Pendahuluan
1.
Salam
Sejahtera dan Salam Ubah diucapkan kepada semua ahli Yang Berhormat. Terima
kasih kepada Tuan Speaker kerana memberi peluang kepada Kampung Tunku untuk
membahas Usul Menjunjung Kasih Titah Ucapan Tuanku Sultan Selangor.
2.
Laporan
Bank Negara Malaysia Tahun 2015 telah memberi gambaran awal terhadap cabaran
yang bakal dihadapi oleh Malaysia pada tahun 2016, seperti harga komoditi yang
rendah, kadar inflasi yang meningkat disebabkan oleh kenaikan tol, pelaksanaan
cukai GST dan susut nilai Ringgit Malaysia serta keadaan ekenomi yang tidak
menentu di pasaran antarabangsa.
3.
Hutang
luar negeri berjumlah RM833.7 billion, bersamaan dengan USD192.2 bilion atau
72.1% daripada KDNK pada akhir tahun 2015 (akhir tahun 2014: RM747.5 bilion,
bersamaan dengan USD211.8 bilion atau 67.5% daripada KDNK). Peningkatan hutang
luar negeri disebabkan terutamanya oleh kesan penilaian daripada penyusutan
nilai ringgit berbanding dengan kebanyakan mata wang pada tahun 2015.
4.
Kemungkinan
Donald Trump untuk memenangi Pilihanraya Presiden Amerika Syarikat
membimbangkan kerana pendiriannya yang agak kanan akan mencetuskan kontroversi
dan konflik yang lebih besar di seluruh dunia.
5.
Selain
itu, ancaman keganasan oleh puak pelampau turut menjejas kestabilan politik dan
ekonomi di seluruh dunia. Benua Eropah dilanda krisis pelarian akibat keganasan
yang berterusan di Timur Tengah. Kegiatan puak pelampau agama perlu dikekang di
peringkat akar umbi. Di sini kerajaan Selangor mempunyai peranan yang besar
kerana hal ehwal agama Islam adalah di bawah bidang tugas negeri.
6.
Sebagai
sebahagian daripada Persekutuan Malaysia, negeri Selangor sudah tentu tidak
boleh terlepas daripada iklim sosio-ekonomi sedunia yang semakin merundung.
7.
Titah
Ucapan DYMM Sultan Selangor semalam pernah menyebut tentang masalah rasuah.
Sebenarnya, salah satu ubat yang berkesan untuk mengatasi masalah ini ialah
meningkatkan ketelusan kerajaan. Ahli ekonomi Amartya Sen juga pernah berkata
bahawa keterbukaan sesebuah negara berkaitan langsung dengan kecemerlangan
ekonominya. Selain menambahkan akses orang ramai terhadap maklumat kerajaan, pengiystiharan
aset juga diperlukan untuk membendung masalah rasuah. Kali terakhir ini dilakukan
di Selangor adalah pada tahun 2010. Maka sekarang sudah sampai masanya bukan
sahaja untuk mengiystiharkan aset semata-mata tetapi memastikan sistem
pengiystiharan aset ini setanding dengan negara barat untuk membuktikan
komitmen kerajaan terhadap keterbukaan kita.
Kegawatan ekonomi: sediakan payung
sebelum hujan
8.
Rakyat
Selangor bangga bahawa dalam keadaan yang tidak menentu ini, rizab kerajaan
semakin meningkat, iaitu RM3.4 bilion.
9.
Sememangnya,
dasar berjimat-cermat harus dijadikan amalan kerajaan dalam pengurusan sumber
kekayaannya. Saya memuji kesungguhan, ketegasan dan keberanian kerajaan
Selangor untuk menutup ketirisan apabila kerajaan mengurangkan perbelanjaan
makan minum yang tidak diperlukan. Dasar ini mesti dirangka dengan menyeluruh
dan tidak terhad kepada perbelanjaan makan minum sahaja. (Contoh: baju korporat, buku diari).
