Kenyataan Media oleh
ADUN Kampung Tunku Lau Weng San pada 15 Oktober 2015 di Petaling Jaya:
Kenaikan tol lebuhraya yang akan berkuatkuasa hari ini merupakan satu
lagi bukti kegagalan Putrajaya dalam menangani kenaikan kos kehidupan
menyebabkan rakyat berpendapatan rendah
terus dihimpit kos kehidupan yang semakin meningkat.
Harga runcit bahan api - Sehingga sekarang, Putrajaya masih belum memberitahu cara atau formula
pengiraan harga runcit bahan api. Harga bahan api di Malaysia masih mahal
walaupun harga pasaran telah lama berada sekitar paras USD 50 seton. Kegagalan
Putrajaya mengurus ekonomi telah menyebabkan nilai mata wang Ringgit Malaysia
menyusut nilai melebihi 30% sejak 9 bulan yang lalu sehingga menyebabkan harga
runcil bahan api di Malaysia naik kerana ianya diperdagangkan dalam matawang
USD.
Kenaikan tambang bas dan
pengangkutan awam - Rakyat tiada alternatif
lagi selain mengayuh basikal apabila telah dilaporkan tidak lama dahulu tambang
dan pengangkutan awam akan naik lagi. Tambang bas sekolah dan bas ekspress
telah dianjak tidak lama dahulu. Apakah logiknya Menteri Kerja Raya Fadillah
Yusuf menasihat rakyat Malaysia lebih menggunakan pengangkutan awam apabila
tambangnya juga sama-sama naik seperti tol lebuhraya?
Cukai GST 6% - Tidak boleh dilupakan lagi ialah cukai GST sebanyak 6% yang mula
dilaksanakan sejak April 2015. Bukankah Putrajaya telah berjanji bahawa bukan
sahaja harga runcit sesetengah barang tidak akan naik, malahan ada juga yang
akan menurun?
Tetapi sehingga sekarang, indeks CPI pada Ogos 2015 dicatatkan pada paras
113.9, iaitu yang tertinggi sejak setahun yang lalu mengikut statistik daripada
Jabatan Perangkaan Malaysia.
Temberang Putrajaya dalam
isu kenaikan tol lebuhraya
Kerajaan Persekutuan tidak mempunyai satu rancangan jangka panjang untuk
menyelesaikan masalah kenaikan tol di Lembah Klang. Terdapat dua jenis
lebuhraya secara kasar, iaitu satu yang telah lama beroperasi (zaman Mahathir) dan
satu lagi yang masih baru dan hanya beroperasi tidak sampai sepuluh tahun
(Zaman Abdullah dan Najib).
Maka adalah tidak betul sekiranya Menteri Kerja Raya Fadillah Yusof
menyatakan bahawa perjanjian-perjanjian konsesi ini ialah legasi daripada
kerajaan yang terdahulu?
Siapakah kerajaan terdahulu? Bukankah kerajaan terdahulu ini juga
kerajaan Barisan Nasional (BN)?
Mengapakah kerajaan BN tidak menggunakan kuasa dan kedudukannya untuk
merunding semula semua perjanjian ini?
Sebagai contoh, pemegang konsesi Lebuhraya Damansara-Puchong (LDP),
Litrak Sdn Bhd telah diberi konsesi ini sejak tahun 1998. Kos pembinaannya
ataupun lebih tepat lagi, kos naiktaraf beberapa jalan negeri dan persekutuan
di antara Damansara dan Puchong, ialah RM1.4 bilion.
Litrak telah lama menjana keuntungan daripada lebuhraya LDP dan SPRINT
sehingga telah memulihkan kos pembinaan sepenuhnya. Walaupun perjanjian ini
telah ditandatangani, tetapi ini tidak bermakna Putrajaya tidak boleh
menjalankan rundingan semula.
Kedua, kalaupun masalah-masalah ini berpunca daripada legasi “kerajaan
terdahulu”, tetapi bagaimana pula dengan perjanjian-perjanjian konsesi yang
ditandatangani semasa zaman Abdullah dan Najib seperti SKVE, LATAR dan
sebagainya?
Mengapakah ianya masih mewarisi ciri-ciri legasi “kerajaan terdahulu”?
Apakah Putrajaya tiada daya dan upaya untuk mengubahsuainya demi kepentingan
rakyat?
Ketiga, kalaupun syarikat-syarikat ini enggan bertolak-ansur, mengapakah
kerajaan tidak menggunakan "expropriation
clause" yang terdapat dalam perjanjian konsesi (perjanjian ini telah
dibuka kepada tatapan orang ramai pada tahun 2008) untuk mengambil balik
lebuhraya-lebuhraya ini? Sekiranya ini berlaku, maka kenaikan tol boleh
dikawal, dikurangkan atau dihapuskan sama sekali setakat kemampuan kerajaan.
Harus ditekankan bahawa Putrajaya boleh dan patut menggunakan
kedudukannya untuk sekurang-kurangnya berunding semula dengan syarikat konsesi
ini, bahawa setelah sesuatu tempoh tertentu di mana mereka telah menjana
keuntungan yang secukupnya, konsesi harus dibuka semula untuk ditender dalam
pasaran terbuka supaya penender yang menawarkan kadar tol terendah akan diberi
hak konsesi untuk sesuatu tempoh. Ini penting untuk memecah monopoli yang
sediada.
Sebagai seorang peguam yang terlatih dan bertauliah sebelum menjejak
langkah dalam dunia politk, saya pasti Fadillah Yusuf boleh melakukan sesuatu. Sebenarnya,
banyak cadangan boleh dilakukan oleh Putrajaya tetapi semuanya bergantung
kepada keinginan politik Putrajaya. Saya menggesa Fadillah Yusuf jangan lari
daripada tugas dan tanggungjawabnya.
Lau Weng San
ADUN Kampung Tunku
No comments:
Post a Comment