Ucapan Perbahasan Belanjawan 2015 Di
Peringkat Bacaan Kedua Peringkat Jawatankuasa oleh ADUN Kampung Tunku Lau
Weng San pada 26 November 2014 di Dewan Negeri Selangor, Shah Alam:
Maksud
Bekalan (VOT): B01 Pejabat Menteri Besar
Dan Setiausaha Kerajaan
Butiran
Program: 505000
Kod:
29000
Perkhidmatan Iktisas Dan Perkhidmatan Lain Yang Dibeli Dan Hospitaliti –
Jawatankuasa Tetap Pelaburan
Malaysia
mengalami kemerosotan pendapatan apabila harga komoditi-komoditi utama seperti
petroleum, gas asli, minyak kelapa sawit dan susu getah di pasar antarabangsa
merosot. Ini mendedahkan kelemahan ekonomi dan pendapatan Malaysia dan ianya
telah dilapor dalam Asia Wall Street Journal baru-baru ini. Setelah lebih 30
tahun Malaysia mengerakkan dasar perindustrian dan pembuatan sejak zaman
Mahathir, ekonomi Malaysia kini masih bergantung kepada komoditi. Walaupun
begitu, kita tidak boleh menoreh ke belakang lagi.
Saya
bangga dengan pecapaian pelaburan di Selangor yang sudah mencecah RM118 bilion
dalam masa 15 tahun yang lepas. Semalam kita dimaklumkan bahawa Selangor State
Investment Corporation (SSIC) akan dijenama semula sebagai “Invest Selangor
Berhad”. Pihak Kerajaan melalui Invest Selangor harus mengadakan promosi yang
lebih kerap di dalam dan di luar negara untuk mempromosi Selangor sebagai
destinasi pelaburan yang terbaik di rantau Asia Tenggara, khususnya pelaburan
yang melibatkan teknologi tinggi. Invest Selangor boleh merangka beberapa pakej
untuk menarik pelaburan asing.
Umum
diketahui bahawa faktor pertimbangan terpenting untuk mana-mana pelaburan ialah
kos. Sekiranya kos pelaburan di Selangor boleh diminimumkan, maka mereka akan
datang ke Selangor. Justeru itu, saya menggesa kerajaan untuk melihat sama ada
untuk pelaburan melebihi RM1 bilion, kerajaan melalui agensi atau anak-anak
syarikat sama ada boleh membina bangunan kilang yang kemudian disewa kepada
para pelabur, atau kerajaan memberi potongan premium sebanyak 10%.
Maksud
Bekalan (VOT): B01 Pejabat Menteri Besar
Dan Setiausaha Kerajaan
Butiran
Program: 505000
Kod:
29000
Perkhidmatan Iktisas Dan Perkhidmatan Lain Yang Dibeli Dan Hospitaliti –
Jawatankuasa Tetap Perumahan
Pembinaan
rumah mampu milik dan pengurusan projek rumah terbengkalai seringkali menjadi
isu dan topik perbahasan Ahli-ahli Dewan Negeri Selangor. Perbincangan ini tidak
akan ke mana sekiranya Dewan tidak dapat memantau perkembangannya. Maka saya
mencadangkan agar EXCO yang berkenaan untuk menyediakan satu laporan atau kertas
putih ke Dewan Negeri Selangor setiap kali kita bersidang supaya kita boleh
mengukur perkembangan yang dikecapi oleh kerajaan.
Maksud
Bekalan (VOT): B01 Pejabat Menteri Besar
Dan Setiausaha Kerajaan
Butiran
Program: 505000
Kod:
29000
Perkhidmatan Iktisas Dan Perkhidmatan Lain Yang Dibeli Dan Hospitaliti –
Jawatankuasa Tetap Alam Sekitar
Perubahan
cuaca telah mendatangkan masalah kepada rakyat Selangor. Selain daripada
masalah kemarau di luar jangkaan awal tahun ini, kini Selangor berdepan dengan penurunan
air hujan yang mencatat rekod tertinggi. Selangor juga menghadapi masalah tanah
runtuh di tempat yang tidak pernah berdepan dengan masalah ini. Puting beliung
yang melanda Pandamaran tidak lama dahulu juga ialah satu bencana alam yang
tidak pernah berlaku. Semua ini menuju ke satu petanda, iaitu suka atau tidak,
cuaca seluruh dunia sedang berubah dan ianya berlaku pada kadar yang lebih
cepat dan drastik daripada jangkaan kita.
Sediakan
payung sebelum hujan, kerajaan mesti bersiap sedia dengan mengadakan sebuah
jawatankuasa di peringkat MMKN untuk menangani masalah perubahan cuaca ini.
Modern
Pig Farming – more details needed. help
Maksud
Bekalan (VOT): B02 Pelbagai Perkhidmatan
Butiran Program: 505000 Pentadbiran dan Kewangan
Kod:
42000
Pemberian Dalam Negeri – Tourism Selangor Sendirian Berhad (TSSB)
Tahun
2015 ialah Tahun Melawat Selangor 2015. Dengan berbekalkan kepada warisan
kebudayaan dan sejarahnya yang tersendiri, kerajaan harus cekal mempromosi
Bandar Klang sebagai destinasi pelancongan warisan di Selangor, bahkan di
Malaysia. Setahun yang lalu, saya telah mencadangkan kepada Kerajaan Selangor
untuk mewujudkan Bas Pelancongan Hop-On-Hop-Off (HOHO). Barangkali perkhidmatan
ini boleh disediakan di kawasan sekitar Heritage Walk di Bandar Klang.
Soalannya ialah di mana bus HOHO ini?
Satu
lagi produk pelancongan yang boleh diadakan di Selangor ialah Pesta Makanan.
Malaysia dan Selangor memang kaya dengan sajian makanan yang berbeza-beza dan
ini ialah kekuatan kita yang harus diketengahkan dalam promosi pelancongan
kita. Program seperti ini pernah diadakan di PBT yang lain seperti di Majlis
Bandaraya Kuching Selatan (MBKS).
Maksud
Bekalan (VOT): B02 Pelbagai Perkhidmatan
Butiran Program: 505000 Pentadbiran dan Kewangan
Kod:
42000
Pemberian Dalam Negeri – Perbadanan Perpustakaan Awam Selangor (PPAS)
Berbanding
dengan beberapa Tahun Melawat Malaysia yang telah diadakan begitu banyak dan
kerap sebelum ini, yang berorientasikan penjanaan sumber ekonomi, kerajaan
persekutuan masih tidak begitu beria-ia untuk menganjurkan Tahun Pembaca. Saya
masih ingat kerajaan pernah menjadikan tahun 1989 sebagai Tahun Pembaca,
Menteri Pendidikan pada masa itu ialah Encik Anwar Ibrahim.
Mambaca
itu satu-satunya cara untuk mempertingkatkan sahsiah, jati diri dan pengetahuan
insan. Maka dengan itu, saya mencadangkan agar kerajaan untuk menukar
sebahagian daripada Hadiah Masuk Universiti ke dalam bentuk voucher buku kepada
mahasiswa. Karajaan juga harus maklum bahawa terdapat NGO, orang perseorangan,
usahawan-usahawan muda untuk mengerakkan budaya membaca di masyarakat.
Contohnya Mobile Book Café, mereka mengubahsuai pick-up van untuk dimuatkan
buku-buku dan dibawa ke setiap pasar malam untuk mendekatkan buku dengan
rakyat. Alangkah ironinya ini berlaku apabila Perbadanan Perpustakaan Awam
Selangor (PPAS) mengadu bahawa tiada orang minat dengan perpustakaan bergerak.
Maksud
Bekalan (VOT): B05 Caruman Kepada
Kumpulan Wang Berkanun
Butiran Program: 505000 Pentadbiran dan Kewangan
Kod:
42000
Pemberian Dalam Negeri – Majlis Bandaraya Petaling Jaya (MBPJ)
Kerajaan
juga harus memperkemaskan garis panduan komuniti berpagar dan berpengawal yang
sedia ada. Perbincangan harus dipulih semula untuk mencara cara penyelesaian
yang paling bagus untuk mengatasi masalah ini. Isu hangatnya ialah penutupan
jalan tertutup dan ini selalu menimbulkan ketegangan di kalangan penduduk.
Justeru itu, sudah tiba masanya untuk kerajaan melihat semula Seksyen 46 Akta
Jalan, Parit dan Bangunan 1974 yang sudah ketinggalan zaman. Walaupun ini ialah
Akta Parlimen, tetapi kerajaan negeri harus menggunakan segala saluran yang
sedia ada untuk mendesak kerajaan persekutuan membawa pindaan kepada Seksyen 46
Akta ini mengikut kesesuaian semasa.
Kerajaan
juga harus mengadakan satu garis panduan pusat-pusat jagaan warga emas dan retirement village khususnya di
kawasan-kawasan perumahan yang semakin ramai warga usia emas.
Tindakan
tegas terhadap iklan haram perlu diadakan. Saya mencadangkan agar skop kerja
ini dimasukkan dalam kontrak pembersihan PBT, iaitu kontraktor akan dibayar
bukan sahaja untuk mengutip sisa pepejal domestik, sampah pukal dan sampah
kebun malahan termasuk juga pembersihan bunting-bunting haram ini.
Maksud
Bekalan (VOT): B09 Pejabat Tanah dan
Galian Selangor
Butiran Program: 505000 Pentadbiran dan Kewangan
Kod:
11000
Gaji dan Upahan
Tentang
salah guna tanah.
Saya
memuji usaha murni kerajaan untuk memutihkan kilang haram di Selangor tetapi
kerajaan harus realistik. Memang terdapat kilang-kilang haram yang tidak dapat
diputihkan, sama ada mereka ini ingkar ataupun ianya memang tidak boleh
diputihkan langsung. Adakah kerajaan akan tetap tunggu dan lihat sahaja? Pada
saya kerajaan tidak boleh mengambil pendekatan yang pasif.
Maksud
Bekalan (VOT): B14 Jabatan Agama Islam
Selangor
Butiran Program: 505000 Pentadbiran dan Kewangan
Kod:
10000
Emolumen
Dalam
satu perbincangan dengan masyarakat Muslim di kawasan saya, saya telah ditanya
bertubi-tubi tentang garis panduan Lembaga Zakat Selangor yang tidak telus dan
terlampau ketat. Saya tidak dapat menjawab kerana saya tidak dimaklumkan secara
rasmi prosidur permohonannya. Oleh itu, saya memohon supaya pihak berkenaan
untuk tidak mengecualikan wakil rakyat bukan Muslim di Selangor kerana di
kawasan kami pun terdapat ramai penduduk Muslim yang memerlukan bantuan. Bukan
begitu sahaja, saya juga memohon agar JAIS dan MAIS untuk turut melibatkan
wakil rakyat bukan Muslim di Dewan negeri Selangor dalam apa-apa perbincangan
dan forum yang akan memberi kesan kepada rakyat Selangor, khususnya yang
beragama Islam.
JAIS
dan MAIS harus bahawa kuasa dan peruntukannya datang daripada Dewan Negeri
Selangor. Contohnya JAIS akan diperuntukkan wang hampir RM 240 juta untuk tahun
2015. Perbelanjaan ini mesti mendapat kelulusan Dewan sebelum JAIS boleh
menggunakannya pada tahun 2015. Begitu juga dengan MAIS, di mana ianya
beroperasi di bawah Enakmen Pentadbiran Agama Islam (Negeri Selangor) 2003 yang
juga diluluskan oleh Dewan Yang Mulia ini. Begitu juga dengan Enakmen-enakmen
lain yang sedang digunapakai oleh JAIS dan MAIS. Maka saya menyeru supaya semua
wakil rakyat termasuk pembangkang di Dewan Yang Mulia ini dilibatkan bersama
untuk kesejahteraan dan keharmonian umat Islam dan bukan Islam di Selangor.
Semasa
Selangor dilanda dengan pelbagai jenis kemelut agama, saya memuji tindakan
Jabatan Dakwah JAIS di mana mereka telah hadir dan melawat ke beberapa rumah
beribadah bukan Islam di sekitar Shah Alam dan Klang pada bulan Oktober yang
lalu berikutan satu kursus perbandingan agama anjuran jabatan berkenaan.
Perkara ini telah dilapor dalam beberapa media Bahasa Malaysia.
Saya
menyanjung tinggi usaha murni pegawai-pegawai JAIS ini dan saya yakin ini pasti
akan membantu memerlihara keharmonian kaum di Selangor.
Maksud
Bekalan (VOT): B18 Pejabat Daerah Dan
Tanah Petaling
Butiran Program: 505000 Pentadbiran dan Kewangan
Kod:
10000
Emolumen
1. Merombakan
semula Mesyuarat Jawatankuasa Tindakan Daerah dan ditubuhkan semula
Jawatankuasa Tanah di setiap Daerah yang akan bermesyuarat sekurang-kurangnya
sebulan sekali untuk membenarkan setiap ADUN, termasuk ADUN pembangkang untuk
memantau perjalanan dan pentadbiran PTD dari aspek pemprosesan hal ehwal tanah
seperti pemberimilikan hakmilik tanah, pelanjutan tempoh hakmilik, permohonan
pecah bahagian dan pecah sempadan
2. Mesyuarat yang sama juga perlu diadakan untuk Jabatan
Kerja Raja (JKR), Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) dan Jabatan Pengairan dan
Saliran (JPS) di setiap daerah mengikut modus operandi yang sama seperti Jawatankuasa
Tanah Daerah yang disebut di atas kerana cara ini adalah lebih berkesan dan
lebih fokus untuk pada ADUN memantau perjalanan Jabatan-jabatan yang di
peringkat daerah.
3. Aduan
KSSB mengenai lombong pasir haram kurang mendapat kerjasama daripada pihak PTD
dan PTG dan KSSB terpaksa bergantung kepada pegawai “on-site” KSSB untuk
memantau aktiviti pengektrakan pasir di lombong GLC dan lombong persendirian.
Surat yang dihantar kepada Pejabat Tanah dan Galian Selangor (PTGS) dan Pejabat
Tanah dan Daerah (PTD) adalah seperti berikut: Taman Perindustrian Puchong -
Dua surat dan Tapak Puchong Prima - Empat surat. Apakah perkembangan terhadap
aduan daripada KSSB ini?
Lau Weng San
No comments:
Post a Comment