka saya tidak bersetuju dengan awak. Saya rasa itu lebih ketara pada waktu sekarang . Dulu semua boleh duduk, makan dan tidur bersama walaupun makan makanan berbeza. Tapi boleh makan bersama. Sekarang kita lihat Islam sudah terlalu ditekankan dalam serbi sehingga menjadi satu halangan. Nak makan pun susah. Saya rasa kita mesti lebih menekankan kepada multi racial.Negara ini memang sebuah negara majmuk perlukan semua bangsa di dalamnya. Kalau kita selalu kata ini sebuah negara Islam saya rasa bukan satu gejala yang sihat.

S : Bagaimana YB melihat pendekatan Islam Hadhari? Bagaimana orang Cina melihat Islam Hadhari?

CHONG ENG : Sama ada dia Islam atau Islam Hadhari apa yang orang Cina mahukan ialah Islam yang adil kepada semua. Apa nama itu tak penting tapi isinya atau apa yang awak buat itu lebih penting.

S : Bagaimana sokongan rakyat kepada DAP berekoran isu kenaikan harga barangan dan isu-isu diketengahkan oleh DAP di Dewan Rakyat misalnya. Apakah sokongan orang Cina kepada DAP semakin bertambah?

CHONG ENG : Saya rasa setelah tiga kali pilihan raya di mana rakyat sudah memberi mandat yang besar kepada BN tetapi mereka tidak lihat bahawa mereka menikmati kehidupan lebih baik, menikmati pentadbiran yang lebih baik. Jadi saya rasa mereka sekarang sedar bahawa di mana-mana negara pun perlukan pembangkang yang lebih kuat. Jadi mereka kena bersedia mengupayakan pembangkang termasuk DAP merupakan pembangkang yang sangat ulung dan memang menunjukkkan principlenya.

S : Bagaimana dengan Pulau Pinang. Adakah DAP confident mampu merampas negeri itu dari BN dalam pilihan raya umum akan datang?

CHONG ENG : Saya rasa itu bukan perkara yang senang.memandangkan kami hanya ada satu kerusi. Kita semua tahu bahawa pilihan raya umum bukan bersih sangat dan bukan bebas. Kita masih menghadapi jentera yang begitu kuat, seluruh kerajaan dan juga media boleh dikawal. Bukan saya kata orang media ini tidak adil memang mereka ditekan khasnya radio dan televisyen. Saya rasa di bawah keadaan seperti ini susah untuk mana-mana pembangkang pun untuk menjatuhkan kerajaan seperti ini.

S : Tapi pengundi kena bijaklah. Kalau nampak sesuatu tidak betul dalam pentadbiran kerajaan kena tukarlah seperti rakyat di Amerika Syarikat sering bertukar kerajaan setiap pilihan raya lima tahun sekali? Jadi di Malaysia ini rakyat melihat seolah-olah tiada parti lain boleh memperjuangkan suara mereka selain BN. Jadi rakyat kena bijak menilai dan bertanggungjawab memilih kerajaan boleh memperjuangkan suara mereka bukan untuk perjuangan individu tertentu.Apa komen YB dalam soal ini?

CHONG ENG : Apa yang you kata ada kebenarannya tetapi keadaan di Amerika tidak sama dengan keadaan negara kita. Di Amerika ada kebebasan media.. Kebebasan media sangat penting. Kalau media dibebaskan jadi orang boleh cakap apa yang mereka mahu cakapkan dan juga media boleh menulis atau melapor. Jadi orang akan mendapat semua maklumat dan pandangan. Mereka boleh membuat keputusan yang bijak. Sekarang rakyat hanya mendapat pandangan satu pihak sahaja iaitu kerajaan. Rakyat juga tidak mendapat maklumat dari parti pembangkang jadi kita tidak boleh salahkan rakyat. Kita kena salahkan kerajaan sebab kerajaan ingin membodohkan rakyat. Ini tidak bagus walaupun dia akan menang dalam pilihan raya tapi sekiranya sebahagian besar rakyat menjadi bodoh tidak boleh berfikir perkara ini akan menjejaskan ekonomi negara.. Pada pendapat saya parti pemerintah akan untung untuk satu jangkamasa yang pendek dan ia akan merugikan rakyat dan seluruh negara untuk jangka yang panjang.

S : Perasaan tidak puas hati rakyat boleh kita tengok melalui Perhimpunan Bersih dan terbaru Hindraf? YB pun tahu perasaan rakyat umpama air di empangan akan pecah kalau suara mereka tidak didengari oleh kerajaan? Ini bermakna kalau kebebasan bersuara disekat akan berlaku banyak lagi demonstrasi jalanan?

CHONG ENG : Saya tanya sendiri dengan penyokong Hindraf terlibat dengan demonstrasi jalanan baru-baru ini adakah mereka tidak takut ditangkap atau dipenjarakan. Jawab mereka biar generasi saya menderita tapi saya mahu anak saya menikmati kehidupan yang lebih baik. Saya berpendapat ini sudah mencapai satu tahap kalau anak kita tidak takut dirotan jadi rotan tidak akan berkesan. Kalau rakyat sudah bersedia untuk pergi ke penjara untuk menyuarakan pandangan mereka jadi tidak ada lagi apa-apa undang-undang atau hukuman boleh menghentikan tindakan mereka.

S : Bagaimana YB melihat pentadbiran Pak Lah? Adakah Pak Lah adil atau ultra Melayu?

CHONG ENG : Beliau perlu bertindak untuk menunjukkan bahawa beliau serius dengan apa yang beliau cakap. Beliau mesti cakap serupa bikin kerana orang Cina kata, saya dengar apa yang awak kata. Nanti saya akan tengok apakah awak bertindak seperti apa yang awak cakap.

S : Bagaimana dengan isu rasuah adakah Pak Lah mengotakan apa yang beliau janjikan semasa mula-mula menyandang jawatan Perdana Menteri?

CHONG ENG : Saya berpendapat isu rasuah atau isu beliau (Pak Lah) mahu mendengar kebenaran semua itu belum cukup lagi. Belum cukup membuktikan bahawa beliau adalah serius dan cakap serupa bikin.

S : Bagaimana dengan kerusi wanita DAP pada pilihan raya umum akan datang?

CHONG ENG : DAP merupakan satu-satu parti pada waktu sekarang telah menerima pakai 3 peratus calon pilihan raya umum akan datang adalah wanita. Masalah kami ialah wanita tidak mahu expose ke depan untuk menyahut cabaran sebagai wakil rakyat. Saya rasa adalah perlu untuk menggalak lebih ramai wanita untuk bertanding kerana kita perlukan pandangan yang berlainan termasuk dari perspektif wanita. Tapi kita tidak mahu wanita apabila dipilih mereka bertindak seperti kaum lelaki sahaja tidak membawa isu-isu wanita, tidak menyuarakan kepentingan wanita kita tidak perlu wanita jenis ini. Kita mesti memerlukan pemimpin wanita yang menbawa kepentingan dan isu-isu wanita.

S : Bagaimana YB melihat UMNO yang memperjuangkan DEB atau memperjuangkan kaum mereka. Isu cium keris dan benda-benda yang boleh dianggap sensitif kepada kaum mereka. Pada saya semua orang di Malaysia ini harus menikmati kemudahan yang sama rasa, sama adil dalam semua aspek kehidupan serta tidak tertumpu kepada kaum-kaum tertentu sahaja?

CHONG ENG : Ya, DEB pada asalnya ialah untuk menghapuskan kemiskinan dan kemiskinan pada hari ini pun sudah banyak dihapuskan. Saya rasa banyak dasar-dasar di bawah ini ialah bukan untuk menghapuskan kemiskinan tetapi untuk membantu orang jadi kaya. Geran-geran yang diberi untuk orang berniaga itu untuk membantu orang jadi kaya. Apabila kita masih ada orang miskin kita tidak boleh menyarungkan sumber yang banyak untuk menjadikan orang menjadi kaya. Kalau kita hendak orang menjadi kaya kita mesti memberikan pinjaman saja. Tidak boleh bagi loan. Kita kena mewujudkan peluang, memberikan latihan kemahiran itu yang saya boleh terima. Katakan memberi geran dan tidak boleh membayar pinjaman balik itu saya rasa ini tidak akan membantu untuk meningkatkan pendapatan mereka. Sekiranya diberikan konsesi pun dia mesti ada time limitnya. Saya bagi awak peluang ini untuk berniaga tapi awak mesti berjaya pada lima tahun akan datang.Sekiranya awak tidak berjaya, awak tidak boleh berdiri di atas kaki sendiri, tidak boleh bersaing dan sorrylah awak tidak berjaya dan peluang awak sudah habis. Kali ini giliran orang lain pula. Tak boleh bagi orang yang sama secara berulang-ulang. Ini membuatkan orang ini terlalu bergantung kepada kerajaan. Yalah, dia tak payah bersaing atau bekerja kuat.Semua kerajaan bantu.

S : Adakah YB rasa orang Melayu tidak perlu diberikan tongkat dan tidak perlu diberi subsidi lagi. Mereka kena bersaing seperti mana bangsa-bangsa lain di negara ini?

CHONG ENG : Saya rasa untuk kepentingan jangkamasa negara mereka mesti perlu bersaing. Kita tidak boleh membiarkan Melayu merupakan penduduk majoriti mendapat subsidi dari kerajaan. Kalau mereka tidak boleh bersaing jadi seluruh negara tidak boleh bersaing. UMNO terlalu manjakan orang Melayu. Asyik ‘beri ikan’ sahaja. Bagi…Bagi…Bagi. Selalu nak jadi seperti santa klaus . Apa yang diminta semua diberi. Minta dapat. Easy come easy go. Saya lihat peniaga kecil bumiputera kalau kerajaan tarik balik semua konsesi umpamanya kalau dia mesti menyewa tempat itu mengikut pasaran dia tidak boleh berniaga lagi. Itu akan menjadi masalah.

No comments: