Monday, July 01, 2013

12 Kereta Dipecah Masuk Di Kampung Baru Sungai Way

PETALING JAYA: Penduduk-penduduk Kampung Baru Sungai Way bangun dikejutkan oleh penyalakan anjing-anjing pada awal pagi Sabtu dan mendapati 12 kereta dalam kawasan mereka telah dipecah dan dirompak.

Ketua Kampung Baru Sungai Way Encik Ding Eow Chai, 54, berkata bahawa sesetengah penghuni telah perasan akan kewujudan seorang yang disyaki sepanjang Jalan SS9A/19 sekitar pukul 4 pagi pada hari Sabtu tetapi mereka tidak megesyaki apa-apa yang tidak kena.

“Sesetengah daripada mereka keluar untuk melihat apa yang sedang berlaku tetapi suasana terlalu gelap untuk melihat apa-apa.

Pada pagi hari seterusnya, penduduk-penduduk terlihat 12 buah kereta yang diletakkan sepanjang jalan tersebut telah dipecahkan tingkap sebelah pemandu.

“Saya amat terkejut kerana saya tidak terdengar bunyi penggera kereta.” dia berkata, dengan menambahkan bahawa kebanyakan modal kereta-kereta tersebut adalah modal tempatan.

“Walaupun, mereka tidak mengambil banyak dari kereta-kereta tersebut, hanya beberapa syiling sahaja,” dia berkata.

Ding yang telah merupakan Ketua Kampung sejak 2008 berkata bahawa kejadian sebegini pertama kalinya berlaku dalam Kampung Baru Sungai Way.

Dia mengesyaki bahawa kejadian ini adalah pembuatan beberapa orang pemuda.

“Pernah sekali terdapat enam kereta telah dipecah masuk. Tetapi kejadian itu telah lama berlaku. Saya sudah tidak ingat akan bila ia berlaku.

“Sekarang 12 buah kereta telah dirosakkan, oleh itu ini sangat serius,” dia berkata.

Ahli Dewan Undangan Negeri Kampung Tunku Lau Weng San berkata bahawa mangsa-mangsa telah membuat laporan polis di balai polis Sungai Way pada pagi Sabtu.

“Mereka perlu membayar kos pembaikan yang banyak, mungkin kira-kira RM500,” Lau berkata.

No comments: