Wednesday, September 13, 2006

Seruan sembilu daripada Noritta...

Sebagai seorang yang mempunyai perasaan, saya merasa sungguh sedih, marah, geram dan kecewa apabila membaca laporan media mengenai cubaan Majlis Perbandaran Ampang Jaya (MPAJ) untuk merobohkan khemah (saya ulangi: khemah) setinggan di Batu 8, Hulu Kelang. Tidak puaskah dengan tindakan merobohkan rumah mereka baru-baru ini?

Hati saya pedih bagaikan ditusuk sembilu apabila melihat wajah seorang anak yang sedang mengharungi ujian Ujian Penilaian Sekolah Rendah (UPSR) hanya mampu duduk termenung memandang sisa-sisa runtuhan rumahnya tatkala pegawai MPAJ masih berada di situ.

Bayangkanlah perasaan anak ini, hanya berusia 12 tahun, dan tidak termampu berbuat apa-apa apabila jentolak meranapkan rumah dan segala miliknya. Hanya air mata dan tangisan yang tinggal. Yang lain semuanya ranap bersama-sama rumah yang didiami sejak kecil.

Saya tidak pernah kenal Shariman atau saudara kandungnya yang lain yang berusia antara dua hingga 13. Saya juga tidak pernah mengenali ayah atau ibu Shariman. Tetapi, saya ulangi, saya ada perasaan.


Anak kecil ini, apabila ditanya wartawan sama ada dia tahu masalah yang sedang menimpa keluarganya, menjawab: "Saya tak tahu, dan kami tak buat apa-apa. Mengapa mereka (MPAJ) buat begitu". Saya yakin jawapan ini lahir dari hati yang tulus, yang ikhlas dan yang suci.

Saya faham MPAJ ada perintah mahkamah untuk melakukan ini. Dari segi perundangan, tindakan MPAJ ini memang tak perlu dipertikaikan lagi. Tetapi apakah maknanya apabila undang-undang tidak dilaksanakan pada masa dan tempat yang sesuai? Di manakah akal yang dianugerahkan kepada kita?

Dalam kita melaung-laungkan keadilan untuk rakyat Lebanon dan Palestin, kita alpa dengan apa yang berlaku di depan mata kita. Tidak ada bezanya dengan tangisan air mata anak kecil di Gaza yang rumahnya diranapkan jentolak Israel dengan tangisan anak-anak di Hulu Kelang yang rumahnya diranapkan jentolak MPAJ.

Kepada bapak menteri, Yang Berhormat, Dato'-Dato', Tan Sri-Tan Sri, jenguk-jenguklah masalah mereka ini. Mungkin ada dari kalangan warga emas itu yang dahulunya menggadai nyawa di belantara melawan komunis.

Mungkin ayah dan ibu merdeka dahulu adalah pejuang kemerdekaan. Paling kurangpun, tangan-tangan merekalah yang bekerja di kilang-kilang atau menyapu sampah di jalanan.

No comments: