Ucapan
Perbahasan RUU Enakmen Anggota Pentadbiran Dan Ahli Dewan Negeri (Saraan)
(Pindaan) 2014 oleh ADUN Kampung Tunku Lau Weng San pada 26 November 2014 di
Dewan Negeri Selangor, Shah Alam:
Daripada
kita bertanya berapa banyak gaji yang harus dipotong melalui pindaan ini, lebih
penting kalau kita bertanya apakah yang kita inginkan daripada Menteri Besar,
Anggota-anggota EXCO, Speaker dan Timbalan Speaker kita?
Mengikut
pindaan yang dijalankan terhadap Enakmen Anggota Pentadbiran dan Anggota Dewan
Negeri (Saraan) (Pindaan) 2013, saraan Menteri Besar berjumlah RM 14,175.15
bakal meningkat kepada RM 29.250 iaitu pada kadar 106.4 peratus, Speaker Dewan
(RM 6.109.29 meningkat 268 peratus kepada RM 22,500) dan Timbalan Speaker (RM 3,327.50
kepada RM 15,570).
Bagi
saraan Anggota Majlis
Mesyuarat Kerajaan Negeri (MMKN atau EXCO) pula, saraan bulanan sebanyak
RM 6,109.29 bakal meningkat kepada RM 20,250, iaitu peningkatan sebanyak 231
peratus. Saraan bagi setiap ADUN mengikut Seksyen 3 juga dipinda, daripada
RM6,000 kepada RM11,250 atau kenaikan sebanyak 87.5 peratus.
Jawatan
|
Gaji sebelum
2014 (RM)
|
Gaji selepas
2014 (RM)
|
Peratusan
kenaikan (%)
|
Cadangan Pindaan
|
Peratusan
Kenaikan (%) baru
|
Menteri Besar
|
14,175.15
|
29.250.00
|
106
|
25,000.00
|
76
|
Speaker
|
6.109.29
|
22,500.00
|
268
|
15,000.00
|
146
|
EXCO
|
6,109.29
|
20,250.00
|
231
|
15,000.00
|
146
|
Timbalan Speaker
|
3,327.50
|
15,570.00
|
368
|
10,000.00
|
201
|
ADUN
|
6,000.00
|
11,250.00
|
88
|
tiada
|
88
|
Institusi Speaker dan Timbalan Speaker
Pertama
sekali, Speaker dan timbalannya merupakan satu institusi yang harus diberi
penghormatan dan layanan yang lebih tinggi daripada EXCO sejajar dengan tradisi
Demokrasi Berparlimen ala Westminster yang diwarisi daripada British.
Prinsip
pengasingan kuasa menuntut agar kuasa sesebuah kerajaan dibahagi kepada tiga
cabang, iaitu cabang Eksekutif, Perundangan dan Kehakiman. Ketiga-tiga cabang
ini mempunyai peranan dan kuasa masing-masing yang tidak boleh dicampur tangan
oleh cabang-cabang yang lain.
Walaupun
begitu, hakikatnya di Malaysia ialah Eksekutif telah menjadi jauh lebih
berkuasa daripada kedua-dua cabang yang lain. Sehingga institusi Speaker
dilihat sebagai rubber stamp sahaja.
Speaker harus diberi kuasa penuh untuk menguruskan hal ehwal DUN kerana
pengurusan Dewan di Parlimen dan semua DUN di Malaysia adalah terletak di bawah
pentadbiran Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA), iaitu sebuah jabatan di bawah
Eksekutif.
Speaker
yang mengetuai sesebuah Dewan Undangan itu harus menyemak dan memantau
Eksekutif. Peranan ini sama penting dengan tugas dan peranan Eksekutif sendiri.
Untuk
itu, Selangor telah mengorak langkah pertama pada tahun 2008 apabila DUN
Selangor menubuhkan tiga buah JP Khas yakni:
1. Jawatankuasa
Pilihan Khas tentang Agensi Kerajaan, Badan Berkanun dan Anak-anak Syarikat (JPK-ABAS),
2. Jawatankuasa
Pilihan Khas tentang Pihak Berkuasa Tempatan (JPK-PBT), dan
3. Jawatankuasa
Pilihan Khas tentang Pejabat Tanah dan Daerah (JPK-PADAT).
DUN
Selangor juga menjalankan saringan terhadap penggubalan undang-undang baru.
Satu contoh yang bagus ialah penggubalan Enakmen Kebebasan Maklumat di mana
enakmen ini ialah enakmen yang pertama digubal di Malaysia.
Walaupun
Rang Undang-undang (RUU) ini mempunyai kebaikan untuk seluruh rakyat Selangor,
tetapi DUN Selangor tidak tergesa-gesa untuk meluluskannya. Sebaliknya, satu
Jawatankuasa Pilihan Khas ditubuhkan untuk meneliti setiap satu fasal rang undang-undang
tersebut. Pendengaran awam dijalankan terhadapnya. Orang ramai dijemput untuk
memberi pandangan mereka terhadap RUU ini. Pandangan-pandangan ini dikumpul dan
diteliti oleh ahli-ahli JPK. Cadangan-cadangan pindaan diserah kepada pihak
Eksekutif untuk pertimbangan seterusnya. Pihak Eksekutif akan mempersembahkan
RUU ini kepada DUN untuk bacaaan kedua. Pihak ADUN akan mempunyai peluang yang
lebih banyak untuk membahasnya sekali lagi sebelum ianya dibaca untuk kali
ketiga dan seterusnya menjadi undang-undang.
Melalui
sistem JP yang saya sebutkan tadi, pegawai-pegawai kerajaan perlu menjadi lebih
berhati-hati dalam menjalankan tugas harian mereka. Zaman silam di mana mereka
boleh menjalankan tugas secara tutup sebelah mata atau sambil lewa telah berlalu
dan tidak dibenarkan sama sekali di bawah pemerintahan Pakatan Rakyat.
Bukan
sahaja pihak Eksekutif perlu memantau kualiti kerja kakitangan di bawah mereka,
malahan sekiranya sesuatu buruk berlaku dalam bidang yang diuruskan mereka,
maka mereka juga perlu menjawab kepada JP yang berkenaan nanti.
Semua
ini diselaras oleh Speaker dan Timbalan Speaker di sebalik tabir.
Rasional dan garis panduan untuk menetapkan
saraan penggubal undang-undang
Saya
juga ingin membawa satu penyelidikan yang dijalankan oleh Majlis Perundangan
Wilayah Pentadbiran Khas Hong Kong (The
Legislative Council of Hong Kong Special Administrative Region) (Sila
rujuk: http://www.legco.gov.hk/yr11-12/english/sec/library/1112in14-e.pdf)
Saraan
bagi Speaker dan Timbalan Speaker tidak harus terlalu jauh berbeza dengan ahli
yang memegang jawatan eksekutif di dalam kerajaan. Begitu juga dengan saraan
mereka tidak harus lebih rendah daripada kakitangan kanan kerajaan.
Penambahbaikan yang boleh dijalankan
Saya
secara peribadi bersetuju dengan bahagian yang kedua di mana memang
penyelarasan kali ini dilakukan tanpa perbincangan yang terperinci. Saya
bercadang agar Jawatankuasa Pengurusan Dewan diberi tugas untuk menyemak semua
saraan dan keraian di bawah Enakmen ini setahun sekali. Kemudiaan cadangannya
boleh dibentangkan ke Dewan dalam bentuk laporan atau penyata untuk konsultasi
umum sebelum diterima, ditolak atau dipinda untuk kelulusan Dewan. Cara ini
adalah lebih demokratik dan telus berbanding dengan cara lama.
Saraan
Ahli Dewan Negeri, Menteri Besar, Speaker, EXCO dan Timbalan Speaker harus
diselaras pada secara berkala.
Lau
Weng San
No comments:
Post a Comment