10. Langkah murni ini tidak boleh
disalah tafsir bahawa ekonomi Selangor bermasalah. Seperti pepatah berbunyi,
sediakan payung sebelum hujan, sebenarnya Selangor tidak perlu melakukan ini
memandangkan kedudukan ekonomi Selangor masih kukuh, tetapi adalah baik Selangor
melakukannya kerana akhirnya setiap sen yang dijimat itu boleh dibelanjakan ke
atas rakyat.
11. Saya
juga tertarik dengan tuduhan Noh Omar pada bulan lepas bahawa kerajaan Selangor
sengaja mengagalkan projek Kerajaan Persekutuan di Selangor. Saya tidak pasti
sama ada tuduhan ini berasas atau tidak tetapi saya mencabar semua ADUN BN Selangor
untuk menyenaraikan semua projek dan Persekutuan di Selangor yang disabotaj
kerajaan Selangor. Tanpa senarai ini, tuduhan-tuduhan Noh Omar ini hanyalah
retorik kosong.
Pelaburan dan e-dagang
12. Kita berasa syabas kerana dalam
usaha untuk mempelbagaikan sumber ekonomi kita, Selangor telah memulakan
langkah untuk membangunkan infrastruktur e-dagang melalui SITEC.
13. Biarpun begitu, kita tidak boleh melalaikan
sektor pembuatan, khususnya hubungan perdagangan kita dengan rakan-rakan
perdagangan tradisi seperti Taiwan, Singapura, United Kingdom dan Jerman. Di kebanyakan
negara ini, sektor pembuatan masih menyumbang kepada pembangunan ekonomi mereka.
Jenama-jenama terkenal sedunia seperti Rolls-Royce, Volkswagen, Mercedes-Benz,
Siemens, BASF, Land Rover, Audi, Opel dan sebagainya masih berpengkalan di
negara asal mereka. Dengan berbekalkan teknologi yang canggih serta budaya
penyelidikan yang mantap, mereka masih menghasilkan barang bermutu tinggi di
dalam negara asalnya.
14. Bagaimana Selangor boleh bersaing
dengan mereka? Selangor tidak perlu dan tidak berupaya untuk bersaing dengan
mereka tetapi Selangor boleh menempatkan dirinya sebagai pusat kepada
syarikat-syarikat ini untuk bertapak di rantau Asia Tenggara dan Asia Pasifik
memandangkan sebahagian syarikat ini pernah dan sedang melabur di Selangor.
15. Maka kita gembira apabila syarikat
UMW ingin mendirikan kilang di Serendah untuk membekalkan komponen enjin kapal
terbang untuk Rolls-Royce. Ramai tidak tahu bahawa Malaysia menghasilkan 40%
daripada komponen industri aero angkasa sedunia. Sudah tentu potensi Selangor
tidak hanya sekadar kebuk kipas sahaja. Invest Selangor memainkan peranan
proaktif dan agresif untuk merangkaikan usahawan-usahawan IKS di Malaysia
dengan pelabur dari dalam dan luar negara supaya mereka boleh bekerjasama dan
menghasilkan lebih banyak komponen yang diperlukan oleh syarikat-syarikat
pembuatan gergasi sedunia seperti Rolls-Royce.
16. Sebagai contoh, industri kecil dan
sederhana (IKS) di Taiwan mashyur sebagai pengeluar komponen kepada
gergasi-gergasi pembuatan antarabangsa ini. Baru-baru saya sempat berbincang
dengan kawan-kawan di Kedutana Republik Cina (Taiwan) ke Malaysia dan mereka
amat berharap YAB Menteri Besar sebagai ketua kerajaan boleh mengetuai
rombongan ke Taiwan untuk menjalin hubungan perdagangan yang lebih intim antara
Taiwan dengan Selangor. (Taiwan bukan
negara penandatangan TPPA).
Kenaikan kos sara hidup
17. Rakyat Selangor terus dibelenggu
masalah kenaikan tol. KPS memegang 20% saham dalam Syarikat Sistem
Penyuraian Trafik KL Barat Holdings Sdn. Bhd., iaitu pemegang konsesi Lebuhraya
SPRINT dan Ahli Parlimen Subang, YB Sivarasa Rasiah ialah seorang daripada tiga
orang Pengarah syarikat berkenaan. Beliau dilantik sebagai wakil KPS dalam
SPRINT.
18. Maka
kerajaan Selangor harus mengoptimakan kelebihannya, iaitu sebarang kenaikan tol
perlu dimaklumkan kepada kerajaan Selangor melalui wakilnya dalam Lembaga
Pengarah, dan seboleh-bolehnya kerajaan Selangor diberi kuasa veto dalam
keputusan ini. Mungkinkah ini berlaku walaupun KPS hanya pemegang saham
minoriti?
19. Saya
tiada jawapan tetapi Kerajaan Selangor pernah menggunakan pegangan ekuitinya
untuk mengurangkan beban rakyat akibat kutipan tol lebuhraya, iaitu kes pembukaan
Bandar Mahkota Cheras di Lebuhraya Cheras-Kajang pada tahun 2008 di mana KPS
mempunyai pegangan saham sebanyak 20% dalam Taliswork Corporation Berhad (TCB)
yang memegang 55% saham dalam Cerah Sama Sdn Bhd, pemegang konsesi Lebuhraya
Kajang-Cheras.
20. KPS
sebagai pemegang saham juga boleh mengemukakan resolusi dalam Mesyuarat Agung
Tahunan syarikat agar semua kenaikan tol pada masa depan mesti dirujuk terlebih
dahulu kepada Lembaga Pengarah sebelum dikuatkuasa. Perkara ini adalah diperuntukkan
dalam Seksyen 145 Akta Syarikat. Sebenarnya, Kerajaan Selangor boleh
mempertimbangkan cara ini untuk menerap sebarang dasar kerajaan Selangor ke
dalam pengurusan syarikat yang dipegangnya tetapi rundingan perlu diadakan
dengan pemegang-pemegang saham yang lain supaya ianya boleh diluluskan dalam
Mesyuarat Agung Tahunan.
Bas
percuma dan rumah Selangorku
21. Apabila
tambang pengangkutan awam dinaikkan, rakyat Selangor bernafas lega apabila
laluan bus percuma disediakan. Rakyat DUN Kampung Tunku berterima kasih kepada
Kerajaan Selangor dan Majlis Bandaraya Petaling Jaya kerana akhirnya bas PJ04
telah memasuki kawasan DUN Kampung Tunku.
22. Pada
bulan lalu, saya telah mengambil kesempatan ini untuk berlegar-legar dengan bas
ini. Perkhidmatannya memuaskan dari segi ketepatan masa. Saya juga mengguna
perkhidmatan bas berbayar RapidKL. Apa yang perlu ditambah baik ialah
infrastruktur yang lebih mesra OKU dan mesra pejalan kaki untuk mengukuhkan keyakinan
rakyat terhadap sistem pengangkutan awam kita.
23. Pemilikan
rumah idaman merupakan impian setiap rakyat Selangor. Saya memuji usaha gigih
kerajaan untuk membangunkan Rumah Selangorku untuk memenuhi keperluan rakyat
Selangor terhadap rumah. Biarpun begitu, saya sedikit terkilan apabila terdapat
kuota kaum yang tidak seimbang dalam pengagihan rumah Selangorku.
24. Sebagai
satu projek sosial, saya tidak menafikan bahawa memang kuota kaum perlu
disediakan sebagai usaha untuk meraihkan kepelbagaian. Biarpun begitu, matlamat
murni ini tidak akan kesampaian kalau ada kuota kaum setinggi 80%. Oleh sebab
itu, saya ingin menarik perhatian Lembaga Perumahan dan Hartanah Selangor untuk
mempertimbangkan semula dasar sebegini kerana seelok-eloknya kuota sesuatu kaum
itu dihadkan tidak melebihi separuh supaya kita dapat membina sebuah komuniti
yang majmuk.
Pemerkasaan
wanita
25. Semalam
Syarikat Digi Telecommunications mengumumkan penawaran cuti bersalin selama
enam bulan kepada kakitangan wanitanya untuk meraih kepelbagaian dan
mengekalkan bakat di kalangan kaum pekerja wanitanya.
26. Maka
sudah sampai masanya kerajaan merangka dasar-dasar yang lebih bermakna untuk
memperkasakan kaum wanita di Selangor. Antara masalah yang dihadapi oleh kaum
wanita ialah diskriminasi sama ada secara tersirat atau tersurat seperti gangguan
seksual, ancaman rogol, gaji yang tidak sama, peluang naik pangkat yang kurang,
bayaran yuran taska dan tadika melampung tinggi serta stigma kononnya produktiviti
seorang ibu mengandung akan merosot. Senarai ini adalah tidak terhingga. (Contoh terbaru: Selebriti terkemuka Daphne
Iking terpaksa merahsiakan penghamilannya agar tidak didiskriminasi)
27. Pusat
Wanita Berdaya yang ditubuhkan di kesemua 56 DUN di Selangor tidak boleh
sekadar mengadakan program-program kosmestik seperti program memasak. Memang
tidak boleh dinafikan bahawa program-program riadah ini diperlukan tetapi apa
yang lebih diperlukan ialah bantuan kerajaan dan peruntukan undang-undang untuk
melindungi dan membantu kaum wanita.
28. Dalam
isu pendidikan, kerajaan semasa membentangkan Belanjawan 2015 pernah
mengumumkan akan memperuntukkan RM5 juta sebagai biasiswa pasca ijazah. Saya
telah membangkitkan perkara ini dalam sidang yang lepas. Dimaklum bahawa
kriteria-kriteria permohonan masih belum ditetapkan. Setengah tahun sudah
berlalu, maka saya sekali lagi bertepuk dada, bertanya selera, apakah
perkembangan terkini?
Isu-isu
Pihak Berkuasa Tempatan
29. Saya
difahamkan elaun Ahli Majlis di Pulau Pinang dan Johor telah dinaikkan. Elaun
Ahli Majlis di Selangor patut diselaraskan lagi untuk memberi perkhidmatan yang
lebih bagus kepada para pembayar cukai. Kita harus beringat bahawa gaji yang
rendah akan menyebabkan rasuah berleluasa. Maka saya ingin mencadangkan kepada
kerajaan agar menaikkan elaun Ahli Majlis, khususnya Ahli-ahli Majlis di
kawasan Bandaraya dan Perbandaran.
30. Pihak
Berkuasa Tempatan seringkali menghadapi masalah dengan kontraktor yang gagal
menjalankan tugasnya mengikut jadual yang telah ditetapkan. Sekiranya punca
kelewatan disebabkan oleh variation order,
maka akibatnya, kerajaan terpaksa membayar wang tambahan. Selain itu, rakyat
terpaksa menunggu masa yang lebih lama untuk sesuatu projek disiapkan. Perkara
ini baru-baru ini berlaku di DUN Kampung Tunku, di mana sebuah kontraktor kelas
C, iaitu Mahkota Atap Enterprise diberi kontrak untuk menaiktaraf sebuah longkang
monsoon. Projek bermula pada bulan Ogos 2014 dijangka siap pada bulan Disember 2015
tetapi projek ini masih belum selesai sehingga sekarang.
31. Antara
kepincangan yang berlaku ialah, mesin yang digunakan tidak memenuhi keadaan
tanah di situ, soil test tidak
dijalankan sebelum kerja bermula. Kontraktor telah merosakan semua paip
pembetungan IWK dan proses pembaikpulihan masih dijalankan. Kecuaian kontraktor
telah menyebabkan sesetengah rumah dimasuki air semasa musim tengkujuh.
Sehingga sekarang, kontraktor masih belum membincang isu tentang pampasan. Saya
amat khuatir sama ada kontraktor ini mempunyai insurans tanggungan awam yang
masih sah.
32. Sesuatu
projek infrastruktur mesti dirancang dengan teliti sebelum bermula. Ianya juga
perlu dipantau secara berterusan supaya ianya disiapkan dalam masa dan
peruntukan kewangan yang telah ditetapkan. Semua ini perlu dilakukan oleh
pegawai dan kontraktor yang bertauliah, berpengalaman dan kompeten. Saya
berterima kasih kepada Datuk Bandar kerana sudi campur tangan dan menangani
masalah ini. Apa yang malang ialah kesemua yang disebut di atas tidak berlaku
dalam insiden ini.
33. Selangor
sebagai sebuah negeri yang meraihkan kepelbagaian harus peka kepada keperluan dan
sensitiviti masyarakat berbilang kaum dan agama. Malaysia dan Selangor
mempunyai garis panduan yang peruntukan undang-undang yang telus dalam
memproses lesen menjual minuman keras. Syarikat Oasis Wine House di PJ21 Jalan
SS 3/39 telah mengemukakan permohonan lesen perniagaan kepada pihak PBT dan
Lembaga Cukai Eksais Daerah Petaling. Pemohon telah mengemukakan semua dokumen yang
diperlukan, termasuk surat daripada Persatuan Penduduk, Kuil dan Madrasah yang
berdekatan tetapi lesen masih tidak diproses hampir dua tahun disebabkan oleh
bantahan seorang Ahli Majlis atas sebab yang tidak diketahui. Adakah
undang-undang persendirian seseorang individu mengtasi undang-undang bertulis
yang sedia ada?
34. Rakyat
Selangor sudah jemu apabila membincang tentang masalah sampah. Sudah sampai
masanya untuk kerajaan mengambil tindakan dengan mengeluarkan kompaun maksimum
kepada pesalah. Jangan kita ingat pesalah itu semestinya warga asing. Saya
tidak terkejut kalau didapati bahawa rakyat Selangor yang suka menjadi kutu
sampah. Baru-baru ini saya telah memasang CCTV di sesebuah hotspot dan saya
amat terkejut bahawa sebuah syarikat yang dikenali ramai, iaitu 99 Speedmart
yang menjadi kutu sampah di kawasan saya.
35. Saya
juga ingin menarik perhatian kepada cadangan pembelian tanah di Daerah Kuala
Selangor oleh Eco World yang menjadi isu tidak lama dahulu. Urus niaga tanah
yang terlibat mencecah RM1.18 bilion, melibatkan empat orang pemilik tanah dan
sejumlah 26 bidang tanah seluas 2200 ekar. GDV mencecah RM15 bilion untuk
tempoh 15 tahun yang akan datang. Sudah pasti Eco World sebagai sebuah syarikat
hartanah yang berprofil tinggi telah membuat kerja rumah yang mencukupi sebelum
membentangkan cadangan ini kepada pemegang saham mereka. Saya memohon kerajaan
untuk memberi perhatian kepada perkara ini dan memastikan bahawa kerajaan
Selangor tidak lagi kehilangan tanah kepada pihak swasta akibat legacy masa silam.
36. Saya
juga ingin mencadang supaya kerajaan Selangor terus berusaha untuk
memperkayakan bank tanahnya. Baru-baru ini, syarikat British America Tobacco
ingin menjual tanah seluas 500,000 kaki persegi di Seksyen 19, Petaling Jaya.
Saya bercadang agar kerajaan melalui PKNS agar tidak ketinggalan untuk memastikan
tanah ini kembali ke pangkuan kerajaan. Banyak kelebihan kalau ini berlaku
kerana kerajaan boleh menggunakan sebahagian daripada tanah ini untuk
membangunkan rumah mampu milik.
37. Akhir
sekali, memandangkan Air Selangor telahpun mengambil alih pengurusan air di
Selangor, maka saya ingin memohon agar skop kerja JPK-SAS diperluaskan supaya
ianya boleh memantau urusan rawatan dan bekalan air terawatt di seluruh
Selangor.
Sekian, terima kasih.
Lau Weng San
No comments:
Post a Comment