Wednesday, August 23, 2006

蒲种垃圾土埋场的最后关闭日期以及隆南垃圾转运中心计划的命运——卢永平的沉默是否显示他逃离责任?

国会下议院昨日开始开会至今年12月13日。我在昨日收到一份国会下议院的开会议程书(Order Paper)。这份议程书里面印有每一名国会议员在这一次国会会议所提出的口头问答和书面问答问题。每一名国会议员能够针对任何课题,向国会提交十道口头问题以及五道书面问题。

在上一次国会会议,民政党蒲种区国会议员卢永平在2006年4月4日针对蒲种土埋场的最后关闭日期而向房地部发问。此外,卢永平也针对相同的问题提问一道关于隆南垃圾土埋场的附加问题。政务次长当时回答说当局尚未确定蒲种垃圾土埋场确实关闭的日期。此外,政务次长也表示其部门在隆南垃圾转运站计划知识扮演技术顾问的角色,吉隆坡市政厅才是额定是否进行整个计划。

根据2006年8月13日《中国报》和《南洋商报》雪隆版,雪州金銮镇州议员高祥威博士在一项记者招待会上表示,他从各政府部门所得到的非正式资料显示当局将会取消兴建隆南垃圾转运中心计划,惟这项决定必须得到当局的确认和正式宣布才算生效。

联邦直辖区部政务次长姚长禄过后接受记者询问时也口头上证实这项消息,即有关计划已经被取消。

然而,令人不可思议的是,为何政府迄今不能针对这项计划,一五一十、清清楚楚地交待为何当局迟迟不能针对这项计划的去留作出一个正式的答复,因为在过去数月,当地的居民正引颈长盼政府的决定。

我相信,如果卢永平能够针对这些课题向房地部或两磅直辖区部发问,以求获得政府最新和最有权威的答案,那是最好不过。但是令人失望的是,卢永平完全没有针对这些课题提出任何问题。在此我再次把卢永平的问题全盘抄出来:


1. 22/8/2006, Soalan Ke-7, Tuan Lau Yan Peng [ Puchong ] minta PERDANA MENTERI menyatakan apakah rancangan dan langkah-langkah positif kerajaan untuk mengekalkan pertumbuhan ekonomi negara melebihi unjuran 5% bagi tahun 2006 berikutan penurunan prestasi ekonomi negara kesan daripada kenaikan harga petroleum, tarif elektrik dan kadar faedah bank.

2. 24/8/2006, Soalan Ke-24, Tuan Lau Yan Peng [ Puchong ] minta PERDANA MENTERI menyatakan apakah jaminan dan ‘contingency plan’ Kerajaan bahawa pelaksanaan 880 projek RMK-9 bernilai RM15 bilion yang diumumkan baru-baru ini tiada kemungkinan terbengkalai dengan penubuhan Badan Bertindak Pelaksanaan Negara (BBPN) yang telah diluluskan.

3. 28/8/2006, Soalan Ke-24, Tuan Lau Yan Peng [ Puchong ] minta MENTERI SUMBER ASLI DAN ALAM SEKITAR menyatakan adakah Kementerian mempunyai program khas untuk menaik taraf sistem pengairan dan salian terutamanya membabitkan kawasan kampong tradisi memandangkan banjir teruk melanda setiap kali musim tengkujuh. Jika ada, berapakah jumlah projek dan kos yang diperuntukkan dalam RMK-9.

4. 30/8/2006, Soalan Ke-3, Tuan Lau Yan Peng [ Puchong ] minta MENTERI KERJA RAYA menyatakan apakah punca utama masalah Projek Menaiktaraf Jalan Batu 12 hingga Batu 16 Puchong di bawah kawal selia JKR Selangor yang dijadualkan siap penghujung tahun 2005 tetapi gagal disiapkan hingga kini. Adakah Kementerian tiada kuasa apabila suatu projek dijalankan oleh JKR negero atau daerah.

5. 6/9/2006, Soalan Ke-3, Tuan Lau Yan Peng [ Puchong ] minta PERDANA MENTERI menyatakan apakah pendirian Kerajaan berkaitan percanggahan pendapat antara Kementerian Pelancongan dan Kementerian Keselamatan Dalam Negeri berhubung cadangan melanjutkan masa operasi pusat hiburan di lokasi-lokasi tertentu yang menimbulkan kontroversi baru-baru ini.

6. 12/9/2006, Soalan Ke-25, Tuan Lau Yan Peng [ Puchong ] minta MENTERI TENAGA, AIR DAN KOMUNIKASI menyatakan adakah Kerajaan bercadang untuk memperkanalkan penggunaan meter air berasakan plastik sebagai langkah menangani kecurian meter air besi, justeru adakah Kerajaan bercadang untuk membuat pemasangan meter air secara berasingan bagi pangsapuri pada masa akan datang.

7. 19/9/2006, Soalan Ke-3, Tuan Lau Yan Peng [ Puchong ] minta MENTERI SAINS, TEKNOLOGI DAN INOVASI menyatakan statistic kes jenayah siber di negara ini membabitkan transaksi perniagaan dan urusan Kerajaan bermula dari awal tahun 2005, justeru apakah persediaan Kerajaan untuk melaksanakan Institut Kerjasama Pelbagai Hala Antarabangsa Memerangi Keganasan Siber (Impact) dalam masa terdekat ini.

8. 7/11/2006, Soalan Ke-22, Tuan Lau Yan Peng [ Puchong ] minta MENTERI KERJA RAYA menyatakan komitmen Kementerian berhubung cadangan pembinaan sebuah ‘interchange’ di laluan persekutuan 3215 Jalan Putra Permai dan Lebuhraya Putrajaya – KL. Adakah kesesakan teruk di laluan antara Pasar Borong Selangor dan Pasaraya Jusco menghala ke Pekan Sri Kembangan tidak cukup untuk cadangan ini dipertimbangkan

9. 13/11/2006, Soalan Ke-21, Tuan Lau Yan Peng [ Puchong ] minta PERDANA MENTERI menyatakan apakah langkah dan tindakan keseimbangan yang dilaksanakan oleh Kerajaan untuk menyeimbangkan dasar-dasar ‘affirmative action’ seperti DEB dan dasar keterbukaan ekonomi negara dalam era globalisasi supaya kepentingan dan kesejahteraan rakyat tanpa mengira kaum terjamin.

10. 21/11/2006, Soalan Ke-7, Tuan Lau Yan Peng [ Puchong ] minta MENTERI TENAGA, AIR DAN KOMUNIKASI menyatakan adakah Kementerian mempunyai program khas untuk mendidik rakyat untuk menjimatkan penggunaan tenaga elektrik dan air. Adakah Kementerian bercadang untuk mengurangkan bayaran atau diskaum ke atas tunggakan sedia ada bil IWK.

非常明显的,卢永平根本没有提出任何关于蒲种垃圾土埋场和隆南垃圾转运中心计划。如果他在国会能够提出这些问题,那么居民就不用终日忧心忡忡地过日子。

卢永平的沉默是否显示他逃离责任?

No comments: