Friday, August 17, 2007

黄明志事件交由总监察署处理,我去年的报案书如何?

黄明志父亲在星期二(8月15日)通过马华副总会长蔡细厉召开记者会,正式向报界表达黄明志的歉意。

华社普遍上以为政府本来不在追究此事,但是整个情况随着前天(8月16日)的内阁会议决定急转而下。虽然内阁决定原则上同意接受黄明志的道歉,但是内阁依然没有放弃追究此事,进而把把事件交由总监察署处理,以决定黄明志是否已经触犯煽动法令。

我们对马华公会在处理这事情的表现感到非常失望,因为马华公会在这事件上可谓是越帮越忙。这可以从黄明志针对内阁的这项苛刻决定所表达的看法可见一斑。黄明志说:“我已经向政府道歉,理应风波可以告一段落,却不知道为何政府还要‘咄咄逼人’?”

作为执政党成员之一,同时也是国阵第二大成员党,马华公会本来应该就这起事件说服内阁其他成员党,尤其是劝阻狂傲的巫统部长继续向黄明志挖苦。


令人失望的是,马华的部长不但没有做到这点,反之,其副总会长蔡细厉在前一天召开记者会宣布黄明志道歉,似乎让人觉得马华公会要制造一种假象,即这事件将随着黄明志的道歉之后平息。这是马华的第一大败笔。

马华的第二大败笔就是允许巫统选择性地对付异议分子。大家如果还记得2006年召开的巫统代表大会,许多巫统和巫青团的中央代表在该党的代表大会上发表煽动种族不满的言论。他们言论的极端味道和煽动手法绝对超过黄明志所制作的短片。

虽然本人是第一位针对这些极端言论向警方报案的人,但是政府和警方到现在都还没于采取行动去提控这些巫统领袖。如果黄明志因为他的短片而被提控,我要质问为何内阁不提控那些在去年巫统代表大会上发表极端言论的巫统领袖?难道政府有两套标准(双重标准):一套标准用在巫统的统治阶级,另外一套则用在平民百姓的身上?

内阁如果要想黄明志采取进一步的行动,马华的四名内阁部长是否准备要求内阁决定也一起把去年在巫统代表大会上发表煽动性言论的巫统领袖交由总监察署决定是否要起诉他们?

以下就是这些领袖当时所发表的言论,我以原汁原味的方式,也就是以当时他们所讲的马来文来重温当时他们所说所言:

Razali Idris, Ketua Penerangan Pemuda UMNO Terengganu
“Hak Orang Melayu tidak boleh dicabar, jika tidak orang Melayu akan mengamok, peristiwa Mei 13 akan berulang yang ianya akan lebih teruk daripada tahun 1969 yang akan menjadikan Kuala Lumpur padang terkukur.

UMNO rela mengorbankan nyawa dan bermandi darah untuk mempertahankan bangsa dan agama daripada bukan Muslim atau bukan Melayu.”

Reezal Merican Naina Merican
“Maka berdasarkan fakta-fakta ini, Pemuda dengan tegas menyelar tindakan bekas Presiden ASLI (Institut Kepimpinan dan Strategik Asia), Dr. Lim Teck Ghee yang cuba memutarbelitkan fakta dengan niat ingin menidakkan agenda Melayu, sekaligus merubah kontrak sosial.

“Tinjauan Pemuda mendapati hampir 80 peratus daripada jumlah kontrak keseluruhan, pusingannya pergi ke tangan bukan Melayu.

“Ini kerana pembekal bahan binaan terdiri daripada kaum Cina yang wujud dalam rangkaian kartel yang begitu kuat sejak sekian lama dari dahulu lagi.

“Pemuda juga meminta kerajaan terus menamakan pembekal bumiputera dalam setiap kontrak yang diberikan di bawah tender bagi memastikan pusingan kontrak dinikmati oleh bumiputera.”

Datuk Salamon Selamat
“UMNO Selangor mencadangkan agar proses pemberian kontrak secara berkelompok diberi keutamaan manakala syarikat bumiputera yang berpotensi diberi peluang memperoleh kontrak projek mega melalui Inisiatif Pembiayaan Swasta (PFI).

“Peluang perlu diberi kepada kontraktor bumiputera berkemampuan mendapatkan kontrak dengan GLC, mewajibkan semua GLC mewujudkan Unit Penyertaan Bumiputera dan mengadakan pakatan strategik antara GLC dengan industri kecil dan sederhana (IKS) dalam projek pembangunan dan infrastruktur.”

Datuk Hamdi Abu Bakar, Ketua UMNO Bahagian Beruas

“Kita ini sebagai tuan, tetapi tuan apa kalau papa kedana, tuan apa kalau tak mampu, tuan apa kalau selekeh, sengkek dan lembek? Tuan mesti hebat, barulah kita kata kita kuat.

“Jika dicabut semua bangunan milik bukan bumiputera di Kuala Lumpur, rakyat boleh melihat bahawa tidak ada apa lagi bangunan yang tinggal. Ibu negara akan menjadi ‘padang jarak padang tekukur’.

“Begitu juga dengan Bursa Malaysia. Kalau digugurkan saham milik bukan bumiputera, maka tidak ada apa-apa lagi yang tinggal kecuali papan sahaja.”

Datuk Azimi Daim
“Kerajaan perlu melantik ahli UMNO yang profesional menggantikan CEO GLC terbabit yang tidak mampu menjalankan tugas.”

Senator Mohd. Puad Zarkashi
“UMNO Johor juga ingin mencadangkan supaya televisyen berbayar diletakkan di bawah Kementerian Penerangan dan tidak lagi diletakkan di bawah Kementerian Tenaga, Air dan Komunikasi, dan kementerian itu sendiri mesti diketuai menteri UMNO.

“Langkah tertentu diambil termasuk mensyaratkan syarikat berkaitan kerajaan (GLC) memperuntukkan peratusan tertentu untuk iklan dalam akhbar-akhbar Melayu sahaja.”

Naib Ketua Pergerakan Pemuda UMNO, Khairy Jamaluddin
“Angka 45 peratus yang sengaja dikeluarkan oleh Institut Strategi dan Kepimpinan Asia (ASLI) itu sengaja mengelirukan kita.

“Tidak kiralah ASLI itu think tank siapa. Hakikatnya orang Melayu masih lemah dan perlu dibantu.”

Ketua Puteri UMNO bahagian Tangga Batu, Azlieza Azizan
“Pergerakan Puteri UMNO Melaka meminta kerajaan menentukan syarikat-syarikat swasta mengambil lebih 60 peratus bumiputera profesional untuk mengisi keperluan dalam organisasi mereka.”

政府会向他们采取行动吗?

No comments: