Kenyataan Media oleh
ADUN Kampung Tunku Lau Weng San pada 7 September 2015 di Petaling Jaya:
Saya ingin
menyimpulkan pandangan dan ucapan saya dalam sidang Dewan Negeri Selangor (DUN)
yang selesai dua minggu yang lalu berkenaan dengan isu Darul Ehsan Investment
Group (DEIG).
Tujuan saya menulis
perkara ini sekarang kerana tidak ingin perkara ini mengganggu fokus rakyat
jelatan terhadap isu 1MDB, masalah-masalah ekonomi dan perhimpunan raksasa
Bersih 4.0. Namun begitu, perkara berkenaan dengan DEIG ini tetap penting bagi
saya.
Saya pernah
mengganggotai Jawatankuasa Pilihan Khas ABAS sejak penubuhannya pada tahun 2008
sehingga 2013. Saya telah dipilih untuk menganggotai semula Jawatankuasa
Pilihan ini sejak November 2013 sehingga sekarang.
Justeru itu, saya mengetahui
serba sedikit tentang kekuatan serta kelemahan yang ada pada syarikat-syarikat
berkaitan kerajaan (GLC) di bawah kerajaan Selangor. Perkara tentang DEIG ini
pada permulaannya mendapat perhatian saya melalui dua laporan media oleh akhbar
The Edge yang bertajuk "State to
monetise land assets" bertarikh 9 Februari 2015 dan "Selangor in talks with developers"
bertarikh 2 Mac 2015.
Saya telah
mengemukakan perkara ini kepada JP-ABAS untuk perbincangan dan seterusnya
memohon agar satu pendengaran tertutup diaturkan dengan wakil daripada MBI.
Latar belakang ini perlu dijelaskan agar tidak tertimbul silap faham tentang
apa-apa "skrip" oleh tangan-tangan ghaib kerana tiada sesiapa yang
menyediakan apa-apa skrip kepada saya. Semuanya atas tugas dan tanggungjawab
yang diamanahkan kepada saya dan rakan-rakan seperjuangan saya dalam JP-ABAS.
Saya sedia maklum
bahawa keputusan untuk memperbadankan DEIG telah dibuat dan DEIG telah didaftarkan
dan mula beroperasi. Walaupun begitu, sebagai ahli JP-ABAS dan ADUN Selangor,
saya perlu mengambil peluang terawal yang terdapat pada saya (the earliest
available opportunity to me) untuk membawa isu ini. Pentas yang paling baik,
tidak lain tidak bukan, adalah dalam sidang DUN.
Penyata yang
dihasilkan oleh JP-ABAS ini wajar dipertimbangkan oleh kerajaan negeri.
Mengikut Peraturan-Peraturan Tetap DUN Selangor, kerajaan negeri akan
membentangkan maklum balas bertulis pada sidang DUN yang akan datang pada bulan
Oktober/November nanti. Saya yakin pada masa itu kerajaan akan memberi maklum
balas yang lebih lengkap untut tatapan semua.
Buat masa sekarang,
cadangan-cadangan yang saya dapat ringkaskan daripada penyata yang dibentangkan
di sidang DUN yang lepas ialah seperti berikut:
1.
Akta
Syarikat bukan pelindung DEIG atau mana-mana syarikat. Setakat pengetahuan saya
dan JP-ABAS sepanjang perbahasan isu DEIG pada sidang DUN yang lepas, ianya
merupakan sebuah syarikat Sendirian Berhad yang dimilik sepenuhnya oleh MBI
Incorporated. Seksyen 169(1) hanya menuntut sesebuah syarikat mengemukakan akaun
untung rugi, kunci kira-kira dan laporan pengarah-pengarah kepada ahli-ahli syarikat
dalam sesebuah Mesyuarat Agung Tahunan, ini berbeza dengan tanggapan bahawa
DEIG akan membentangkan penyata kewangannya ke DUN Selangor.
2.
Enakmen
Menteri Besar Incorporated (MBI) perlu dipinda untuk membolehkan Ketua Audit
Negara untuk mengaudit akaun MBI dan semua syarikat GLC yang bernaung di
bawahnya. Laporan audit ini hendak dibentangkan ke DUN Selangor dari semasa ke
semasa untuk tujuan pemantauan JP-ABAS dan DUN. Selagi pindaan ini tidak
berlaku, akaun MBI hanya boleh diaudit setelah dibenarkan Kerajaan Selangor.
Mujurnya, perkara ini telah dipersetujui oleh MB dalam sidang DUN yang lepas
dan adalah baik untuk kita menantikan Rang Undang-undang pindaannya kelak.
3.
Rombakan
dan penyusunan semula dalam MBI perlu dilaksanakan sama ada wujudnya DEIG atau
tidak. Saya berharap perkara ini dapat dimulakan dengan segera agar semua
urusniaga anak-anak syarikat MBI dapat diselaras. Pada masa yang sama, kerajaan
harus beringat terdapat dua buah anak syarikat kerajaan yang tidak terlibat
dalam rasionalisasi ini, iaitu PKNS (dalam bidang hartanah) dan PKPS (dalam
bidang pertanian). Sekiranya terdapat mana-mana anak syarikat MBI yang terlibat
dalam kedua-dua bidang ini, maka rasionalisasinya mestilah melibatkan kedua-dua
GLC ini. Jika tidak, rasionalisasi yang dimaksudkan itu akan dianggap tidak
lengkap.
Sebagai salah seorang
daripada Ahli Jawatankuasa JP-ABAS, saya akan menjalankan tugas yang
diamanahkan kepada saya sedaya upaya.
Lau Weng San
No comments:
Post a Comment