Politik Jujur, Perbicaraan Terus-Terang
Honest Politics, Straight Talking
Pendahuluan
1. Khalifah
Abu Bakr al-Siddiq pernah berkata “Wahai manusia, sesungguhnya aku telah
dilantik menjadi pemimpin kamu, bukanlah aku yang terbaik di kalangan kamu.
Jika aku betul, tolonglah aku. Jika aku salah, betulkanlah aku. Benar itu
adalah amanah, bohong itu adalah khianat.
2. Saya
berharap saya dapat mengambil bahagian dalam perbahasan ini dengan mengambil
pendekatan ini, iaitu “Honest Politics,
Straight Talking” (Politik Jujur, Perbicaraan Terus-Terang), pendekatan
yang tiada agenda tersembunyi, hanya hasrat untuk mempertingkatkan pentadbiran
kerajaan.
3. ADUN
Barisan Nasional harus berani mengambil bahagian dalam perbahasan. Malahan jika
kamu percaya apa yang kamu bahas itu benar, maka beranilah mengambil soalan
daripada kami. Semalam ADUN Barisan Nasional cuba menafikan kejayaan kerajaan
Selangor dalam membentangkan sebuah Belanjawan dengan 50% peruntukan
pembangunan, kononnya kerajaan Selangor tidak perlu membayar gaji penjawat awam
yang besar. Ulasan saya, kalau BN tidak mampu lagi membayar gaji penjawat awam
di peringkat Persekutuan, maka serah Putrajaya kepada Pakatan Harapan. Nescaya
kami akan menjalankan tugas kami lebih baik daripada Barisan Nasional.
4. Semasa
negara semakin terjebak dalam krisis kewangan dan asas ekonomi negara yang
semakin bergoyang, bukan sahaja Kerajaan Selangor perlu membentangkan sebuah
Belanjawan yang bersifat inklusif dan mampu memperbetulkan kelemahan-kelemahan Putrajaya
dalam mengurus ekonomi negara, malahan Kerajaan Selangor harus jujur apabila
berdepan dengan rakyat Selangor.
5. Secara
prima facie, kami yakin politik di
Selangor stabil, tetapi ini hanya akan berkekalan apabila Pakatan Harapan diiktiraf
dalam pentadbiran kerajaan. Satu fakta yang kita harus terima ialah, kerajaan
Selangor sekarang dipimpin oleh PKR, DAP, Amanah dan PAS. PKR, DAP, Amanah pula
telah bergabung di bawah Pakatan Harapan. Oleh sebab itu, YAB Menteri Besar perlu
tegas bahawa Kerajaan Selangor sekarang bernama Kerajaan Pakatan Harapan.
6. Seperti
bak pepatah Cina: “名不正言不順” yang bermaksud, sesuatu kerja tidak
akan lancar kalau namanya tidak betul. Oleh sebab itu, pengiktirafan yang
sewajarnya harus diberi kepada Pakatan Harapan dan Parti Amanah Negara. Pada
masa kami bangga dengan Belanjawan #SmartSelangor, apa yang sama penting dalam
perjuangan kita menentang kezaliman UMNO ialah adanya kawan-kawan seperti
Amanah yang ikhlas dan komited menentang kezaliman UMNO. Kalau ada rakan-rakan
PAS yang ikhlas dan berjanji akan menentang UMNO habis-habisan dan tidak ingin
menjadi penasihat kepada UMNO, maka tiada masalah untuk mereka terus kekal
dalam kerajaan Pakatan Harapan.
7. Perangkaan
Belajawan 2016 sememangnya tidak boleh dirangka dalam bilik gelap. Ianya mesti
serasi dan compactible dengan iklim
ekonomi sedunia. Ekonomi Malaysia telah menghadapi kegawatan pada tahun 1973,
1983, 1998 dan 2007, lebih kurang sepuluh tahun setiap kitar. Oleh sebab itu,
pada pendapat saya, adalah sangat penting agar Belanjawan 2016 menyiapkan
setiap seorang daripada kita di Selangor untuk menghadapi kegawatan ekonomi
yang bakal melanda Malaysia dan Selangor tidak lama lagi.
8. Apakah
ciri-ciri sebuah Belanjawan yang diperlukan oleh rakyat Selangor? Antaranya:
a. Ianya
akan mengenalpasti kelemahan-kelemahan ekeonomi yang sedia ada, merangka
cara-cara penyelesaian yang sesuai, memperuntukkan peruntukan untuk mengatasi
kelemahan-kelemahan ini, sekaligus membangungkan sebuah ekenomi yang kalis
kegawatan ekonomi
b. Ianya
akan memastikan kesinambungan semua agenda pembangunan yang dirancang pada
setahun sebelumnya dapat diteruskan.
c. Ianya
akan memastikan kemungkinan berlakunya ketirisan akan diminimakan melalui pengukuhan
mekanisme semakan yang kukuh, sama ada melalui usaha Eksekutif ataupun melalui
Legislatif. Keterbukaan dalam pentadbiran adalah penting untuk memastikan ini
boleh berlaku.
d. Ianya
membantu rakyat mengatasi dalam masa-masa kesusuahan, contohnya mengatasi kesan-kesan
regresif pelaksanaan GST.
e. Ianya
akan membuka aktiviti-aktiviti perniagaan baru dengan membangunkan bakat-bakat
baru yang ada pada pemuda-pemudi kita.
9. Belanjawan
ini telah membangkitkan beberapa perkara yang pernah dikemukakan dalam Pakej
Rangsangan Ekonomi Selangor pada tahun 2010. Perkara-perkara ini pernah hangat
seketika pada waktu itu tetapi tidak diberi tumpuan berterusan. Saya gembira
ianya telah diberi penekanan yang sewajarnya dalam Belanjawan Selangor 2016,
antara tiga perkara yang penting ialah:
a. pembangunan
Serendah sebagai hub aero angkasa, automotif dan industri-industri berteknologi
tinggi,
b. rancangan
untuk mempertingkatkan tahap kegunaan pengangkutan awam di Selangor.
c. pembersihan
dan rehabilitasi Sungai Klang. Untuk perkara ini, tidak perlu Kerajaan Selangor
melawat ke Sungai Cheongyecheon di Seoul. Setakat Sungai Melaka dan Sungai
Singapura pun sudah memadai.
10. Terdapat
beberapa kekuatan dan kelemahan dalam Belanjawan ini. Antara yang paling
menarik ialah
a. bantuan
yang akan diberi kepada golongan miskin (B40) dalam bentuk pengecualian cukai
taksiran rumah kos rendah serta pengecualian bayaran fi dan lesen untuk petak
pasar malam dan sebagainya ,
b. pengiktirafan
sijil UEC untuk mengelak brain-drain
c. pembangunan
infrastruktur seperti jalan-jalan negeri dan sebagainya serta
d. bantuan
kepada kaum ibu yang terpaksa berhenti bekerja untuk menjaga rumahtangga.
11. Dewan
Negeri Selangor harus menyokong semua usaha murni ini untuk mempertingkatkan
ekonomi Selangor. Belanjawan 2015 yang defisit dahulunya telah menjadi surplus,
semestinya sesuatu yang membanggakan rakyat Selangor. Saya mengucapkan syabas
kepada barisan MMKN, tetapi kita tidak boleh melupakan kerja keras rakan-rakan
di Perbendaharan khususnya yang menyumbang kepada Belanjawan surplus ini.
12. Walaupun
begitu, terdapat juga kelemahan di mana golongan M40 iaitu golongan menengah kalau
dibandingkan dengan golongan B40 tidak menerima manfaat secara langsung
daripada Belanjawan ini.
13. Saya
bercadang agar kerajaan menyerap kesemua atau sebahagian cukai GST yang terpaksa dikenakan oleh PBT, seperti
di Pulau Pinang dan Johor. Ini akan memberi kesan positif yang lebih besar kepada
kedua-dua golongan M40 dan B40 ini, apatah lagi kalau jumlah yang terlibat
mampu ditanggung oleh PBT di peringkat Bandaraya.
14. Berkaitan
dengan pengurusan tanah, saya
menyeru kerajaan mengambil iktibar daripada Singapore Land Authority (SLA) di
mana kerajaan mengenalpasti tanah-tanah milik swasta, individu dan tanah-tanah
poket di kawasan bandar untuk diambil
balik memperkayakan simpanan bank tanah kerajaan dan GLC untuk kegunaan strategik.
Selain daripada digunakan untuk rekreasi, kerajaan dan GLC boleh menjalankan usahasama
dengan pihak swasta reverse privatisation
agar kerajaan masih mempunyai peranan yang boleh dimain dalam pembangunan di
kawasan-kawasan yang sudah matang.
15. Berkaitan
dengan pembangunan infrastruktur, selain
daripada beberapa projek naik taraf jalan raya dan projek Bas Percuma, mengapakah
Jabatan Kerja Raya dan Jabatan Perancangan Bandar tidak meninjau kemungkinan
untuk menyuraikan trafik dengan membina lebih banyak jambatan merentasi hilir
Sungai Klang bermula dari jajaran selepas Kuala Lumpur sehingga ke Klang?
16. Bayangkan
kalau ada jambatan merentasi Sungai Klang dari Taman Medan ke Taman Kuchai,
dari USJ ke Puchong, dari Putra Heights ke Puchong Prima dan dari Putra Permai
ke Kota Kemuning, maka keadaan trafik di sepanjang Lembah Sungai Klang akan
diperbaiki. Malahan ini boleh mengurangkan beban kewangan rakyat yang terpaksa
berulang-alik menggunakan lebuhraya bertol.
17. Dalam isu tol
lebuhraya, Kerajaan Selangor perlu menggunakan pengaruhnya sebagai pemegang
saham minoriti dalam syarikat SPRINT untuk memastikan kenaikan tol adakan tidak
keterlaluan. KPS boleh mengemukakan resolusi dalam Mesyuarat Agung Tahunan
syarikat berkenaan agar semua kenaikan tol pada masa depan mesti dirujuk
terlebih dahulu kepada Lembaga Pengarah sebelum dikuatkuasakan. Perkara ini
adalah diperuntukkan dalam Seksyen 145 Akta Syarikat.
18. Dalam isu
pendidikan, kerajaan semasa membentangkan Belanjawan 2015 pernah mengumumkan
akan memperuntukkan RM5 juta sebagai biasiswa
pasca ijazah tetapi ianya nampaknya masih belum dilaksanakan. Maka saya memohon
penjelasan daripada kerajaan.
19. Saya juga
menyeru kepada kerajaan agar jangan terlalu berkira sangat dengan soal bantuan kewangan untuk sekolah-sekolah.
Sudah sampai masanya untuk bantuan ini dinaikkan seperti yang berikut:
a. Bantuan
untuk Sekolah Agama Rakyat dinaikkan ke RM12 juta;
b. Bantuan
untuk SJKC dan Sekolah Menengah Suwa dinaikkan ke RM10 juta;
c. Bantuan
untuk SJKT dinaikkan ke RM6 juta;
d. Janji
manifesto PRU13 untuk memperuntukan bantuan kewangan sebanyak RM2 juta kepada
Sekolah Kebangsaan dan SMJK ditunaikan.
20. Kerajaan
harus mempertimbangkan penggunaan Bahasa
Inggeris sebagai bahasa pentadbiran kedua untuk mempertingkatkan daya
saingan Selangor di arena antarabangsa. Baru-baru ini, Kementerian Pendidikan
melancarkan Dual Language Programme,
sekaligus membuktikan bahawa Malaysia tidak boleh terus tercicir dalam persaingan
global.
21. Juesteru
itu, saya memuji usaha Majlis Perbandaran Ampang Jaya (MPAJ) di mana buletinnya
yang terbaru diterbitkan dalam dua bahasa. Saya yakin ianya akan membantu mempertingkatkan
imej kerajaan Selangor kerana ianya akan memudahkan para pelabur asing dan
pelancong memahami perkhidmatan dan aktiviti PBT.
22. Saya
perhatikan bahawa Kerajaan juga tidak menyentuh beberapa dasar reformasi yang telah disebut dalam manisfesto PRU yang lepas,
iaitu pelaksanaan desentralisasi melalui pelaksanaan pilihanraya kerajaan
tempatan secara beransur-ansur serta pengukuhan peranan DUN dengan melalui pembentangan
RUU Enakmen Selangor Legislative Assembly
Service.
23. Malahan
saya telah mendapati bahawa peruntukan
kepada B03 Pejabat Dewan Negeri Selangor telah menyusut daripada RM36 juta pada
tahun 2015 ke RM26 juta pada tahun 2016. Jumlah yang diperuntukkan kepada B03
Pejabat Dewan Negeri Selangor untuk beberapa tahun yang lalu hanya berada di
paras RM21 juta. Maka saya bertanya kepada Kerajaan, apakah rasionalnya
peruntukan ini dipotong sebanyak 27% sedangkan pelbagai aktiviti Dewan sedang
rancak berjalan?
24. Kerajaan
perlu berhati-hati dengan elemen-elemen regresif dalam pentadbirannya yang
berniat untuk menggagalkan kedua-dua saranan ini dalam manifesto. Saya memberi
amaran kepada elemen-elemen regresif ini bahawa Tuanku Sultan Selangor pernah bertitah
kepada kerajaan yang baru dibentuk sejurus selepas PRU tahun 2013 untuk mengotakan
semua janji manifesto PRU.
25. Atas
semangat kebebasan maklumat,
Kerajaan harus memastikan semua keputusan kerajaan dibuat dengan cara yang
telus. Semua perjanjian antara syarikat swasta dengan kerajaan dan GLC kerajaan
seperti DEIG, MBI, KDEB, PKNS dan sebagainya tidak boleh mengandungi klausa
kerahsiaan dan boleh dibuka untuk tatapan umum selepas tempoh tertentu tanpa
perlu mendapat kebenaran daripada pihak yang satu lagi. Saya juga memohon agar kerajaan
segera membentangkan RUU Enakmen MBI (Pindaan) untuk mewajibkan MBI
membentangkan Laporan Tahunan dan Penyata Kewangannya ke DUN Selangor.
26. Selain
itu, gaji dan bonus yang dibayar kepada
Ahli Lembaga Pengarah dan Pegawai Tertinggi GLC juga tidak boleh
dirahsiakan. Jikalau gaji dan bonus Ahli Lembaga Pengarah dan Pegawai Tertinggi
Syarikat-syarikat yang disenarai di Bursa Malaysia boleh diterbitkan dalam
Laporan Tahunannya, maka saya tidak menampak rasionalnya untuk kita
merahsiakannya.
27. Segala
cita-cita murni dalam Belanjawan ini tidak akan berhasil jikalau ianya tidak
dilengkapi dengan mekanisme semakan yang bebas.. Maka saya mencadang agar
ditubuhkan sebuah Jawatankuasa
Pemantauan Belanjawan untuk memantau keberkesanan perancangan jabatan dalam
membelanjakan semua peruntukan pembangunan yang diluluskan dalam Belanjawan
2016.
28. Jawatankuasa
ini boleh bermesyuarat sebulan sekali dan setiap Ketua Jabatan dan Pengarah
mesti mengemukakan laporan kepada Jawatankuasa ini bagaimana peruntukan
pembangunan mereka di bawah Kepala dan Kod Objek masing-masing telah
dibelanjakan.
29. Perkara
ini khususnya penting untuk memantau perbelanjaan di bawah kepala Pembangunan
P01 Pejabat Menteri Besar Dan Setiausaha Kerajaan Negeri yang telah meningkat
daripada RM309 juta pada tahun 2014 ke RM634 juta pada tahun 2015 dan
seterusnya ke RM857 juta untuk tahun 2016, iaitu peningkatan lebih daripada dua
kali ganda dalam masa tiga tahun.
30. Saya juga
mencadangkan kepada Perbendaharaan agar mengurangkan perbelanjaan mengurus
melalui penjimatan dalam perkhidmatan
dan ikhtisas. Perbelanjaan untuk majlis keraian dan katering harus
dikurangkan dan hanya dihadkan kepada majlis-majlis yang penting sahaja.
Perbelanjaan katering untuk mesyuarat-mesyuarat mesyuarat-mesyuarat kecil dan ad-hoc boleh dibatalkan supaya
perjalanan mesyuarat lebih efesyen.
31. Satu lagi
unsur yang penting dalam pentadbiran PBT ialah integriti. Satu perkara yang
telah menjejaskan integriti MBPJ telah berlaku di kawasan saya, iaitu isu
pemindahan Bazaar Deepavali di Kampung
Baru Sungai Way.
32. Cadangan
memindah bazaar ini selaras dengan kehendak penduduk setempat, ianya
dikemukakan oleh seorang Ahli Majlis PAS dalam satu mesyuarat yang dipengerusi
oleh seorang Ahli Majlis PKR. Keputusan ini kemudian diluluskan dalam Mesyuarat
Jawatankuasa Kawalan Perniagaan dan Majlis Mesyuarat Penuh MBPJ pada bulan Mac.
33. Kemudian atas
satu memorandum yang ditandatangani oleh sembilan orang Ahli Majlis PKR dan
tiga orang Ahli Majlis PAS, Datuk Bandar telah menukar keputusan tersebut.
Soalan pertama, bukankah Datuk Bandar perlu terlebih dahulu mendapat kelulusan
dalam Majlis Mesyuarat Penuh? Kedua, adakah sesuatu keputusan MBPJ boleh diubah
bila-bila masa hanya melalui memorandum? Yang terbaru insiden ini telah
digunakan sebagai precedence oleh
segelintir penghasut untuk mengapi-apikan sentimen melawan arahan MPK di Bazaar
Deepavali Jalan Tengku Kelana Klang. Berdepan dengan dua keadaan yang hampir
sama, apakah keputusan kerajaan dalam isu di Jalan Tengku Kelana?
34. Walaupun saya
gembira kerajaan akan peruntukan untuk pembangunan Petaling Jaya sebagai kota
seni, tetapi adalah tidak cukup kalua ianya hanya sekadar kota seni tanpa unsur
kemanusiaan. Saya mencadangkan agar peruntukan tambahan diberi untuk menaiktaraf muzium Petaling Jaya. Melalui
sebuah buku coffee table yang diterbitkan PKNS, saya percaya kerjasama harus
dijalinkan dengan PKNS. Maklumlah PKNS yang membangunkan bandar Petaling Jaya.
Saya percaya arkib PKNS boleh menyumbangkan lebih banyak artifak dan gambar
foto bernilai kepada muzium ini. Dengan ini, orang ramai khususnya
generasi-generasi muda Petaling Jaya boleh mengetahui asal usul bandar Petaling
Jaya sejak awal tahun 1950-an.
35. Kerajaan
seringkali menghadapi masalah tunggakan
cukai dan saman. Maka saya juga menyaran agar memasukkan penunggak tegar
cukai dan denda saman ke dalam senarai CTOS. Dengan ini, mereka yang menyalahi
undang-undang tidak boleh sewenang-wenangnya mengelak daripada tidak membayar
sama dan tunggakan kepada PBT dan Pejabat Tanah.
36. Seruan
saya terakhir berkaitan dengan elaun
Ahli Majlis dan Ketua Kampung. Sudah sampai masanya untuk kerajaan Selangor
berlaku adil kepada Ahli Majlis dan Ketua Kampung kerana elaun mereka tidak
pernah dinaikkan sejak beberapa tahun yang lalu.
37. Kesimpulannya,
Belanjawan 2016 sebuah belanjawan yang seimbang dan menarik. Saya berharap
segala teguran akan diterima dengan baik oleh Eksekutif.
Lau Weng San
ADUN Kampung Tunku
No comments:
Post a Comment