Kenyataan Media ADUN DAP Kawasan Kampung Tunku, Selangor, Lau Weng San pada 13 Oktober 2016 di Petaling Jaya:
Selepas 17
bulan pelaksanaan GST, harga kereta yang didakwa suatu masa dahulu akan
menurun, akhirnya tidak turun tetapi melonjak naik berdasarkan semakan harga
kasar yang dibuat terhadap beberap model dan jenama kereta yang popular di
pasaran Malaysia sebelum dan selepas pelaksanaan GST.
Untuk harga
kereta sebelum pelaksanaan GST, saya merujuk kepada beberapa laporan media yang
disiarkan sekitar bulan Mac dan April 2015 di mana saya telah memuatnaik
salinan keratan akhbar tersebut dalam lama Facebook saya[1].
Keratan-keratan
khabar kesemuanya memetik kenyataan beberapa pengeluar kereta seperti Honda dan
Toyota, Jabatan Kastam dan pihak-pihak yang terlibat dalam industry automobile
bahawa harga kereta selepas pelaksanaan GST akan menurun berikutan pemansuhan
cukai SST 10% yang akan digantikan dengan cukai GST 6%.
Juga dipetik
dalam keratin-keratan akhbar ini ialah jangkaan penurunan cukai tersebut adalah
di antara RM500 hinggan RM2000 atau sekitar 3% bergantung kepada model
kenderaan itu.
Malahan
laporan oleh The Sun bertarikh 3 April 2015[2] juga melaporkan perbezaan
harga antara beberapa model kereta kesukaian orang ramai di Malaysia sebelum
dan selepas pelaksaan GST. Antaranya ialah harga jualan (termasuk insurans) Proton
Saga SV 1.3MT selepas GST ialah RM33,242, Honda Jazz 1.5S ialah RM71,775 dan
Toyota Vios 1.5J MT ialah RM74,750.
Adakah benar
bahawa harga kereta akan menurun seperti yang dihujahkan oleh media dan pihak
Kastam 17 bulan yang lepas? Jawapannya tidak. Carian internet mendapati bahawa
harga kereta telah naik selepas 17 bulan pelaksanaan GST, menjadikan mitos
harga kereta turun selepas GST berkecai walaupun ramai pembeli barangkali tidak
mengesan perubahan harga ini.
Sebagai
contoh, harga Proton Saga SV 1.3MT, Honda Jazz 1.5S dan Toyota Vios 1.5J MT
sekarang masing-masing ialah RM36,800, RM76,100 dan RM76,500. Mengapakah
harganya tidak turun tetapi naik? Barangkali kenaikan harga ini disebabkan oleh
spesifikasi, model, variasi dan edisi kenderaan yang telah berubah dan ini
dijadikan alasan oleh pengeluar kereta untuk menaikkan harga kereta.
Fenomena
yang sama juga berlaku kepada model dan jenama kereta yang lain seperti Honda
City dan Toyota Corolla Altis. Apapun sekali, fakta ini telah membuktikan
bahawa dakwaan bahawa harga kereta akan turun, seperti mana yang diterangkan
oleh pihak kerajaan sebelum pelaksanaan GST, adalah tidak benar.
Kenyataan
ini dibuat pada masa itu apabila kerajaan BN berasa tertekan dan memerlukan
satu alasan untuk menyakinkan orang ramai untuk menerima GST. Justeru mereka
menggunakan perbezaan SST 10% dan GST 6% untuk menerangkan hujah mereka, di
mana ini memang indah khabar dari rupa tetapi lebih 17 bulan selepas
pelaksanaan GST, ianya ibarat satu cerita dongeng yang tidak akan dicapai.
Lau Weng San
ADUN Kampung
Tunku
No comments:
Post a Comment